SylabUZ

Generate PDF for this page

Contemporary theories of education - course description

General information
Course name Contemporary theories of education
Course ID 14.2-WP-SOCP-WTS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Artur Kinal
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi współczesnymi teoriami socjologicznymi. Dodatkowym celem jest przygotowanie studentów do wykorzystywania teorii do wyjaśniania i opisu zjawisk i struktur społecznych.

Prerequisites

Brak

Scope

Zakres tematyczny wykładu:

  • Pojęcie teorii i paradygmatu
  • Przegląd głównych teorii socjologicznych w XX i XXI wieku, socjologia a inne nauki społeczne
  • Teorie konfliktu (R. Dahrendorf i L. Coser)
  • Neomarksizm i szkoła frankfurcka
  • Nurty biologizujące w socjologii (determinizm rasowy, socjobiologia)
  • Współczesna socjologia humanistyczna (koncepcje E. Goffmana, socjologia życia codziennego, A. Giddens, interakcjonizm symboliczny)
  • Próba syntezy P. Bourdieu
  • Zmiany współczesnego świata a teoria socjologiczna (postmodernizm, teorie globalizacji i społeczeństwa sieci, feminizm)

 

Zakres tematyczny ćwiczeń:

  • Interakcjonizm symboliczny wg Blumera
  • Teorie wymiany (P. Blau, G.C. Homans)
  • Teorie konfliktu (R. Dahrendorf i L. Coser)
  • Neomarksizm i szkoła frankfurcka
  • Nurty biologizujące w socjologii (determinizm rasowy, socjobiologia)
  • Socjologia życia codziennego
  • Koncepcje Goffmana (analogia teatralna, piętno, instytucje totalne)
  • Zmiany współczesnego świata a teoria socjologiczna (postmodernizm Z. Baumana, teorie globalizacji i społeczeństwa sieci, feminizm)

Teaching methods

Wykład konwencjonalny.

Ćwiczenia: klasyczna metoda problemowa i praca z książką/tekstem źródłowym.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładu

 

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład)

Egzamin pisemny

W formie pytań problemowych, otwartych.

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu.

Ocena z wykładu to ocena z egzaminu pisemnego.

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Zaliczenie ćwiczeń

 

 

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Kolokwium pisemne.

W formie pytań otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału.

obejmującego kolokwium

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Aktywność podczas zajęć

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Przygotowanie pracy pisemnej – esej.

Praca na jeden spośród kilkunastu tematów – wyboru dokonuje student.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, Język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z kolokwium (50%) i aktywności na zajęciach (20%), oceny z eseju (30%).

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

Uwagi

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0)

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu*.

 

Recommended reading

Baert P., Carreira de Silva F., Teorie społeczne w XX wieku i dzisiaj, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2013.

Elliott A. Współczesna teoria społeczna, Wydawnictwo Naukowe

Jasińska-Kania A., Nijakowski L.N., Szacki J., Ziółkowiski M. (red.) Współczesne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2006.

Szacki J. Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003.

Szczepański M.S., Śliz A. (red.) Współczesne teorie socjologiczne. W kręgu ujęć paradygmatycznych, Wydawnictwo UO, Opole 2014.

Turner J. H. Struktura socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004.

Further reading

Baudrillard J., Symulakry i symulacja, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2005.

Blumer H., Społeczeństwo jako symboliczna interakcja, [w:] E. Mokrzycki (wyb.) Kryzys i schizma. t.1, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1984.

Bourdieu P,. Struktury, habitus, praktyki, [w:] Socjologia. Lektury, (red.) P. Sztompka, M. Kucia, Wydawnictwo Znak, Kraków

Garfinkel H. Racjonalne cechy działalności naukowej i potocznej, [w:] Kryzys i schizma t.1, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1984.

Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. Ja i Społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa, 2001.

Goffman E., Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańsk, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2005.

Hałas E., Działanie symbolu. Założenia teorii Pierre’a Bourdieu [w:] Symbole w interakcji, E. Hałas, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001.

Smith D., Poznawanie społeczeństwa od wewnątrz: kobiecy punkt widzenia, [w:] Współczesne teorie socjologiczne (red.) A. Jasińska-Kania, L.N. Nijakowski , J. Szacki , M. Ziółkowski, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006.

 

Notes


Modified by dr Artur Kinal (last modification: 26-04-2022 12:27)