SylabUZ

Generate PDF for this page

Kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu: Moduł 1 - Gimnastyka - course description

General information
Course name Kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu: Moduł 1 - Gimnastyka
Course ID 12.6-WL-FIZJO-KR1G
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Fizjoterapia
Education profile practical
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Bartłomiej Hes
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Poznanie współczesnych kierunków kształcenia ruchowego opartego na technice i metodyce podstawowych ćwiczeń gimnastycznych. Wyposażanie studenta w niezbędną wiedzę dotyczącą kierunków gimnastyki podstawowej. Wskazanie jej ważnej roli w profilaktyce zdrowia oraz w procesie usprawniania. Zapoznanie studenta ze specyfiką zajęć gimnastycznych (zgodnie z zasadą pokazu, objaśnienia, rozliczania, używając odpowiedniego nazewnictwa gimnastycznego, stosując różne metody asekuracji i zasady bezpieczeństwa).  Ukierunkowanie studenta  do prowadzenia różnego typu ćwiczeń fizycznych zarówno indywidualnych jak i  zbiorowych w różnych środowiskach (sale sportowe, boiska sportowe, sale chorych itp.)

Prerequisites

Student posiada umiejętności ruchowe umożliwiające wykonanie podstawowych ćwiczeń.

Scope

1. Przedstawienie kierunków i rodzajów gimnastyki.

2. Systematyka ćwiczeń fizycznych:  pozycje wyjściowe do ćwiczeń kształtujących.

3. Systematyka ćwiczeń fizycznych:  rodzaje ćwiczeń kształtujących z użyciem i bez użycia przyrządów gimnastycznych.

4. Organizacja zajęć z zakresu gimnastyki podstawowej, przygotowanie do pracy z osobami o różnym poziomie sprawności fizycznej z wykorzystaniem dostępnych środków gimnastycznych.

5. Zastosowanie różnych form i metod nauczania ćwiczeń kształtujących zwinność, równowagę, poprawną postawę ciała, siłę mięśniową, koordynację oraz gibkość.

6. Technika i metodyka podstawowych ćwiczeń zwinnościowo- akrobatycznych - przewroty w przód i w tył z różnych pozycji wyjściowych.

Teaching methods

- metody podające (opis, objaśnienie, instruktaż do ćwiczeń, dyskusja moderowana),

- metody problemowe (metoda sytuacyjna, metoda inscenizacji, małe grupy zadaniowe),

- metody eksponujące (pokaz)

- metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe)

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach; sprawdzian z wiedzy z zakresu teoretycznych i metodycznych podstaw procesu uczenia się i nauczania podstawowych ćwiczeń gimnastycznych (w tym kierunki i rodzaje gimnastyki, systematyki ćwiczeń gimnastycznych, metodyka nauczania); praktyczny sprawdzian umiejętności. Podczas zajęć oceniana jest  poprawność używanej terminologii dotyczącej opisu techniki i metodyki nauczania ćwiczeń gimnastycznych, jak również umiejętność prawidłowego i bezpiecznego przygotowania stanowisk do ćwiczeń.

Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Dopuszcza się 30% nieobecności (usprawiedliwionych), które Student powinien uzupełnić w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia (max na dwa tygodnie przed końcem zajęć). Usprawiedliwioną nieobecność Student/-ka zobowiązani są odpracować w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej (wg wskazań osoby prowadzącej). Pozostałe warunki, nie wymienione w punkcie rozstrzygane są zgodnie z Regulaminem Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

  1. Jezierski R., Rybicka A. (2002) Gimnastyka: teoria i metodyka. Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wrocław.
  2. Karkosz K. (2006) Gimnastyka : systematyka technika i metodyka wybranych ćwiczeń. Akademia Wychowania Fizycznego w Katowicach,  Katowice
  3. Kolarczyk E, Arlet A. 2012. Gimnastyka. Skrypt dla studentów Akademii Wychowania Fizycznego kierunku fizjoterapia. Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie. Kraków.
  4. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Further reading

  1. Boyle M. (2019) Nowoczesny trening funkcjonalny. Warszawa, Wydawnictwo Galaktyka
  2. Margulec Adamowicz N., Kosmol A., Molik B. (2018). Adaptowana aktywność fizyczna dla fizjoterapeutów. Warszawa PZWL
  3. Owczarek S. (2008) Atlas ćwiczeń korekcyjnych. Warszawa, Wydawnictwo WSiP

Notes


Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 14-04-2022 21:47)