SylabUZ
Course name | Socio-cultural sexology |
Course ID | 05.0-WP-RzK-SSK |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Resocjalizacja z kryminologią |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z problematyką społeczno-kulturowych uwarunkowań seksualności i obrazem obyczajowości seksualnej, zwłaszcza młodzieży, a także z różnymi sposobami wykorzystywania internetu do realizacji potrzeb związanych z seksualnością oraz zagrożeniami jakie niesie kontakt wirtualny. Analiza roli poszczególnych agend w procesie socjalizacji seksualnej oraz nowych zjawisk społecznych związanych z seksualnością człowieka.
Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju, psychologii, pedagogiki i socjologii
Wykłady
Seksualność człowieka. Komponenty seksualności. Biologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania aktywności seksualnej. Zdrowie seksualne i reprodukcyjne człowieka. Prawa seksualne.
Przegląd wybranych rezultatów badań nad seksualnością Polaków. Seksualność młodzieży; seksualność i aktywność seksualna osób w wieku reprodukcyjnym; aktywność seksualna internautów, seksualność osób niepełnosprawnych.
Historia seksualności. Społeczne i kulturowe uwarunkowania zachowań seksualnych. Religia a seksualność człowieka. Seksualność w kulturach świata
Społeczne konstruowanie seksualności – teorie skryptów seksualnych, teorie socjalizacji seksualnej. Zmiany postaw w odniesieniu do seksualności kobiet i mężczyzn, ról płci, związku, rodziny
Erotyzm w kulturze i sztuce (postawy wobec seksu przejawiające się w sztuce; geneza tematyki seksualnej w sztuce; funkcje sztuki o elementach seksualnych). Między erotyką a pornografią
Socjalizacja seksualna; mechanizmy socjalizacji seksualnej. Agendy socjalizacji seksualnej
Obyczajowość seksualna i jej przemiany. Mity, tabu i stereotypy związane z seksualnością i aktywnością seksualną.
Edukacja seksualnej i wychowanie seksualne. Rozwój ról płciowych jako cel edukacji seksualnej.
Modele edukacji seksualnej. Założenia edukacji seksualnej w różnym wieku
Zdrowie seksualne i jego promocja. Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych
Ćwiczenia
Płeć jako czynnik nierówności w teoriach i doktrynach społecznych i politycznych. Zjawisko dyskryminacji ze względu na płeć. Uwarunkowania i instrumenty przeciwdziałania dyskryminacji kobiet - ruchy feministyczne. Emancypacja osób LGBTQ. Społeczne aspekty problemów związanych z HIV/AIDS/STI
Nowe zjawiska społeczne związane z seksualnością – friends with benefits, swingersi, kultura QUEER, kultura BDSM, surogatki
Przemoc seksualna, Dorośli i dzieci jako ofiary przemocy seksualnej
Przekaz medialny dotyczący seksualności. Seks a internet. Internet jako źródło wiedzy o seksualności; wirtualne poradnie seksualne. Pornografia i zagrożenia z nią związane
Kobiecość i męskość a Internet. Poszukiwanie partnera on-line. Zdrada w sieci. Zachowania seksualne podejmowane z wykorzystaniem internetu (cyberseks). Komercja seksualna w sieci i za pomocą internetu
Zagrożenia seksualności płynące z Internetu - agresja elektroniczna, cyberbulling, sexting, grooming, trolling
Kampanie w internecie wykorzystujące seksualność człowieka – przekaz, cel, skutki – analiza wybranych przykładów
Wykład, wykład problemowy, pogadanka heurystyczna, praca grupowa, prezentacje multimedialne, metoda projektów.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Formą zaliczenia wykładów jest zaliczenie z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.
Formą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranych zagadnień programowych, ocena opracowanego zespołowo programu profilaktyki ryzykownych zachowań seksualnych oraz ocena sposobu prezentacji i argumentacji poglądów w toku zajęć.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z wykładów i z ćwiczeń.
-
Modified by dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (last modification: 12-02-2022 22:56)