SylabUZ

Generate PDF for this page

Dylematy metodologiczne w naukach społecznych - course description

General information
Course name Dylematy metodologiczne w naukach społecznych
Course ID 14.2--SocD-DMwNS-S22
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social design
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Justyna Nyćkowiak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade
Lecture 15 1 - - Exam

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z kluczowymi, aktualnymi dylematami metodologicznymi w zakresie realizacji projektów badawczych związanych z procesami projektowania społecznego.

Prerequisites

Scope

              Wykłady

  1. Status nauki, pojęcie prawdy w nauce, źródła wiedzy, kryzys(y) nauki
  2. Neutralność vs zaangażowanie w naukach społecznych – zasięg i rodzaj oddziaływania społecznego
  3. Interdyscyplinarność w naukach społecznych
  4. Nauki społeczne 2.0
  5. Nauki społeczne w ruchu
  6. Innowacje społeczne
  7. Badania transformatywne
  8. Otwarta nauka, komercjalizacja i upowszechnianie wyników badań naukowych

              Ćwiczenia

  1. Projektowanie procesów badawczych
  2. Instrumentarium projektanta społecznego
  3. Triki badawcze w naukach społecznych

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, praca z tekstem, praca w grupach, dyskusja, metoda warsztatowa, metody mobilne

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

FORMA ZALICZENIA WYKŁADU

Egzamin

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Egzamin pisemny – próg zaliczenia 50%

Ćwiczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

Zaliczenie na ocenę

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Pozytywna ocena z pracy pisemnej dotyczącej zagadnień omawianych podczas zajęć.

Ocena końcowa

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceną z wykładu i ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Howard S. Becker Triki badawcze w socjologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018
  2. U. Flick, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.
  3. D. Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2010.
  4. D. Silverman, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2009.
  5. S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa 2010.
  6. W. Sady, Spór o racjonalność naukową, Toruń 2013.
  7. Mertens, Donna M. "Transformative Research Methods to Increase Social Impact for Vulnerable Groups and Cultural Minorities." International Journal of Qualitative Methods 20, 2021

Further reading

  1. Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds.,Knowledge On The Move. Studies on Mobile Social Education,  Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.
  2. Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds., Teaching On The Move. Teacher’s Toolkit, Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.
  3. Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds., Learning On The Move. Students’ Handbook, Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.

Notes

Część zajęć może zostać zrealizowana z wykorzystaniem mobilnych metod edukacyjnych (np. spacer badawczy, gra, wizyta studyjna).


Modified by dr Tomasz Kołodziej (last modification: 26-01-2022 10:07)