SylabUZ
Course name | Biomedical bases of development and upbringing |
Course ID | 05.0-WP-RzK-BPRW |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Resocjalizacja z kryminologią |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 1 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 15 | 1 | 15 | 1 | Credit with grade |
opanowanie wiedzy z zakresu biologii człowieka ze szczególnym uwzględnienie jego ontogenezy i czynników na nią wpływających,
poznanie wybranych metod oceny stanu biologicznego człowieka oraz zdobycie umiejętności posługiwania się nimi,
kształtowanie umiejętności refleksyjnego studiowania i pogłębiania wiedzy, wdrażanie do samokształcenia.
ogólna wiedza dotycząca budowy i funkcji organizmu ludzkiego
Problematyka ćwiczeń:
podstawowe pojęcia związane z rozwojem człowieka, kryteria periodyzacji ontogenezy człowieka, specyfika wyróżnionych okresów;
czynniki decydujące o rozwoju: determinatory, stymulatory, modyfikatory.
kryteria oceny rozwoju biologicznego człowieka – wiek kalendarzowy a rozwojowy, zmiany z wiekiem w obrębie wybranych układów i ich struktur,
wybrane metody oceny rozwoju biologicznego, możliwości ich stosowania,
biologiczne podstawy płciowości człowieka, ewolucja zachowań seksualnych,
rytmy i cykle biologiczne człowieka – ich znaczenie w aktywności ludzkiej,
zdrowie, czynniki na nie wpływające, zachowania zdrowotne,
choroby zakaźne i cywilizacyjne - proces globalizacji i społeczeństwa postindustriane.
Ćwiczenia audytoryjne - dyskusja, rozwiązywanie zadań, praca w grupach, samodzielne opracowywanie materiałów.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ocenie podlega aktywność studenta/-ki podczas zajęć oraz efekt wykonanych zadań. Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę w formie pisemnej zgodnie z podanymi kryteriami na podstawie testu z progami punktowymi. Ocena pozytywna to zdobycie minimum 60% punktów. Skala ocen: poniżej 60% ocena niedostateczna, 60-68% (3,0), 69-77% (3,5), 78-85% (4,0), 86-93% (4,5), 94-100% (5,0).
Dopuszcza się 7% nieobecności (usprawiedliwionych), które Student/-ka powinien/-na uzupełnić w formie i terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia (max na dwa tygodnie przed końcem zajęć). Pozostałe warunki, nie wymienione w punkcie rozstrzygane są zgodnie z Regulaminem Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Ocena końcowa z ćwiczeń obejmuje dwie składowe: średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych (50% oceny) oraz ocenę zaliczenia pisemnego (50%). Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0. Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną z ćwiczeń.
Kaczmarek M., Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci, PWN, Warszawa, 2018.
Malinowski A.: Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym, Oficyna UZ, Zielona Góra, 2009.
Malinowski A., Tatarczuk J., Asienkiewicz R.: Antropologia dla pedagogów z wybranymi zagadnieniami z chronobiologii i ergonomii, Oficyna UZ, Zielona Góra, 2014.
Czasopisma i e-booki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych; http://www.bu.uz.zgora.
Izdebski Z. (red): Zagrożenia okresu dorastania, Oficyna UZ, Zielona Góra, 2008.
Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna: podręcznik dla studentów, PWN, Warszawa, 2008
Modified by dr Monika Kaczmarczyk (last modification: 12-02-2022 18:17)