SylabUZ

Generate PDF for this page

Penitentiary pedagogy - course description

General information
Course name Penitentiary pedagogy
Course ID 14.4-WP-RzK-PPrepk
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Resocjalizacja z kryminologią
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Monika Kaczmarczyk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Przekazanie studentom podstawowej wiedzy, sposobów, form, technik i środków w celu eliminowania u wychowanków postaw społecznie nieakceptowanych. Wskazanie optymalnego postępowania resocjalizacyjnego względem jednostki lub grupy wychowawczej ze wskazaniem etiologii (diagnozy), prognozy pedagogicznej i resocjalizacyjnej, działań terapeutycznych oraz postpenitencjarnych względem osób społecznie niedostosowanych.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, socjologii, kryminologii i prawa.

Scope

WYKŁAD

1. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej.

2. Cele i granice resocjalizacji penitencjarnej.

3. Zakład karny, jako instytucja wychowawcza.

4. Totalność instytucji zamkniętej.

5. Przestępczość jako „styl życia”.

ĆWICZENIA

1. Subkultura więzienna dawniej i dziś.

2. Przykłady programów resocjalizacyjnych.

3. Deprywacja potrzeb w izolacji.

4. Psychospołeczne skutki izolacji więziennej.

5. Zjawisko prizonizacji.

6. Pomoc postpenitencjarna.

Teaching methods

Projekcja filmowa, dyskusja, pogadanka, objaśnienie, prezentacje, praca w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: kolokwium pisemne: test z pytaniami (zadaniami) otwartymi.

Ćwiczenia: zaliczenie ustne / kolokwium.

Przy ocenie kolokwium i testu obowiązuje następująca skala:

94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2.

Na zajęciach dopuszcza się 1 nieobecność nieusprawiedliwioną studenta. Pozostałe nieobecności należy rozliczyć w ramach konsultacji, po uzgodnieniu ich zakresu z prowadzącym.

Studenci, którzy otrzymali IOS: wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu lub prezentacji lub przeprowadzenie badań i prezentacja ich wyników podczas zajęć lub w godzinach konstultacji.

Recommended reading

 

  1.  Machel H.: Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Wyd. Arche, Gdańsk 2006

  2. Pawela S.: Prawo karne wykonawcze. Zarys wykładu, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2007

  3. Poklek R.: Instytucjonalne i psychospołeczne aspekty więzienia, Wyd. COSSW, Kalisz 2010

  4. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. 7 zmienione i rozszerzone, APS, Warszawa 2008.

  5. Urban B., J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007.

  6. Ciosek M. (2003), Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa

  7. Jaworska A. (2009), Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków

  8. Pytka L. (2005), Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa

  9. Szymanowska A. (2003), Więzienie i co dalej. Warszawa

Further reading

Toroń B. (2012), Zagrożeni i skazani na resocjalizację, Zielona Góra

Toroń B. (2013), Przestępczość skazanych kobiet i mężczyzn w perspektywie biograficznej, Kraków

Notes

Brak.


Modified by dr Monika Kaczmarczyk (last modification: 11-02-2022 20:16)