SylabUZ

Generate PDF for this page

Basics of communication and language culture - course description

General information
Course name Basics of communication and language culture
Course ID 05.1-WP-RzK-KJP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Resocjalizacja z kryminologią
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z terminologią z zakresu komunikacji interpersonalnej i kultury języka; kształcenie świadomości językowej, doskonalenie umiejętności rozpoznawania i unikania różnych typów błędów językowych oraz diagnozowania niepokojących zjawisk językowych; doskonalenie kompetencji komunikacyjnych; kształcenie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz przygotowywania tekstów do publicznego wygłaszania; budzenie szacunku dla języka polskiego i kształtowanie potrzeby dbałości o jego poprawność oraz piękno.

Prerequisites

Podstawowa wiedza o języku polskim.

Scope

Werbalna i niewerbalna komunikacja interpersonalna (podstawowe pojęcia). Warunki skutecznej komunikacji. Procesy słuchania i słyszenia. Kompetencje komunikacyjne. Komunikacja elektroniczna. Komunikacja w klasie szkolnej. Język, jego zróżnicowanie i funkcje. Instytucjonalne formy upowszechniania kultury języka (Ustawa o języku polskim). Norma, innowacja, kryteria poprawności językowej, uzus językowy. Wybrane zasady poprawności językowej (zasada ortofoniczna, zagadnienia z ortografii i interpunkcji, odmiana nazwisk, szyk wyrazów w mowie i piśmie, poprawność stylistyczna). Świadomość językowa. Postawy wobec języka. Najczęściej spotykane maniery i błędy w języku codziennym. Grzeczność językowa. Kultura oficjalnej korespondencji. Cechy dobrego stylu. Etyka i estetyka wypowiedzi. Poprawna polszczyzna w praktyce. Język w środkach masowego przekazu (wypowiedzi prasowe, Internet, telewizja). Poradnictwo językowe w Polsce. Rodzaje słowników. Przygotowanie tekstu do interpretacji głosowej. Technika wygłaszanie wypowiedzi ustnych.

Teaching methods

Metody problemowe (sytuacyjna, burza mózgów), praca z tekstem, metody dramowe, dyskusja, wykład z prezentacją multimedialną, projekt.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska) - 40%; opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej/projektu wybranego zagadnienia z zakresu komunikacji interpersonalnej lub kultury języka polskiego – 30%; przygotowanie i wygłoszenie wypowiedzi ustnej na wybrany temat lub recytacja utworu poetyckiego – 30%. Nieobecności na zajęciach (powyżej dwóch) należy usprawiedliwić i zaliczyć na konsultacjach w ciągu 2 tygodni.

Ocena końcowa to ocena z ćwiczeń.

Recommended reading

Bralczyk J., Mówi się. Porady językowe profesora Bralczyka, PWN, Warszawa 2008.

Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, PWN, Warszawa 2018.

Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, PWN, Warszawa 2018. 

Further reading

 

  1. Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, PWN, Warszawa 2018.

  2. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, PWN, Warszawa 2018. 

  3. Morreale S. P., Spitzberg B. H., Barge J. K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności, tłum. A. Jaworska-Surma i inni, PWN, Warszawa 2015.

  4. Komunikacja w cyberświecie, red. S. Bębas, J. Plis, J. Bednarek, Wyższa Szkoła Handlowa, Radom 2012.

  5. Sztejnberg A, Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wydawnictwo ASTRUM, Wrocław 2002.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 10-02-2022 13:05)