SylabUZ
Course name | Diagnosis in social rehabilitation |
Course ID | 14.2-WP-RzK-DwR |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Resocjalizacja z kryminologią |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z wiedzą na temat przeprowadzenia prawidłowej diagnozy resocjalizacyjnej pod kątem niedostosowania społecznego wśród dzieci, adolescentów i osób dorosłych w środowisku otwartym oraz zamkniętym.
Podstawowe informacje z zakresu podstaw pedagogiki ogólnej, procesów społecznych i indywidualnych oraz psychologii ogólnej.
WYKŁAD
Wprowadzenie do diagnozy resocjalizacyjnej.
Rodzaje diagnozy resocjalizacyjnej.
Etapy diagnozy resocjalizacyjnej.
Modele w diagnozie resocjalizacyjnej.
Narzędzia pomiaru niedostosowania społecznego.
ĆWICZENIA
Diagnozowanie penitencjarne.
Zakres i cele diagnozy penitencjarnej.
Diagnoza nozologiczna i problemowa w spektrum działań resocjalizacyjnych.
Rola diagnozy w konstruowaniu indywidualnych planów resocjalizacji i terapii.
Niedostosowania Społecznego (SNS) Lesława Pytki.
Diagnoza pozytywna a negatywna.
Zaburzenia w zachowaniu dzieci i dorosłych w odniesieniu do obszarów diagnostycznych.
Czynniki ryzyka w instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych strukturach społecznych jako przedmiot diagnozowania (diagnoza warunków opiekuńczo – wychowawczych, klimatu wychowawczego zakładów wychowawczych i resocjalizacyjnych, penitencjarnych, funkcjonowania w grupach podkulturowych).
Projekcja filmowa, dyskusja, pogadanka, objaśnienie, prezentacje, praca w grupach.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykład: kolokwium pisemne: test z pytaniami (zadaniami) otwartymi.
Ćwiczenia: zaliczenie ustne / kolokwium.
Przy ocenie kolokwium i testu obowiązuje następująca skala:
94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2.
Na zajęciach dopuszcza się 1 nieobecność nieusprawiedliwioną studenta. Pozostałe nieobecności należy rozliczyć w ramach konsultacji, po uzgodnieniu ich zakresu z prowadzącym.
Studenci, którzy otrzymali IOS: wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu lub prezentacji lub przeprowadzenie badań i prezentacja ich wyników podczas zajęć lub w godzinach konsultacji.
Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa, 2008
Wysocka E. Diagnoza pozytywna w resocjalizacji, UŚ, 2019
Opora R., Breska R., Jezierska J., Piechowicz M., Współczesne modele i strategie resocjalizacji, Difin, 2017
Wojnarska A., Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia, Lublin, 2010
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. 7 zmienione i rozszerzone, APS, Warszawa 2008.
6. Urban B., J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007.
7. Kozaczuk F. (2008), Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych. Rzeszów
Kamiński M. (2006), Gry więzienne. Warszawa
Przybyliński S. (2008), Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków
brak.
Modified by dr Monika Kaczmarczyk (last modification: 11-02-2022 20:08)