SylabUZ

Generate PDF for this page

Fundamentals of general didactics - course description

General information
Course name Fundamentals of general didactics
Course ID 05.0-WP-RzK-PDO
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Resocjalizacja z kryminologią
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 15 1 Exam
Class 15 1 15 1 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z teoriami kształcenia i samokształcenia oraz przykładami ich weryfikacji w praktyce edukacyjnej. Przygotowanie studentów do projektowania zadań dydaktycznych.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki.

Scope

-

Tematyka wykładów

Dydaktyka ogólna jako nauka (przedmiot i metody badań, zadania, funkcje, podstawowe pojęcia). Nauki współpracujące. Systemy dydaktyczne. Zasady dydaktyki ogólnej. Wartości i cele kształcenia. Paradygmaty dydaktyczne: obiektywistyczne, interpretatywno-konstruktywistyczne, transformatywne. Warunki efektywnej pracy dydaktycznej. Skuteczny nauczyciel. Dydaktyczne alternatywy edukacyjne. Innowacje w placówkach oświatowych.

Tematyka ćwiczeń

Charakterystyka procesu kształcenia (zasady kształcenia, organizacyjne formy kształcenia). Typy i budowa lekcji. Treści kształcenia ogólnego. Funkcje, rodzaje programów kształcenia. Metody kształcenia (pojęcie, podział, funkcje, kryteria doboru). Środki dydaktyczne. Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne. Charakterystyka procesu samokształcenia. Praca domowa. Uczenie się, jego uwarunkowania i metody. Motywowanie uczniów do nauki. Indywidualizacja i integracja w procesie kształcenia. Wspierane uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Trudności w nauce. Praca z uczniem zdolnym i jej uwarunkowania. Diagnoza, kontrola i ocenianie w procesie kształcenia. Konspekt lekcji.

Teaching methods

Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja, metody problemowe, metody ekspresyjne, metody praktyczne, projekt.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Podstawą zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z egzaminu pisemnego (60% poprawnych odpowiedzi). Podstawą zaliczenia z ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska) - 30%; opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej/projektu wybranego zagadnienia z zakresu dydaktyki ogólnej – 40%; przygotowanie konspektu – 30%. Nieobecności na ćwiczeniach (powyżej dwóch) należy usprawiedliwić i zaliczyć na konsultacjach w ciągu 2 tygodni.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z egzaminu i ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018.

  2. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.

  3. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.

  4. Petty G., Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, tłum. J. Bartosik, GWP, Sopot 2010.

Further reading

  1. Brophy J., Motywowanie uczniów do nauki, tłum. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.

  2. Konarzewski K., Kruszewski K., Sztuka nauczania, t. 1-2 , PWN, Warszawa 2004.

  3. (Nie)codzienność wychowawcza i dydaktyczna nauczyciela w szkole, red. E. Pasterniak-Kobyłecka, Wydział PPiS UZ, Zielona Góra 2017. 

  4. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 10-02-2022 13:08)