SylabUZ
Course name | Kinezyterapia |
Course ID | 12.6-WL-FIZJO-Kin |
Faculty | Faculty of Medicine and Health Sciences |
Field of study | Fizjoterapia |
Education profile | practical |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Zajęcia praktyczne | 40 | 2,67 | - | - | Exam |
Student powinien posiadać wiedzę z zakresu fizjoterapii ogólnej, biologii medycznej, anatomii prawidłowej, fizjologii, kinezjologii oraz wiedza i umiejętności z zakresu Kinezyterapii z semestrów 2 i 3-go.
Terapia ułożeniowa, terapia przeciwzakrzepowa i przeciwobrzękowa, przesadzanie pacjenta, pionizacja (czynna i bierna), ćwiczenia w czynnościach samoobsługi
Synergia, rodzaje synergizmów; wykorzystanie zjawiska irradiacji i synergii w fizjoterapii, ćwiczenia synergistyczne ipsi- i kontralateralne
Reedukacja nerwowo – mięśniowa – podstawy PNF, uzyskanie umiejętności wykorzystania wybranych zagadnień reedukacji nerwowo–mięśniowej w pracy kinezyterapeutycznej z pacjentem; podstawowe wzorce PNF
Chód prawidłowy – fazy chodu, determinanty chodu, praca mięśni, rodzaje chodu; chód w warunkach patologicznych: dobór wysokości kul, rodzaje kul, balkonik – zastosowanie; ocena kliniczna zaburzeń chodu; reedukacja postawy wyprostnej; nauczanie zasad prawidłowego chodu; doskonalenie chodu w zależności od występujących patologii, z wykorzystaniem odpowiedniego sprzętu i pomocy stosowanych w kinezyterapii, w oparciu o wcześniejszą ocenę funkcjonalną;
Kształtowanie się postawy ciała i nawyków ruchowych w ontogenezie; ocena i stosowane metody fizjoterapii w zaburzeniach posturalnych; wdrożenie do terapii kształtowanie się postawy ciała i nawyków ruchowych w ontogenezie; ocena i stosowane metody fizjoterapii w zaburzeniach posturalnych (z wykorzystaniem zasad biofeedbacku);
Nauczenie doboru (w zależności od stanu funkcjonalnego pacjenta) i zalecania programu ćwiczeń domowych z zakresu kinezyterapii;
Wyuczenie umiejętności wskazania czynników nasilających i zmniejszających pojawiające się objawy i dolegliwości, powiązania ich z czynnościami codziennymi i zawodowymi wykonywanymi przez pacjenta oraz umiejętności dokonania ich odpowiedniej modyfikacji, w ramach działania profilaktycznego i prewencyjnego; określenie odpowiedniego doboru i wykorzystania sprzętu i urządzeń diagnostycznych oraz terapeutycznych stosowanych w kinezyterapii; opisywanie i wyjaśnianie mechanizmów oddziaływania środków i zabiegów kinezyterapeutycznych.
Zadania - ćwiczenia praktyczne - analiza diagnostyczna, zastosowanie technik kinezyterapeutycznych.
Studium przypadku - analiza wybranych zespołów klinicznych.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.
Zaliczenie zajęć praktycznych: kolokwium w formie pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć oraz przez wykonanie zadanych podczas kolokwium procedur terapeutycznych.
Egzamin ma charakter teoretyczny – test wiedzy oraz praktyczny – wykonanie/zaprezentowanie praktyczne wylosowanych procedur terapeutycznych z całości materiału (z trzech semestrów).
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Program opracowała: dr hab. Marzena Wiernicka
Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 19-04-2022 21:20)