SylabUZ
Course name | Fundamentals of general didactics |
Course ID | 05.0-WP-RzK-PDO |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Resocjalizacja z kryminologią |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 15 | 1 | Exam |
Class | 15 | 1 | 15 | 1 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z teoriami kształcenia i samokształcenia oraz przykładami ich weryfikacji w praktyce edukacyjnej. Przygotowanie studentów do projektowania zadań dydaktycznych.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki.
-
Tematyka wykładów
Dydaktyka ogólna jako nauka (przedmiot i metody badań, zadania, funkcje, podstawowe pojęcia). Nauki współpracujące. Systemy dydaktyczne. Zasady dydaktyki ogólnej. Wartości i cele kształcenia. Paradygmaty dydaktyczne: obiektywistyczne, interpretatywno-konstruktywistyczne, transformatywne. Warunki efektywnej pracy dydaktycznej. Skuteczny nauczyciel. Dydaktyczne alternatywy edukacyjne. Innowacje w placówkach oświatowych.
Tematyka ćwiczeń
Charakterystyka procesu kształcenia (zasady kształcenia, organizacyjne formy kształcenia). Typy i budowa lekcji. Treści kształcenia ogólnego. Funkcje, rodzaje programów kształcenia. Metody kształcenia (pojęcie, podział, funkcje, kryteria doboru). Środki dydaktyczne. Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne. Charakterystyka procesu samokształcenia. Praca domowa. Uczenie się, jego uwarunkowania i metody. Motywowanie uczniów do nauki. Indywidualizacja i integracja w procesie kształcenia. Wspierane uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Trudności w nauce. Praca z uczniem zdolnym i jej uwarunkowania. Diagnoza, kontrola i ocenianie w procesie kształcenia. Konspekt lekcji.
Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja, metody problemowe, metody ekspresyjne, metody praktyczne, projekt.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Podstawą zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z egzaminu pisemnego (60% poprawnych odpowiedzi). Podstawą zaliczenia z ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska) - 30%; opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej/projektu wybranego zagadnienia z zakresu dydaktyki ogólnej – 40%; przygotowanie konspektu – 30%. Nieobecności na ćwiczeniach (powyżej dwóch) należy usprawiedliwić i zaliczyć na konsultacjach w ciągu 2 tygodni.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z egzaminu i ćwiczeń.
Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018.
Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.
Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
Petty G., Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, tłum. J. Bartosik, GWP, Sopot 2010.
Brophy J., Motywowanie uczniów do nauki, tłum. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.
Konarzewski K., Kruszewski K., Sztuka nauczania, t. 1-2 , PWN, Warszawa 2004.
(Nie)codzienność wychowawcza i dydaktyczna nauczyciela w szkole, red. E. Pasterniak-Kobyłecka, Wydział PPiS UZ, Zielona Góra 2017.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003.
Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 10-02-2022 13:08)