SylabUZ

Generate PDF for this page

General didactics with elements of social rehabilitation orthodidactics - course description

General information
Course name General didactics with elements of social rehabilitation orthodidactics
Course ID 05.9-WP-RzK-DOzEOR
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Resocjalizacja z kryminologią
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 15 1 Credit with grade
Class 15 1 15 1 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów ze specyfiką procesu kształcenia i pracy szkolnej w instytucjach, placówkach systemu oświaty i ośrodkach o charakterze resocjalizacyjno-wychowawczym; przygotowanie do projektowania zadań dydaktycznych.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu dydaktyki ogólnej.

Scope

Wykład:

Ortodydaktyka resocjalizacyjna jako subdyscyplina pedagogiki i jej powiązania z dydaktyką ogólną. Zasady ortodydaktyki. Cele kształcenia uczniów z trudnościami w nauce i zachowaniu. Aksjologia edukacji. Specyfikę procesu nauczania w instytucjach, placówkach systemu oświaty i ośrodkach o charakterze resocjalizacyjno-wychowawczym Zbieranie informacji i obserwacja ucznia. Umiejętności diagnostyczne nauczyciela. Nawiązywanie kontaktu i budowanie więzi nauczyciel-uczeń. Problemy z dyscypliną i ich przyczyny. Podstawy treningu skuteczności nauczyciela.

 

Tematyka ćwiczeń

Wybór form i metod kształcenia. Wykorzystanie technologii informacyjnych w nauczaniu. Programy komputerowe w terapii trudności w uczeniu się. Stosowanie arteterapii w procesie kształcenia. Kinezjologia edukacyjna. Kierowanie klasą. Tworzenie właściwej atmosfery na lekcjach. Wzmacnianie koncentracji na zadaniach. Angażowanie rodziców. Kształcenie uczniów z mniejszości kulturowych, etnicznych i rasowych. Motywowanie uczniów z trudnościami do nauki. Budowanie motywacji na silnych stronach wychowanka. Wdrażanie do samokształcenia. Samowiedza wychowanka o stylu uczenia się. Ewaluacja postępów uczniów. Scenariusz zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem socjoterapii, arteterapii lub psychoterapii.

Teaching methods

Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja, metody problemowe, metody ekspresyjne, metody praktyczne, metoda projektów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Podstawą zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z egzaminu pisemnego (60% poprawnych odpowiedzi). Podstawą zaliczenia z ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska) - 30%; opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej/projektu wybranego zagadnienia z zakresu ortodydaktyki resocjalizacyjnej – 40%; przygotowanie scenariusza zajęć – 30%. Nieobecności na ćwiczeniach (powyżej dwóch) należy usprawiedliwić i zaliczyć na konsultacjach w ciągu 2 tygodni.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z egzaminu i ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Clifford H. E., Dyscyplina i kierowanie klasą, tłum. M. Bogdanowicz, PWN, Warszawa 2008 (r. 1, 7, 14 i 15)

  2. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.

  3. Opora R., Resocjalizacja: wychowanie i psychokreacja nieletnich niedostosowanych społecznie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010 (r. 6 i 8).

  4. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2008.

Further reading

  1. Heaton J. A., Podstawy umiejętności terapeutycznych, tłum. J. Bartosik, GWP, Gdańsk 2003 (r. 1 i 4).

  2. Opora R., Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2015.

  3. Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, red. A. Jaworska Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.

  4. Szulc W., Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Difin, Warszawa 2011.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 10-02-2022 13:02)