SylabUZ

Generate PDF for this page

Information technology in the work of the rehabilitation educator - course description

General information
Course name Information technology in the work of the rehabilitation educator
Course ID 05.9-WP-RzK-TIPWR
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Resocjalizacja z kryminologią
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Jacek Jędryczkowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

  • opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych metod i środków oddziaływań wraz z narzędziami.

  • nabycie umiejętności sprawnego (legalnego, bezpiecznego i etycznego) korzystania z narzędzi ICT,

  • wdrożenie do funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie informacyjnym oraz świadomego i refleksyjnego posługiwania się ICT w pracy wychowawcy resocjalizacyjnego.

Prerequisites

Podstawowe wiadomości o komputerze i systemie operacyjnym oraz narzędziach ICT (zakres szkoły średniej).

 

Scope

Podstawowe pojęcia z zakresu ICT; zastosowanie ICT w pracy wychowawcy resocjalizacyjnego: budowa i zasada działania komputera; bezpieczeństwo systemu i danych (kopia systemu, dyski sieciowe i synchronizacja danych oraz szyfrowanie); ochrona danych osobowych i przestrzeganie zasad prawa autorskiego; podstawowe narzędzia ICT.

Społeczne aspekty ICT i ich zastosowań; wpływ na rozwój społeczeństwa oraz zagrożenia w świecie wirtualnym: psychologiczne koncepcje człowieka a zagrożenia medialne; plastyczność mózgu a zmiana preferencji poznawczych pod wpływem długotrwałego korzystania z przekazów medialnych: zanik czytelnictwa, zanik zdolności skupienia uwagi, cyfrowa demencja; manipulacja w przekazach medialnych (treść i forma przekazu); pojęcia: bańka informacyjna; fake news; trolling, cyberbullying.

Uwarunkowania zawodowego rozwoju z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej; zasada poglądowości a ocena przydatności mediów edukacyjnych; dynamika zmian w zakresie ICT a potrzeba stałej aktualizacji wiedzy i rozwoju zawodowego. 

Edytor tekstu (Microsoft Word lub LibreOffice Writer) w pracy zawodowej wychowawcy resocjalizacyjnego.

Arkusz kalkulacyjny w pracy wychowawcy resocjalizacyjnego (Microsoft Excel lub LibreOffice Calc); podstawowe funkcje i formuły; podstawowe zastosowania (obliczenia, wykresy, statystyka, filtrowanie i sortowanie).

Komponenty multimedialne przekazów online (obraz, dźwięk, film oraz ich realizacja; podstawowe pliki multimedialne oraz ich właściwości).

Multimedialne Witryny Google jako narzędzie do realizacji różnorodnych form twórczej aktywności w sieci; udostępnianie plików i folderów; realizacja witryny internetowej o tematyce zgodnej ze studiowaną specjalnością; realizacja sieciowych komponentów witryny: prezentacji multimedialnych, pokazów zdjęć, materiałów wideo, map, kalendarzy, testów i ankiet. 

Korzystanie z sieciowych baz danych (na przykładzie baz Uniwersytetu Zielonogórskiego); LibreOffice Base jako narzędzie do tworzenia baz danych.

Zasady organizacji i funkcjonowania urządzeń elektronicznych, komputerów i sieci komputerowej oraz ich wykorzystania: router i jego konfiguracja; filtrowanie mac adresów, przydzielanie stałych adresów sieciowych, streaming wideo; korzystanie z drukarki w sieci lokalnej; wymiana plików w sieci lokalnej; zdalny pulpit (aplikacje); organizacja i prowadzenie zajęć typu blended learning i e-learning.

 

Teaching methods

Pokaz, demonstracja, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna, metoda projektu.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wiedza teoretyczna zdobywana podczas zajęć oraz samodzielnej pracy z książką oraz kursem online będzie sprawdzana z zastosowaniem testów z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów. Umiejętności praktyczne będą weryfikowane na podstawie oceny jakości prac oraz sprawdzianów praktycznych z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów. Weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się na podstawie analizy realizowanych samodzielnie projektów, których tematyka uwzględnia specyfikę kierunku " Resocjalizacja z kryminologią ". Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.

Warunkiem uzyskania zaliczenia z laboratoriów jest zaliczenie wszystkich podlegających ocenie sprawdzianów, projektów oraz prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych. Ocena końcowa z przedmiotu = ocena z laboratoriów.

 

Recommended reading

  1. Strona internetowa przedmiotu „technologie informacyjne w pracy wychowawcy resocjalizacyjnego”: https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html

  2. Kanał YouTube "JJ Kursy": https://www.youtube.com/c/JJKursy/videos

  3. Jędryczkowski J., Publikacje: https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/publikacje.html

Further reading

  1. Przeździecki K., Sikorski W., Treichel W. (2017), Technologie informacyjne dla studentów, Wydawnictwo WITKOM.

  2. Furmanek M., red.(2008), Technologie informacyjne w warsztacie pracy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

  3. Jędryczkowski J.(2008), Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Literatura każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

 

Notes

Platforma e-learningowa, kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań oraz wymaganiami jest dostępna na stronie: https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html po wybraniu nazwy przedmiotu wraz z numerem grupy lub w Classroomie przedmiotu.

 


Modified by dr Ernest Magda (last modification: 12-02-2022 17:53)