SylabUZ

Generate PDF for this page

Elements of Methodology - course description

General information
Course name Elements of Methodology
Course ID 14.2-WP-SOCP-EMET
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
  • dr Tomasz Kołodziej
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi osiągnięciami metodologii nauk społecznych, zapoznanie z klasyfikacją nauk oraz z miejscem socjologii wśród innych nauk społecznych i empirycznych. Następnie celem jest zapoznanie studentów ze sposobami uprawiania socjologii, z paradygmatami i ich współczesnymi zastosowaniami. Podstawowym celem jest przekazanie wiedzy na temat zdobywania wiedzy o społeczeństwie, jej naukowego opracowania i sposobów wyjaśniania. Podczas wykładów przekazana zostanie wiedza z zakresu metodologii opisowej, podczas ćwiczeń wiedza z zakresu metodologii normatywnej. Studenci zapoznani zostaną z podstawowymi pojęciami i kategoriami naukowymi, z osobliwościami nauk społecznych a także ze składnikami języka naukowego. Poznają strukturę procesu badawczego, jego poszczególne etapy i zagrożenia realizacji. 

Celem ćwiczeń jest praktyczne zastosowanie wiedzy teoretycznej. Studenci będą formułowali problemy badawcze, określali zmienne i stawiali hipotezy badawcze, dobierali  wskaźniki oraz metody badań. Efektem ćwiczeń będzie przygotowanie projektu badawczego z zastosowaniem poznanych składników języka naukowego.

Prerequisites

Brak

Scope

Co to jest nauka? Klasyfikacja nauk. Socjologia jako nauka.

Metodologia i typy uprawiania metodologii.

Teoria i paradygmaty. Paradygmaty w socjologii.

Język nauki. Pojęcia teoretyczne i obserwacyjne. Osobliwości nauk społecznych. Definiowanie.

Struktura procesu badawczego.

Problematyka badawcza i zasady jej tworzenia.

Hipotezy w naukach społecznych.

Zmienne w badaniach społecznych.

Wskaźniki w badaniach społecznych.

Przegląd podejść i metod badań społecznych.

Rodzaje prób badawczych.

Wyjaśnianie i przewidywanie.

 

ZAKRES TEMATYCZNY ćwiczeń:

 

Źródła wiedzy w naukach społecznych.

Pojęcia, definicje.

Etapy procesu badawczego.

Cel badań, problemy badawcze.

Hipotezy, zmienne, wskaźniki.

Typologie, skale.

Metody doboru respondentów.

Pomiar. Opracowanie danych.

 

Teaching methods

wykład konwencjonalny, prezentacja, dyskusja, praca w grupach

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów

Forma zaliczenia wykładu

egzamin

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Egzamin pisemny.

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test). Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów.

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład )

Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu.

Ocena z wykładu to ocena z egzaminu pisemnego.

 

 

Zaliczenie ćwiczeń

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Kolokwium pisemne.

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test).

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału obejmującego kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Zadania realizowane podczas ćwiczeń

W formie pisemnej, realizowane indywidualnie lub grupowo w trakcie ćwiczeń. Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną z kolokwium (50%) i zadań realizowanych podczas ćwiczeń (50%).

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

 

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU*

 

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

 

Wykład + ćwiczenia kończące się

uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu.

 

Recommended reading

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2004.

Nowak S., Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.

Ossowski S., O osobliwościach nauk społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1983.

Podgórski R.A., Metodologia badań socjologicznych. Kompendium wiedzy metodologicznej dla studentów, Wydawca Branta, Bydgoszcz 2007.

Po co nam socjologia. Rozmowy z socjologami. Warszawa, Wyd. IS UW 200

Further reading

Hajduk E., Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Wydawnictwo WSP im. T. Kotarbińskiego, Zielona Góra 1998.

Hempel C.G., Stawianie i sprawdzanie hipotez w naukach empirycznych, [w] Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne, (red.), A. Sułek, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2013.

Juszczyk S. Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2005.

Merton R.K., Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1982

Notes

W trakcie roku akademickiego możliwe jest uzupełnianie podanej literatury o inne pozycje ukazujące się na rynku wydawniczym (nowości) 


Modified by (last modification: 26-04-2022 12:44)