SylabUZ

Generate PDF for this page

Zasoby społeczności lokalnych - course description

General information
Course name Zasoby społeczności lokalnych
Course ID 14.2-WP-SOCP-ZSL
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Available in specialities Organizacja społeczności lokalnych
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest ukazanie specyfiki i złożoności środowiska lokalnego w kontekście różnych typów potrzeb i zasobów zbiorowości i instytucji w jego obrębie. Intencją prowadzącego jest także dostarczenie wiedzy o planowaniu i realizacji badań nad potrzebami i potencjałami środowisk lokalnych.

Prerequisites

Scope

Diagnoza potrzeb i zasobów społeczności lokalnych – etapy

Diagnoza potrzeb i zasobów społeczności lokalnych – źródła

Diagnoza potrzeb i zasobów społeczności lokalnych – metody

Przykładowe diagnozy – analiza błędów i wskazanie dobrych praktyk

Teaching methods

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie na ocenę na podstawie przygotowanego projektu indywidualnego oraz aktywności podczas zajęć

Projekt: Przygotowanie diagnozy stanu wybranych obszarów z zakresu polityki społecznej w wybranej gminie lub powiecie województwa lubuskiego – z wykorzystaniem metody desk research (analiza potrzeb i zasobów środowiska lokalnego).

Aktywność: Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów, realizacja zadań cząstkowych.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną ocen z projektu (80%) i  aktywności na zajęciach (20%).

Ocena z ćwiczeń = ocena końcowa z przedmiotu.

Recommended reading

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2005.

Barr A., Hashagen S., Jak osiągnąć lepszy rozwój społeczności. Podręcznik do planowania i ewaluacji. Model ABCD, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, 2013.

Green M., Moore H., O’Brien J., Rozwój społeczności w oparciu o zasoby, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, 2013.

Nowotny A., Sztandar-Sztanderska K., Daszkowska-Kamińska A., Jak diagnozować środowisko lokalne? Równać szanse. Ogólnopolski Konkurs Grantowy, 2010

Poradnik dla działaczy społecznych. Jak przeprowadzić diagnozę społeczną, czyli słów kilka o badaniu społeczności, https://www.maszglos.pl/wp-content/uploads/2013/02/Jak-przeprowadzic-diagnoze.pdf 

Schimanek T., Diagnozowanie problemów społecznych, FISE, Warszawa 2015.

Staręga-Piasek J., Metodologia strategicznego rozwiązywania problemów społecznych, Warszawa 2013.

Further reading

Notes


Modified by dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna (last modification: 19-04-2022 13:21)