Zapoznanie studentów z teorią i praktyką badań ewaluacyjnych oraz metodologią ich realizacji. Wskazanie podstawowych założeń badań ewaluacyjnych traktowanych jako ważna relacja między osobami odpowiedzialnymi za realizację projektów a społecznością, której on dotyczy. Przygotowanie studentów do planowania, zamawiania i realizacji badań ewaluacyjnych i wykorzystania badań ewaluacyjnych jako narzędzia planowania i zarządzania.
Prerequisites
Scope
Ewaluacja – podejścia teoretyczne i sposoby rozumienia. Koncepcje wykorzystania ewaluacji.
Typy ewaluacji. Monitoring-audyt-ewaluacja: podobieństwa i różnice
Projektowanie badania ewaluacyjnego: od formułowania założeń, poprzez ustalanie kryteriów, po dobór metod badawczych, zastosowanie wskaźników
Harmonogram realizacji badań ewaluacyjnych
Przegląd metod badań ewaluacyjnych
Raport z ewaluacji: struktura, zasady prezentacji wyników, zasady formułowania wniosków i rekomendacji. Dobre praktyki raportów ewaluacyjnych: analiza i wnioski
Przygotowanie badania ewaluacyjnego
Teaching methods
Praca z tekstem, praca w grupie, analiza przypadku, dyskusja
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
FORMA ZALICZENIA LABORATORIUM
Zaliczenie na ocenę
Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń
Ocena z ćwiczeń to ocena z projektu badania ewaluacyjnego.
Bartosz N., Piróg-Nabokowa I., Bartosiewicz-Niziołek M., Kozak W., O wybranych aspektach i funkcjach ewaluacji. Próba podejścia pragmatycznego, CUPRUM – Czasopismo Naukowo-Techniczne Górnictwa Ród nr 3 (80), 2016, [http://www.czasopismo.cuprum.wroc.pl/journal-articles/view/196].
Ekiert K., Ewaluacja w administracji publicznej. Funkcje, standardy i zasady stosowania, Rządowe Centrum Studiów Strategicznych 2004.
Górniak J. i in., Ocena projektów i programów: wybrane techniki badawcze i ich zastosowanie, [w:] Pietras-Goc B. (red.), Ewaluacja jako standard zarządzania w sektorze publicznym, Wyższa Szkoła Europejska im. ks. J. Tischnera, Kraków 2008.
Haber A., Proces ewaluacji ex-post – konceptualizacja, operacjonalizacja, realizacja badania ewaluacyjnego, [w:] A. Haber (red.), Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2011.
Korporowicz E. (red.), Ewaluacja w edukacji, Oficyna Naukowa, Warszawa 1999.
Olejniczak K., Kozak M., Ledzion B. (red.), Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki, Akademia Leona Koźmińskiego i Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Olejniczak K., Monitoring i ewaluacja, [w:] Górniak J., Mazur S. (red.), Zarządzanie strategiczne rozwojem, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012.
Olejniczak K., Teoretyczne podstawy ewaluacji ex-post. [w:] A. Haber (red.). Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2007.
Ostrowski Ł. Wiśnicka M., Ewaluacja. Jak to się robi. Poradnik dla programów Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, 2016 [https://stocznia.org.pl/publikacje/ewaluacja-jak-to-sie-robi].
Wróblewski J., Ewaluacja użyteczna. „Standardy ewaluacji” jako narzędzie wsparcia realizowanych badań, ANNALES UNIVERSITATIS MARIAE CURIE-SKŁODOWSKA LUBLIN – POLONIA, VOL. IV SECTIO N, 2019.
Further reading
Kierzkowski T., Ocena (ewaluacja) programów i projektów o charakterze społeczno – gospodarczym w kontekście przystąpienia do Unii Europejskiej, Ministerstwo Finansów, Warszawa 2002.
Szulborska-Łukaszewicz J., Monitoring i ewaluacja jako podstawowe narzędzia skutecznego zarządzania w sektorze publicznym. Zadania z obszaru kultury na przykładzie Gminy Miejskiej Kraków, [w:] B. Pietras-Goc (red.), Ewaluacja jako stan- dard zarządzania w sektorze publicznym, Wyższa Szkoła Europejska im. ks. J, Tischnera, Kraków 2008.
Ornacka K., Rozdział III: "Podstawowe pojęcia i ujęcia ewaluacji", [w:] Ewaluacja między naukami społecznymi i pracą socjalną, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Socjologii, Zeszyty Pracy Socjalnej (zeszyt ósmy), Kraków 2003.
Olejniczak K., Wprowadzenie do świata ewaluacji, [w:] Kościelecki P., Warzybok B. (red.), Jak ewaluować i monitorować efekty projektów sektora B+R i szkolnictwa wyższego, Ośrodek Przetwarzania Informacji, Warszawa 2011.
Olejniczak K., Kształt systemu ewaluacji dla Polityki Spójności. Perspektywa 2014-2020, Krajowa Jednostka Oceny - Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012.
Notes
Część zajęć może zostać zrealizowana z wykorzystaniem mobilnych metod edukacyjnych (np. spacer badawczy, wizyta studyjna).
Modified by dr Tomasz Kołodziej (last modification: 26-01-2022 11:20)