SylabUZ

Generate PDF for this page

Health and health culture - course description

General information
Course name Health and health culture
Course ID 05.0-WP-RzK-ZKZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Resocjalizacja z kryminologią
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Opanowanie przez studentów wiedzy dotyczącej zdrowia człowieka i jego biologicznych oraz psychospołecznych uwarunkowań, kultury zdrowotnej, a także zasad promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej. Znajomość procedur i działań dotyczących identyfikacji własnych problemów zdrowotnych, ich rozwiązywania, doskonalenia własnego zdrowia i rozwoju, ochrony zdrowia innych ludzi oraz tworzenia zdrowego środowiska fizycznego i społecznego. Umiejętność konstruowania programów profilaktyki i promocji zdrowia.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju, psychologii, pedagogiki i socjologii.

Scope

Wykłady

Współczesne koncepcje zdrowia. Holistyczna koncepcja zdrowia. Ujęcie zdrowia w psychologii zdrowia, orientacja patogenetyczna i salutogenetyczna. Czynniki ryzyka zagrażające zdrowiu. Czynniki chroniące zdrowie (fizyczne, psychiczne, społeczne, duchowe).

Kultura zdrowotna. Zachowania prozdrowotne i antyzdrowotne. Prawa pacjenta, prawa pacjenta niepełnoletniego, prawa pacjenta w leczeniu psychiatrycznym.

Mierniki zdrowia. Stan i jakość zdrowotna społeczeństwa polskiego. Główne problemy zdrowotne i zapobieganie im. Problemy zdrowotne współczesnych rodzin. Choroby układu krążenia. Nowotwory złośliwe. Otyłość. Cukrzyca. Osteoporoza.

Zdrowy styl życia. Zasady zdrowego stylu życia. Najczęstsze problemy zdrowotne dzieci, młodzieży i osób dorosłych.

Promocja zdrowia, koncepcje, założenia. Obszary działań w promocji zdrowia, modele promocji zdrowia (podejścia). Promocja zdrowia a prewencja choroby (profilaktyka), pojęcie i poziomy profilaktyki.

Edukacja zdrowotna - pojęcie i cele edukacji zdrowotnej. Wzajemne związki między promocją zdrowia, edukacją zdrowotną, profilaktyką i terapią. Edukacja ukierunkowana na kształtowanie umiejętności życiowych, jako sposób wzmacniania zasobów zdrowotnych człowieka i budowania zdrowego stylu życia. Szkoły promujące zdrowie.

Ćwiczenia

Zdrowe odżywianie (definicja WHO, rodzaje diet i ich racjonalne stosowanie, żywność GMO, oznaczenia i skróty na produktach). Zaburzenia odżywiania (otyłość, anoreksja, bulimia, ortoreksja). Diety i ich racjonalne.

Aktywność fizyczna jako składowa zdrowego stylu życia. Bezpieczeństwo i zapobieganie wypadkom, i urazom.

Higiena osobista i higiena otoczenia. Dbałość o ciało. Ozdabianie ciała –  pircing, tatoo, skaryfikacja. Tanoreksja i bigoreksja.

Zdrowie seksualne i reprodukcyjne.

Zapobieganie używaniu substancji psychoaktywnych. Przeciwdziałanie przemocy i agresji

Choroby cywilizacyjne, epidemie i ich zwalczanie, szczepienia, ruch antyszczepionkowy.

Medycyna niekonwencjonalna i alternatywne formy leczenia.

Zdrowie psychiczne – wybrane aspekty (emocje i stres, optymizm – pesymizm, poczucie własnej wartości). Pojęcie dobrostanu i wymiary dobrostanu - czynniki warunkujące poczucie szczęścia, cechy człowieka szczęśliwego, psychika a zdrowie.

Podstawowe umiejętności osobiste i społeczne niezbędne dla poprawy, utrzymania i ochrony zdrowia psychicznego oraz ich kształtowanie w dzieciństwie i w młodości. Techniki i metody relaksacyjne. Sanus per aquam (SPA). 

Teaching methods

Wykład, wykład problemowy, pogadanka heurystyczna, praca grupowa, prezentacje multimedialne, metoda projektów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Formą zaliczenia jest zaliczenie z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.

Formą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena przygotowanych przez studentów prezentacji i/lub opracowań z wybranych zagadnień programowych, ocena opracowanego zespołowo programu profilaktyki bądź promocji zdrowia oraz ocena sposobu prezentacji i argumentacji poglądów w toku zajęć.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z wykładów i z ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Heszen I., Sęk H., Psychologia zdrowia, Warszawa 2007
  2. Kowalski M., Gaweł A., Zdrowie. Wartość. Edukacja, Kraków 2006
  3. Ostrowska A., Styl życia a zdrowie, Warszawa 2000
  4. Woynarowska B., Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2008
  5. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2010

Further reading

  1. Bishop G., Psychologia zdrowia. Zintegrowany umysł i ciało, Wrocław 2000
  2. Kowalewski I., Kultura zdrowotna studentów. Diagnoza i perspektywy, Kraków 2006
  3. Ostrowska A., Profilaktyka zdrowotna: interpretacje, definicje sytuacji, racjonalności (przypadek profilaktyki ginekologicznej kobiet), Studia Socjologiczne, 2011, 3, 73-94
  4. Syrek E., Zdrowie w  aspekcie pedagogiki społecznej, Katowice 2000
  5. K. Wąż, Społeczne konteksty zdrowia seksualnego młodzieży, w: Wybrane kulturowe, zdrowotne i medyczne aspekty stylu życia, red. R. Rasińska, M. D. Głowacka, Polskie Towarzystwo Nauk o Zdrowiu, Poznań 2016, s. 65 - 78

Notes

-


Modified by dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (last modification: 12-02-2022 23:05)