Fizjoprofilatyka i promocja zdrowia - course description
General information
Course name
Fizjoprofilatyka i promocja zdrowia
Course ID
12.9-WL-FIZJO-FPP
Faculty
Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study
Fizjoterapia
Education profile
practical
Level of studies
Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester
winter term 2022/2023
Course information
Semester
7
ECTS credits to win
3
Course type
obligatory
Teaching language
polish
Author of syllabus
dr Barbara Morawin
Classes forms
The class form
Hours per semester (full-time)
Hours per week (full-time)
Hours per semester (part-time)
Hours per week (part-time)
Form of assignment
Lecture
10
0,67
-
-
Exam
Class
20
1,33
-
-
Credit with grade
Aim of the course
Dostarczenie wiedzy na temat głównych zagadnień z zakresu fizjoprofilaktyki i promocji zdrowia i profilaktyki, niezbędnej do podejmowania działań służących umacnianiu zdrowia i kształtowaniu postawy prozdrowotnej. Uzyskanie umiejętności oceny najważniejszych zagrożeń zdrowia oraz zapobiegania chorobom w rodzinie i społeczności.
Prerequisites
Podstawowa wiedza z przedmiotów: biologicznych, pedagogicznych oraz fizjoterapii ogólnej
Scope
Wykłady:
Definicje, cele, rodzaje i zadania fizjoprofilaktyki. Definicja zdrowia i aspekty zdrowia. Modele zdrowia. Czynniki warunkujące zdrowie.
Geneza promocji zdrowia, obszary działań i metody w promocji zdrowia. Cele i koncepcje współczesnej edukacji zdrowotnej.
Edukacja zdrowotna jako kluczowy komponent promocji zdrowia.
Narodowy Program Zdrowia oraz programy wspierające, rola organizacji rządowych i pozarządowych w promocji zdrowia. Programy prewencyjne w Polsce i na świecie, ich efektywność.
Rola i kompetencje fizjoterapeuty w profilaktyce i promocji zdrowia.
ĆWICZENIA:
Styl życia i zachowania zdrowotne. Jakość życia związana ze zdrowiem i metody jej pomiaru. Czynniki społeczno-ekonomiczne warunkujące zdrowie, nierówności społeczne i nierówności w zdrowiu.
Zasady tworzenia programów profilaktycznych i promocji zdrowia. Promocja zdrowia w miejscu pracy, w rodzinie, w szkole i w szpitalu. Przykłady programów profilaktycznych (np. zdrowy kręgosłup, głos jako narzędzie pracy, aktywności fizycznej, zdrowe odżywianie, antyalkoholowe, antynikotynowe).
Choroby cywilizacyjne w aspekcie pracy fizjoterapeuty. Działania z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia w wybranych chorobach cywilizacyjnych. Udział fizjoterapeuty w edukacji zdrowotnej osób zagrożonych chorobami cywilizacyjnymi.
Otyłość jako choroba cywilizacyjna XXI wieku. Zachowania zdrowotne w rodzinie a problem otyłości u dzieci. Profilaktyka nadwagi i otyłości. Edukacja pacjentów z otyłością. Pacjent z otyłością w gabinecie fizjoterapeuty.
Aktywność fizyczna jako podstawa fizjoprofilaktyki. Podstawowe pojęcia, metody pomiaru i rekomendacje dotyczące aktywności fizycznej. Aktywność fizyczna w dzieciństwie, w okresie dojrzewania, osób dorosłych i osób starszych. Fizjoprofilaktyka w sporcie.
Edukacja żywieniowa. Zasady prawidłowego żywienia. Zalecenia żywieniowe. Przykłady programów żywieniowych. Rola fizjoterapeuty w edukacji żywieniowej.
Zdrowe starzenie się jako element promocji i edukacji zdrowia. Fizjoprofilaktyka w geriatrii. Działania prewencyjne ze szczególnym uwzględnieniem roli fizjoterapeuty.
Profilaktyka wad postawy, dolegliwości bólowych kręgosłupa i osteoporozy. Trening zdrowotny.
-10. Przygotowanie scenariusza zajęć z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia.
Teaching methods
Wykład informacyjny jest realizowany z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych; materiały są̨ udostępniane na platformie e-learning Collegium Medicum http://elearning.cm.uz.zgora.pl/
Ćwiczenia z wykorzystaniem prezentacji multimedialna, metody projektów praktycznych, pracy w grupach, analizy przypadków; materiały udostępniane na platformie e-learning Collegium Medicum http://elearning.cm.uz.zgora.pl/
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Wykład - egzamin przeprowadzony w formie pisemnej, zawiera pytania zamknięte (test jednokrotnej odpowiedzi). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zdania egzaminu. Uzyskane punkty są przeliczane na stopnie wg skali: 94-100% bardzo dobry, 85-93% dobry plus, 76-84% dobry, 68-75% dostateczny plus, 60-67% dostateczny, 0-59% niedostateczny. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.
Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 50% punktów możliwych do zdobycia w trakcie realizacji programu zajęć. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę po każdym bloku tematycznym oraz przygotowanie scenariusza zajęć z zakresu profilaktyki i promocji. W przypadku uzyskania poniżej 50% punktów, Student przystępuje do kolokwium całościowego (II termin zaliczenia – sesja poprawkowa). Dopuszczalne są 2 usprawiedliwione nieobecności (20% tematów/spotkań) na zajęciach laboratoryjnych. W przypadku większej liczby nieobecności - brak możliwości realizacji efektów uczenia się - skutkuje brakiem zaliczenia laboratorium i niedopuszczeniem do egzaminu.
Recommended reading
Woynarowska B. Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne. Metodyka. Praktyka. Warszawa 2017.
Karski J. B. (red.): Praktyka i teoria promocji zdrowia, Warszawa 2009.
Further reading
Czasopisma i e-booki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/
Notes
Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 22-04-2022 08:16)