SylabUZ

Generate PDF for this page

Basic socialisation environments - course description

General information
Course name Basic socialisation environments
Course ID 05.9-WP-RzK-PSS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Resocjalizacja z kryminologią
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Korlak-Łukasiewicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

- opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu podstawowych środowisk socjalizacji z uwzględnieniem  ich różnorodności;

- poznanie podstawowych środowisk wychowawczych i ich specyfiki;

- kształtowanie umiejętności studiowania i pogłębiania wiedzy oraz autoanalizy.

Prerequisites

Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej.

Scope

Problematyka wykładu:

Teorie stosowane w badaniu procesu socjalizacji.

Socjalizacja dziecka jako proces kształtowania tożsamości.

Mechanizmy socjalizacji w poszczególnych środowiskach wychowawczych.

Uwarunkowania readaptacji społecznej skazanych – podstawy teoretyczne i aspekty praktyczne.

Zaburzona socjalizacja a funkcjonowanie nieletnich w środowisku społecznym – prezentacja wybranych wyników badań.

Socjalizacja poprzez media społecznościowe.

Rola pedagoga szkolnego w procesie wspomagania edukacji, socjalizacji i wychowania dziecka.

 

Problematyka ćwiczeń:

Rodzina jako pierwotne środowisko wychowawcze.

Grupa rówieśnicza jako środowisko nabywania kompetencji społecznych młodzieży.

Oddziaływania środowisk lokalnych.

Proces socjalizacji na przykładzie klas szkolnych zróżnicowanych kulturowo.

Środowisko wojskowe jako specyficzne środowisko wychowawcze.

Solidarność zawodowa jako wynik socjalizacji wtórnej.

Rola pieczy zastępczej w procesie socjalizacji.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny.

Ćwiczenia – praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, praca z książką, burza mózgów, projekt.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady:

Wykłady kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test pisemny lub ustny (w zależności od prowadzącego wykłady) z zagadnień programowych wykładów opracowanych w formie pytań. Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi na pytania.

Skala ocen w teście:

94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2 

Ćwiczenia:

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa, ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć, ocena bieżącego przygotowania na zajęcia oraz ocena z pracy kontrolnej (kolokwium). Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen.

Ocena końcowa:

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.

Dozwolona liczba nieobecności na zajęciach: 1. Kolejne nieobecności należy zaliczyć na konsultacjach po umówieniu się z prowadzącym zajęcia co do zakresu materiału i sposobu jego zaliczenia.

Studenci, którzy mają przyznaną Indywidualną Organizację Studiów są zobowiązani nawiązać kontakt z prowadzącym zajęcia najpóźniej przed rozpoczęciem trzecich zajęć. Mogą uczestniczyć w zajęciach z różnymi grupami. Muszą wykonać te same zadania, które prowadzący zada grupie.

Recommended reading

  1. Berger P.L., Luckmann T., (2000) „Socjalizacja pierwotna” [w]: Mielicka H. (red.), „Socjologia wychowania. Wybór tekstów”, Kielce.

  2. Juszczyk-Rygałło J., (2016), „Socjalizacja dziecka jako proces kształtowania tożsamości”, Artykuły naukowe, EETP Vol 11, No 4(42).

  3. Kokociński M., (2011)„Rola grupy rówieśniczej w procesie socjalizacji młodzieży”, Poznań.

 Pilch T., Lepalczyk I. (red.), (2006),  „Pedagogika społeczna: człowiek w zmieniającym się świecie”, Warszawa.

Further reading

  1. Doniec R., (2005), „Socjalizacja rodzinna w kontekście przemian współczesnej rodziny polskiej” [w:] Cudak H., Marzec H., (red.), „Współczesna rodzina polska – jej stan i perspektywy”, Mysłowice.

  2. Zduniak A., (2013), „Socjalizacja w kontekście nowoczesnego społeczeństwa”, Zeszyty Naukowe KUL 56, Nr 221.

Notes


Modified by dr Monika Kaczmarczyk (last modification: 12-02-2022 21:59)