Fizjoterapia kliniczna w dysfunkcjach układu ruchu w: wieku rozwojowym - course description
General information
Course name
Fizjoterapia kliniczna w dysfunkcjach układu ruchu w: wieku rozwojowym
Course ID
12.6-WL-FIZJO-FKDURWW
Faculty
Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study
Fizjoterapia
Education profile
practical
Level of studies
Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester
winter term 2022/2023
Course information
Semester
6
ECTS credits to win
2
Course type
obligatory
Teaching language
polish
Author of syllabus
Classes forms
The class form
Hours per semester (full-time)
Hours per week (full-time)
Hours per semester (part-time)
Hours per week (part-time)
Form of assignment
Lecture
10
0,67
-
-
Exam
Zajęcia praktyczne
10
0,67
-
-
Credit with grade
Zajęcia kliniczne
20
1,33
-
-
Credit with grade
Aim of the course
ZAPOZNANIE STUDENTA Z ETIOLOGIĄ, PATOMECHANIZMAMI, OBJAWAMI I PRZEBIEGIEM DYSFUNKCJI ORAZ OGÓLNYMI ZASADAMI I SPOSOBAMI LECZENIA NAJCZĘSTSZYCH DYSFUNKCJI NARZĄDU RUCHU W ZAKRESIE: PEDIATRII, NEUROLOGII DZIECIĘCEJ, W STOPNIU UMOŻLIWIAJĄCYM RACJONALNE STOSOWANIE ŚRODKÓW FIZJOTERAPII
ZROZUMIENIE ZASAD I UMIEJĘTNOŚĆ WYKORZYSTANIA ICF W POSTĘPOWANIU FIZJOTERAPEUTYCZNYM
NABYCIE PRZEZ STUDENTA UMIEJĘTNOŚCI INSTRUOWANIA OPIEKUNÓW DZIECI W ZAKRESIE TZW. PIELĘGNACJI RUCHOWEJ ORAZ DZIECI I ICH OPIEKUNÓW W ZAKRESIE WYKONYWANIA ĆWICZEŃ W DOMU, SPOSOBU POSŁUGIWANIA SIĘ WYROBAMI MEDYCZNYMI ORAZ WYKORZYSTYWANIA PRZEDMIOTÓW UŻYTKU CODZIENNEGO W CELACH TERAPEUTYCZNYCH
NABYCIE PRZEZ STUDENTA UMIEJĘTNOŚCI DOBIERANIA I PROWADZENIA FIZJOTERAPII U DZIECI I MŁODZIEŻY Z CHOROBAMI UKŁADU RUCHU, Z ZABURZENIAMI RUCHOWYMI POCHODZENIA OŚRODKOWEGO UKŁADU NERWOWEGO, MÓZGOWYM PORAŻENIEM DZIECIĘCYM,Z DYSRAFIZMEM RDZENIOWYM, Z CHOROBAMI NERWOWO-MIĘŚNIOWYMI, Z OKOŁOPORODOWYMI USZKODZENIAMI SPLOTÓW I NERWÓW OBWODOWYCH, Z NEURO I MIOGENNYMI ZANIKAMI MIĘŚNI (ATROFIAMI I DYSTROFIAMI MIĘŚNIOWYMI ORAZ PRZED- I POOPERACYJNEJ U DZIECI LECZONYCH OPERACYJNIE
Prerequisites
Fizjoterapia ogólna
Kinezyterapia
Kliniczne podstawy fizjoterapii w ortopedii i traumatologii
Kliniczne podstawy fizjoterapii w pediatrii i neurologii dziecięcej
Planowanie fizjoterapii w wieku rozwojowym
Kinezjologia
Biomechanika kliniczna
Scope
WYKŁADY:
ZASADY OCENY, NEUROROZWOJOWEJ JAKO PODSTAWY PLANOWANIA USPRAWNIANIA U DZIECI Z ZABURZENIAMI OŚRODKOWEGO UKŁADU NERWOWEGO
WSKAZANIA I PRZECIWWSKAZANIA DO ZABIEGÓW FIZJOTERAPEUTYCZNYCH U DZIECI I MŁODZIEŻY Z ZABURZENIAMI OŚRODKOWEGO UKŁADU NERWOWEGO
ZASADY NEUROFIZJOLOGICZNEGO PODEJŚCIA W USPRAWNIANIU DZIECI Z USZKODZENIAMI OŚRODKOWEGO UKŁADU NERWOWEGO ORAZ PODEJŚCIE FIZJOTERAPEUTYCZNEGO DO DZIECKA Z GRUPY RYZYKA
ZASADY DOBORU ŚRODKÓW FIZJOTERAPII U DZIECI I MŁODZIEŻY Z USZKODZENIAMI OŚRODKOWEGO UKŁADU NERWOWEGO;
ZASADY DOBORU ŚRODKÓW FIZJOTERAPII U DZIECI I MŁODZIEŻY Z ZABURZENIAMI RUCHOWYMI POCHODZENIA UKŁADU NERWOWEGO), MÓZGOWYM PORAŻENIEM DZIECIĘCYM, Z DYSRAFIZMEM RDZENIOWYM, ZE SCHORZENIAMI NERWOWO–MIĘŚNIOWYMI, Z OKOŁOPORODOWYMI USZKODZENIAMI SPLOTÓW I NERWÓW OBWODOWYCH, Z NEURO– I MIOGENNYMI ZANIKAMI MIĘŚNI (ATROFIAMI I DYSTROFIAMI MIĘŚNIOWYMI), CHARAKTERYSTYKA I POSTĘPOWANIE W ROZWOJOWYCH ZABURZENIACH KOORDYNACJI (DCD).
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE/ZAJĘCIA KLINICZNE:
POSTĘPOWANIE USPRAWNIAJĄCE U DZIECI I MŁODZIEŻY Z ZABURZENIAMI RUCHOWYMI POCHODZENIA OŚRODKOWEGO, MÓZGOWYM PORAŻENIEM DZIECIĘCYM, Z DYSRAFIZMEM RDZENIOWYM, ZE SCHORZENIAMI NERWOWO–MIĘŚNIOWYMI, ZASTOSOWANIE METODY NDT BOBATH, VOJTY, MEDEKA, INNYCH
POSTĘPOWANIE USPRAWNIAJĄCE U DZIECI I MŁODZIEŻY Z ZABURZENIAMI RUCHOWYMI Z PRZYCZYN OKOŁOPORODOWCH USZKODZEŃ SPLOTÓW I NERWÓW OBWODOWYCH, Z NEURO I MIOGENNYMI ZANIKAMI MIĘŚNI (ATROFIAMI I DYSTROFIAMI MIĘŚNIOWYMI);
GRY I ZABAWY RUCHOWE TERAPEUTYCZNE STOSOWANE U DZIECI I MŁODZIEŻY Z ZABURZENIAMI NEURO-RUCHOWYMI
ZASTOSOWANIE TRENINGU FUNKCJONALNEGO ADL U DZIECI I MŁODZIEŻY Z ZABURZENIAMI NEURO-RUCHOWYMIUMIEJĘTNOŚĆ INSTRUOWANIA OPIEKUNÓW DZIECI ODNOŚNIE TZW. PIELĘGNACJI RUCHOWEJ, SPOSOBU POSŁUGIWANIA SIĘ POMOCAMI ORTOPEDYCZNYMI ORAZ WYKORZYSTYWANIA PRZEDMIOTÓW UŻYTKU CODZIENNEGO W CELACH TERAPEUTYCZNYCH
NABYCIE UMIEJĘTNOŚĆI INSTRUOWANIA DZIECI ORAZ ICH OPIEKUNÓW ODNOŚNIE WYKONYWANIA ĆWICZEŃ W DOMU
Teaching methods
WYKŁAD Z ELEMENTAMI DYSKUSJI
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA Z ELEMENTAMI DYSKUSJI
ZADANIA – ĆWICZENIA PRAKTYCZNE – ANALIZA DIAGNOSTYCZNA, ZASTOSOWANIE TECHNIK KINEZYTERAPEUTYCZNYCH
STUDIUM PRZYPADKU – ANALIZA WYBRANYCH ZESPOŁÓW KLINICZNYCH
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.
Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (pytania otwarte i/lub test jednokrotnego wyboru). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów.
Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie przeliczony na stopnie wg skali:
94-100% = 5,0
85-93% = 4,5
76-84% = 4,0
68-75% = 3,5
60-67% = 3,0
0-59% = 2,0
W przypadku braku uzyskania zaliczenia – poprawa w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej.
Zaliczenie zajęć praktycznych i klinicznych: kolokwium w formie pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć oraz przez wykonanie zadanych podczas kolokwium procedur terapeutycznych.
Egzamin ma charakter teoretyczny – test wiedzy.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji
Recommended reading
Matyja M, Domagalska M., Podstawy usprawniania neurorozwojowego według Berty i Karela , AWF Katowice, 2015.
Borkowska Z, Szwiling Z. Metoda NDT-Bobath. Wydawnictwa Lekarskie PZWL Warszawa 2013
Orth H. Terapia metodą Vojty. Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner
Further reading
Kuliński W., Zeman K.Fizjoterapia pediatryczna PZWL. Warszawa, 1, 2012
Nowotny J.; Podstawy fizjoterapii. (t. I-III) Firma Usługowo-Handlowa Kasper, 2004
WHO ICF – Międzynarodowa Klasyfikacja Niepełnosprawności i Zdrowia. Wyd. WHO 2001/2009
Hellbrugge T. Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa. Część I – II. Kraków 2016
Notes
PROGRAM OPRACOWAŁA: dr hab. Marzena Wiernicka
Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 22-04-2022 08:10)