SylabUZ
Course name | Contemporary theories of education |
Course ID | 14.2-WP-SOCP-WTS |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Sociology |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 6 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | - | - | Exam |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi współczesnymi teoriami socjologicznymi. Dodatkowym celem jest przygotowanie studentów do wykorzystywania teorii do wyjaśniania i opisu zjawisk i struktur społecznych.
Brak
Zakres tematyczny wykładu:
Zakres tematyczny ćwiczeń:
Wykład konwencjonalny.
Ćwiczenia: klasyczna metoda problemowa i praca z książką/tekstem źródłowym.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie wykładu
|
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę. |
Tak |
Zakres materiału dotyczący egzaminu. |
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład) |
Egzamin pisemny |
W formie pytań problemowych, otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej. |
Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu. |
Ocena z wykładu to ocena z egzaminu pisemnego. |
*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej
Zaliczenie ćwiczeń
|
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę. |
Tak |
Kolokwium pisemne. |
W formie pytań otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej. |
Zakres materiału. obejmującego kolokwium |
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem. |
Aktywność podczas zajęć |
Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów. |
Przygotowanie pracy pisemnej – esej. |
Praca na jeden spośród kilkunastu tematów – wyboru dokonuje student. Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, Język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu. |
Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń. |
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z kolokwium (50%) i aktywności na zajęciach (20%), oceny z eseju (30%). |
*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej
Ocena końcowa z przedmiotu*
Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej |
Uwagi |
Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny |
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0) |
Zasady uzyskania oceny końcowej |
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu*. |
Baert P., Carreira de Silva F., Teorie społeczne w XX wieku i dzisiaj, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2013.
Elliott A. Współczesna teoria społeczna, Wydawnictwo Naukowe
Jasińska-Kania A., Nijakowski L.N., Szacki J., Ziółkowiski M. (red.) Współczesne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2006.
Szacki J. Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003.
Szczepański M.S., Śliz A. (red.) Współczesne teorie socjologiczne. W kręgu ujęć paradygmatycznych, Wydawnictwo UO, Opole 2014.
Turner J. H. Struktura socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004.
Baudrillard J., Symulakry i symulacja, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2005.
Blumer H., Społeczeństwo jako symboliczna interakcja, [w:] E. Mokrzycki (wyb.) Kryzys i schizma. t.1, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1984.
Bourdieu P,. Struktury, habitus, praktyki, [w:] Socjologia. Lektury, (red.) P. Sztompka, M. Kucia, Wydawnictwo Znak, Kraków
Garfinkel H. Racjonalne cechy działalności naukowej i potocznej, [w:] Kryzys i schizma t.1, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1984.
Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. Ja i Społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa, 2001.
Goffman E., Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańsk, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2005.
Hałas E., Działanie symbolu. Założenia teorii Pierre’a Bourdieu [w:] Symbole w interakcji, E. Hałas, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001.
Smith D., Poznawanie społeczeństwa od wewnątrz: kobiecy punkt widzenia, [w:] Współczesne teorie socjologiczne (red.) A. Jasińska-Kania, L.N. Nijakowski , J. Szacki , M. Ziółkowski, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006.
Modified by dr Artur Kinal (last modification: 26-04-2022 12:27)