SylabUZ

Generate PDF for this page

Fizjoterapia kliniczna w dysfunkcjach układu ruchu w: wieku rozwojowym - course description

General information
Course name Fizjoterapia kliniczna w dysfunkcjach układu ruchu w: wieku rozwojowym
Course ID 12.6-WL-FIZJO-FKDURWW
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Fizjoterapia
Education profile practical
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 10 0,67 - - Exam
Zajęcia praktyczne 10 0,67 - - Credit with grade
Zajęcia kliniczne 20 1,33 - - Credit with grade

Aim of the course

  • ZAPOZNANIE STUDENTA Z ETIOLOGIĄ, PATOMECHANIZMAMI, OBJAWAMI I PRZEBIEGIEM DYSFUNKCJI ORAZ OGÓLNYMI ZASADAMI I SPOSOBAMI LECZENIA NAJCZĘSTSZYCH DYSFUNKCJI NARZĄDU RUCHU W ZAKRESIE: PEDIATRII, NEUROLOGII DZIECIĘCEJ, W STOPNIU UMOŻLIWIAJĄCYM RACJONALNE STOSOWANIE ŚRODKÓW FIZJOTERAPII
  • ZROZUMIENIE ZASAD I UMIEJĘTNOŚĆ WYKORZYSTANIA ICF W POSTĘPOWANIU FIZJOTERAPEUTYCZNYM
  • NABYCIE PRZEZ STUDENTA UMIEJĘTNOŚCI INSTRUOWANIA OPIEKUNÓW DZIECI W ZAKRESIE TZW. PIELĘGNACJI RUCHOWEJ ORAZ DZIECI I ICH OPIEKUNÓW W ZAKRESIE WYKONYWANIA ĆWICZEŃ W DOMU, SPOSOBU POSŁUGIWANIA SIĘ WYROBAMI MEDYCZNYMI ORAZ WYKORZYSTYWANIA PRZEDMIOTÓW UŻYTKU CODZIENNEGO W CELACH TERAPEUTYCZNYCH
  • NABYCIE PRZEZ STUDENTA UMIEJĘTNOŚCI DOBIERANIA I PROWADZENIA FIZJOTERAPII U DZIECI I MŁODZIEŻY Z CHOROBAMI UKŁADU RUCHU, Z ZABURZENIAMI RUCHOWYMI POCHODZENIA OŚRODKOWEGO UKŁADU NERWOWEGO, MÓZGOWYM PORAŻENIEM DZIECIĘCYM,Z DYSRAFIZMEM RDZENIOWYM, Z CHOROBAMI NERWOWO-MIĘŚNIOWYMI, Z OKOŁOPORODOWYMI USZKODZENIAMI SPLOTÓW I NERWÓW OBWODOWYCH, Z NEURO I MIOGENNYMI ZANIKAMI MIĘŚNI (ATROFIAMI I DYSTROFIAMI MIĘŚNIOWYMI ORAZ PRZED- I POOPERACYJNEJ U DZIECI LECZONYCH OPERACYJNIE

Prerequisites

Fizjoterapia ogólna

Kinezyterapia

Kliniczne podstawy fizjoterapii w ortopedii i traumatologii

Kliniczne podstawy fizjoterapii w pediatrii i neurologii dziecięcej

Planowanie fizjoterapii w wieku rozwojowym

Kinezjologia

Biomechanika kliniczna

Scope

WYKŁADY:

  • ZASADY OCENY, NEUROROZWOJOWEJ JAKO PODSTAWY PLANOWANIA USPRAWNIANIA U DZIECI Z ZABURZENIAMI OŚRODKOWEGO UKŁADU NERWOWEGO
  • WSKAZANIA I PRZECIWWSKAZANIA DO ZABIEGÓW FIZJOTERAPEUTYCZNYCH U DZIECI I MŁODZIEŻY Z ZABURZENIAMI OŚRODKOWEGO UKŁADU NERWOWEGO
  • ZASADY NEUROFIZJOLOGICZNEGO PODEJŚCIA W USPRAWNIANIU DZIECI Z USZKODZENIAMI OŚRODKOWEGO UKŁADU NERWOWEGO ORAZ PODEJŚCIE FIZJOTERAPEUTYCZNEGO DO DZIECKA Z GRUPY RYZYKA
  • ZASADY DOBORU ŚRODKÓW FIZJOTERAPII U DZIECI I MŁODZIEŻY Z USZKODZENIAMI OŚRODKOWEGO UKŁADU NERWOWEGO;
  • ZASADY DOBORU ŚRODKÓW FIZJOTERAPII U DZIECI I MŁODZIEŻY Z ZABURZENIAMI RUCHOWYMI POCHODZENIA  UKŁADU NERWOWEGO), MÓZGOWYM PORAŻENIEM DZIECIĘCYM, Z DYSRAFIZMEM RDZENIOWYM, ZE SCHORZENIAMI NERWOWO–MIĘŚNIOWYMI, Z OKOŁOPORODOWYMI USZKODZENIAMI SPLOTÓW I NERWÓW OBWODOWYCH, Z NEURO– I MIOGENNYMI ZANIKAMI MIĘŚNI (ATROFIAMI I DYSTROFIAMI MIĘŚNIOWYMI), CHARAKTERYSTYKA I POSTĘPOWANIE W ROZWOJOWYCH ZABURZENIACH KOORDYNACJI (DCD).

ZAJĘCIA PRAKTYCZNE/ZAJĘCIA KLINICZNE:

  • POSTĘPOWANIE USPRAWNIAJĄCE U DZIECI I MŁODZIEŻY Z ZABURZENIAMI RUCHOWYMI POCHODZENIA OŚRODKOWEGO, MÓZGOWYM PORAŻENIEM DZIECIĘCYM, Z DYSRAFIZMEM RDZENIOWYM, ZE SCHORZENIAMI NERWOWO–MIĘŚNIOWYMI, ZASTOSOWANIE METODY NDT BOBATH, VOJTY, MEDEKA, INNYCH
  • POSTĘPOWANIE USPRAWNIAJĄCE U DZIECI I MŁODZIEŻY Z ZABURZENIAMI RUCHOWYMI Z PRZYCZYN OKOŁOPORODOWCH USZKODZEŃ SPLOTÓW I NERWÓW OBWODOWYCH, Z NEURO I MIOGENNYMI ZANIKAMI MIĘŚNI (ATROFIAMI I DYSTROFIAMI MIĘŚNIOWYMI);
  • GRY I ZABAWY RUCHOWE TERAPEUTYCZNE STOSOWANE U DZIECI I MŁODZIEŻY Z ZABURZENIAMI NEURO-RUCHOWYMI
  • ZASTOSOWANIE TRENINGU FUNKCJONALNEGO ADL U DZIECI I MŁODZIEŻY Z ZABURZENIAMI NEURO-RUCHOWYMIUMIEJĘTNOŚĆ INSTRUOWANIA OPIEKUNÓW DZIECI ODNOŚNIE TZW. PIELĘGNACJI RUCHOWEJ, SPOSOBU POSŁUGIWANIA SIĘ POMOCAMI ORTOPEDYCZNYMI ORAZ WYKORZYSTYWANIA PRZEDMIOTÓW UŻYTKU CODZIENNEGO W CELACH TERAPEUTYCZNYCH
  • NABYCIE UMIEJĘTNOŚĆI INSTRUOWANIA DZIECI ORAZ ICH OPIEKUNÓW ODNOŚNIE WYKONYWANIA ĆWICZEŃ W DOMU

Teaching methods

WYKŁAD Z ELEMENTAMI DYSKUSJI

PREZENTACJA MULTIMEDIALNA Z ELEMENTAMI DYSKUSJI

ZADANIA – ĆWICZENIA PRAKTYCZNE – ANALIZA DIAGNOSTYCZNA, ZASTOSOWANIE TECHNIK KINEZYTERAPEUTYCZNYCH

STUDIUM PRZYPADKU – ANALIZA WYBRANYCH ZESPOŁÓW KLINICZNYCH

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.

Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (pytania otwarte i/lub test jednokrotnego wyboru). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów.

Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie  przeliczony na stopnie wg skali:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

W przypadku braku uzyskania zaliczenia – poprawa w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej.

Zaliczenie zajęć praktycznych i klinicznych: kolokwium w formie pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć oraz przez wykonanie zadanych podczas kolokwium procedur terapeutycznych.

Egzamin ma charakter teoretyczny – test wiedzy.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji

Recommended reading

  1. Matyja M, Domagalska M., Podstawy usprawniania neurorozwojowego według Berty i Karela , AWF Katowice, 2015.
  2. Borkowska Z, Szwiling Z. Metoda NDT-Bobath. Wydawnictwa Lekarskie PZWL Warszawa 2013
  3. Orth H. Terapia metodą Vojty. Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner

Further reading

  1. Kuliński W., Zeman K.Fizjoterapia pediatryczna PZWL. Warszawa, 1, 2012
  2. Nowotny J.; Podstawy fizjoterapii. (t. I-III) Firma Usługowo-Handlowa Kasper, 2004
  3. WHO ICF – Międzynarodowa Klasyfikacja Niepełnosprawności i Zdrowia. Wyd. WHO 2001/2009
  4. Hellbrugge T. Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa. Część I – II. Kraków 2016

Notes

PROGRAM OPRACOWAŁA: dr hab. Marzena Wiernicka


Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 22-04-2022 08:10)