SylabUZ

Generate PDF for this page

Methods and techniques of social research - course description

General information
Course name Methods and techniques of social research
Course ID 05.9-WP-RzK-MTBS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Resocjalizacja z kryminologią
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Exam
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych pojęć z zakresu metod i technik badań społecznych. Zapoznanie studenta ze strukturą procesu badawczego, ze szczególnym uwzględnieniem metod i technik badań. Wskazanie na możliwość zastosowania w badaniach społecznych zróżnicowanych metod i technik badawczych, także tych realizowanych za pośrednictwem Internetu. Konstruowanie wybranych narzędzi badawczych.

Prerequisites

brak.

Scope

Wykład

Typy badań społecznych: poznawcze, dla potrzeb praktyki. Typologia badań ze względu na cel, przedmiot, procedurę. Badania jakościowe i ilościowe w naukach społecznych. Charakterystyka procesu badawczego. Charakterystyka badań realizowanych za pośrednictwem Internetu. Pojęcie metody, techniki i narzędzia w badaniach społecznych. Wybrane metody badań społecznych: sondaż diagnostyczny, monografia, metoda indywidualnych przypadków, eksperyment, metoda socjometryczna, metoda biograficzna, analiza dokumentów. Sposoby doboru próby do badań. Etyczne aspekty badań społecznych.

 

Laboratorium

Przedmiot badań. Formułowanie celu badań i problemów badawczych. Wybrane techniki badań społecznych: obserwacja standaryzowana, obserwacja niestandaryzowana, technika ankiety, wywiad standaryzowany, wywiad niestandaryzowany, techniki socjometryczne, techniki analizy dokumentów. Specyfika badań realizowanych za pośrednictwem Internetu: wybrane odmiany metod i technik badań online. Przygotowanie wybranego narzędzia badawczego.

Teaching methods

Wykład: wykład konwencjonalny z prezentacją multimedialną.

 

Laboratorium: dyskusja, praca w małych grupach, praca z materiałem źródłowym; metody oparte na działaniu praktycznym – sformułowanie przedmiotu, celu badań i problemów badawczych, przygotowanie narzędzia badawczego.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład

Warunkiem zaliczenia wykładu uzyskanie powyżej 50% punktów możliwych do zdobycia na końcowym egzaminie z całości nauczanych treści. Ocena z egzaminu końcowego wyznaczana jest następująco: 51%-60% - dostateczny, 61%-70% - dostateczny plus, 71%-80% - dobry, 81%-90% - dobry plus, 91%-100% - bardzo dobry.

 

Laboratorium

Warunkiem zaliczenia laboratorium jest obecność na zajęciach oraz uzyskanie powyżej 50% punktów z możliwych do uzyskania. Punkty z laboratorium można uzyskać: za aktywność na zajęciach, sformułowanie przedmiotu, celu badań i problemów badawczych i przygotowanie narzędzia badawczego. Ocena z laboratorium wyznaczana jest następująco: 51%-60% - dostateczny, 61%-70% - dostateczny plus, 71%-80% - dobry, 81%-90% - dobry plus, 91%-100% - bardzo dobry.

 

Ocena końcowa

Warunkiem uzyskania oceny końcowej jest zaliczenie laboratorium i wykładu. Ocena końcowa z przedmiotu ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen z laboratorium (50%) i egzaminu z wykładu (50%).

Recommended reading

  1. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2011.

  2. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2010.

  3. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2010.

  4. Badania jakościowe: Metody i narzędzia D. Jemielniak (red.), Warszawa 2011.

Further reading

  1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.

  2. Frankfort-Nachmias Ch. i Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.

  3. Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja, Lublin 2010.

  4. Siuda P. (red), Metody badań online, Warszawa 2016.

Notes


Modified by dr Monika Kaczmarczyk (last modification: 12-02-2022 21:57)