SylabUZ

Generate PDF for this page

Diagnosis in social rehabilitation - course description

General information
Course name Diagnosis in social rehabilitation
Course ID 14.2-WP-RzK-DwR
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Resocjalizacja z kryminologią
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z wiedzą na temat przeprowadzenia prawidłowej diagnozy resocjalizacyjnej pod kątem niedostosowania społecznego wśród dzieci, adolescentów i osób dorosłych w środowisku otwartym oraz zamkniętym.

Prerequisites

Podstawowe informacje z zakresu podstaw pedagogiki ogólnej, procesów społecznych i indywidualnych oraz psychologii ogólnej.

Scope

WYKŁAD

  1. Wprowadzenie do diagnozy resocjalizacyjnej.

  2. Rodzaje diagnozy resocjalizacyjnej.

  3. Etapy diagnozy resocjalizacyjnej.

  4. Modele w diagnozie resocjalizacyjnej.

  5. Narzędzia pomiaru niedostosowania społecznego.

ĆWICZENIA

  1. Diagnozowanie penitencjarne.

  2. Zakres i cele diagnozy penitencjarnej.

  3. Diagnoza nozologiczna i problemowa w spektrum działań resocjalizacyjnych.

  4. Rola diagnozy w konstruowaniu indywidualnych planów resocjalizacji i terapii.

  5. Niedostosowania Społecznego (SNS) Lesława Pytki.

  6. Diagnoza pozytywna a negatywna.

  7. Zaburzenia w zachowaniu dzieci i dorosłych w odniesieniu do obszarów diagnostycznych.

  8. Czynniki ryzyka w instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych strukturach społecznych jako przedmiot diagnozowania (diagnoza warunków opiekuńczo – wychowawczych, klimatu wychowawczego zakładów wychowawczych i resocjalizacyjnych, penitencjarnych, funkcjonowania w grupach podkulturowych).

Teaching methods

Projekcja filmowa, dyskusja, pogadanka, objaśnienie, prezentacje, praca w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: kolokwium pisemne: test z pytaniami (zadaniami) otwartymi.

Ćwiczenia: zaliczenie ustne / kolokwium.

Przy ocenie kolokwium i testu obowiązuje następująca skala:

94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2.

Na zajęciach dopuszcza się 1 nieobecność nieusprawiedliwioną studenta. Pozostałe nieobecności należy rozliczyć w ramach konsultacji, po uzgodnieniu ich zakresu z prowadzącym.

Studenci, którzy otrzymali IOS: wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu lub prezentacji lub przeprowadzenie badań i prezentacja ich wyników podczas zajęć lub w godzinach konsultacji.

Recommended reading

  1. Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa, 2008

  2. Wysocka E. Diagnoza pozytywna w resocjalizacji, UŚ, 2019

  3. Opora R., Breska R., Jezierska J., Piechowicz M., Współczesne modele i strategie resocjalizacji, Difin, 2017

  4.  Wojnarska A., Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia, Lublin, 2010

  5. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. 7 zmienione i rozszerzone, APS, Warszawa 2008.

       6. Urban B., J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007.

      7. Kozaczuk F. (2008), Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych. Rzeszów


 

Further reading

  1. Kamiński M. (2006), Gry więzienne. Warszawa

  2. Przybyliński S. (2008), Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków

Notes

brak.


Modified by dr Monika Kaczmarczyk (last modification: 11-02-2022 20:08)