SylabUZ

Generate PDF for this page

Analiza dyskursu w życiu publicznym - course description

General information
Course name Analiza dyskursu w życiu publicznym
Course ID 14.2-WP-SOCP-ADZP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 3
Available in specialities Badania społeczne w praktyce
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Joanna Frątczak-Müller
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu prowadzenia i analizy dyskursu w sferze publicznej. Zapoznanie studentów z stosowanymi w sferze publicznej rodzajami komunikacji. Przekazanie praktycznych umiejętności z zakresu analizy materiałów źródłowych.

Prerequisites

-

Scope

  1. Rodzaje komunikacji
  2. Teorie komunikowania społecznego
  3. Komunikowanie masowe
  4. Wystąpienia publiczne – interakcja społeczna
  5. Dialog, debata, dyskusja
  6. Prowadzenie sporu, techniki argumentacji
  7. Analiza dyskursu społecznego – założenia ontologiczne i epistemologiczne
  8. Metody i perspektywy badawcze analizy dyskursu
  9. Narzędzia analizy dyskursu
  10. Badanie materiałów źródłowych

Teaching methods

Prezentacja multimedialna, zajęcia warsztatowe, dyskusja, analiza materiałów źródłowych, wykorzystanie metod mobilnych: wizyta studyjna, stand-up - odgrywanie wystąpień publicznych. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych dotyczących tematyki objętej ćwiczeniami i literaturą do przedmiotu.

Praca indywidualna – analiza wybranego dyskursu społecznego.

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 50% punktów z testu końcowego oraz pozytywnej oceny z pracy grupowej.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z testu i pracy indywidualnej.

Recommended reading

  1. Dudzińska A. Pomiędzy faktem a manipulacją. Rola mediów w relacjonowaniu konfliktu izraelsko-palestyńskiego [w:] Global Media Journal nr 1 (6), Parque University, s. 71 - 87.
  2. Duszak A., Fairclough N., Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej. Universitas, Kraków 2008.
  3. Fisher M. Typology of Communications, Teorie komunikacji i mediów red. M. Graszewicz, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2012.
  4. Lemmermann H. Dyskusje i pertraktacje Komunikacja werbalna. Szkoła dyskutowania techniki argumentacji, dyskusje, dialogi, Wrocław 1997.
  5. Sokołowski M. (R)ewolucja w komunikowaniu, Wprowadzenie do medioznawstwa, WSP, TWP Warszawa 2010.
  6. Czyżewski M., Otrocki M., Piekot T., Stachowiak J., Analiza dyskursu publicznego. Przegląd metod i perspektyw badawczych, Narodowy Program Rozwoju Humanistyki, Warszawa 2017.
  7. Wójcik Sz., Analiza dyskursu polityki wokół obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej na wybranych przykładach debat parlamentarnych, Polityka i Społeczeństwo nr 1 (13), 5-22, 2015, źródło: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Polityka_i_Spoleczenstwo/Polityka_i_Spoleczenstwo-r2015-t-n1_ (13)/Polityka_i_Spoleczenstwo-r2015-t-n1_ (13)-s5-22/Polityka_i_Spoleczenstwo-r2015-t-n1_ (13)-s5-22.pdf

Further reading

  1. Habermas J., Teoria działania komunikacyjnego. Racjonalność działania a racjonalność społeczna, t I, PWN, Warszawa 1999.
  2. Schopenhauer A. , Erystyka. Sztuka prowadzenia sporów, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2007.
  3. Eco U., Dzieło otwarte: Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, W.A.B., Warszawa 2008.
  4. The Social Dimensions of Scientific Knowledge, Stanford Encyclopedia of Philosophy, 2010.

Notes

-


Modified by dr Joanna Frątczak-Müller (last modification: 20-04-2022 22:38)