SylabUZ

Generate PDF for this page

Clinical Communication - course description

General information
Course name Clinical Communication
Course ID 12.9-WL-FIZJO-KKl
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Fizjoterapia
Education profile practical
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Ratajska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 5 0,33 - - Credit with grade
Laboratory 10 0,67 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem ogólnym przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami komunikacji klinicznej. Zostanie zrealizowany za pomocą trzech celów szczegółowych:

1.      Zapoznanie się z teoretycznymi podstawami komunikacji klinicznej.

2.      Teoretyczne i praktyczne przygotowanie studenta do komunikowania się w opiece zdrowotnej.

3.      Umiejętność poznania chorego i doskonalenia właściwego stosunku do niego. Współpraca z innymi członkami personelu medycznego w celu zachowania ciągłości opieki.

Prerequisites

Przed przystąpieniem do zajęć student posiada wiedzę z zakresu: Filozofii, bioetyki; Podstaw prawa (własności intelektualnej, medycznego, cywilnego, pracy); Socjologii (ogólnej, niepełnosprawności) oraz Psychologii ogólnej, klinicznej i psychoterapii.

Scope

Komunikowanie się w opiece zdrowotnej – zdefiniowanie pojęć. Rola i znaczenie umiejętności komunikowania się z pacjentami. Modele komunikowania się w opiece zdrowotnej. Zastosowanie podstawowych umiejętności komunikowania się z pacjentami w pracy psychologa. Ćwiczenia – nauczanie komunikowania się
z wykorzystaniem podejścia opartego na nauczaniu umiejętności (skills-based approach).

Teaching methods

Wykład interaktywny. Ćwiczenia przedmiotowe, pokaz czynności z objaśnieniem, nauczanie przez uczestnictwo w pracy, nauczanie przez doświadczanie, dyskusja, wyjaśnienia.

Praca własna: zapoznanie się ze wskazaną literaturą.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywny udział w dyskusjach. Pisemna praca zaliczeniowa wymagająca zastosowania wiedzy przekazanej podczas zajęć oraz samodzielnego studiowania literatury przedmiotu. Próg zaliczenia od 60% prawidłowych odpowiedzi. Zaliczenie ćwiczeń: w formie pisemnej, esej. Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej, test jednokrotnego wyboru. Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie  przeliczony na stopnie wg skali:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

W przypadku braku uzyskania zaliczenia – poprawa w formie odpowiedzi pisemnej.

Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą.

Recommended reading

  1. Bachmann C, Abramovitch H, Barbu CG., Cavaco AM,  Elorza RD,  Haak  R, Loureiro E, Ratajska A, Silverman J, Winterburn S, Rosenbaum M.: A European consensus on learning objectives for a core communication curriculum in health care professions. Patient Education and Counseling 93 (2013) 18-26.
  2. Silverman J., Kurtz S., Draper J., Umiejętności komunikowania się  z pacjentami. Medycyna Praktyczna 2018.
  3. Ratajska A. (2017). Tytuł: Rozmowa o oczekiwanej długości życia, zagrażającej śmierci, krańcu życia. W: Jak rozmawiać z pacjentem?: anatomia komunikacji w praktyce lekarskiej / red. Antonina Ostrowska. Warszawa: Fundacja Polska Liga Walki z Rakiem: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.

Further reading

Chlabicz S., Marcinowicz L.(red.).: Jak skutecznie rozmawiać z pacjentem i jego rodziną. PZWL 2014.

Notes

PROGRAM OPRACOWAŁA: dr Anna Ratajska


Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 09-04-2022 01:05)