SylabUZ
Course name | Health and health culture |
Course ID | 05.0-WP-RzK-ZKZ |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Resocjalizacja z kryminologią |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Opanowanie przez studentów wiedzy dotyczącej zdrowia człowieka i jego biologicznych oraz psychospołecznych uwarunkowań, kultury zdrowotnej, a także zasad promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej. Znajomość procedur i działań dotyczących identyfikacji własnych problemów zdrowotnych, ich rozwiązywania, doskonalenia własnego zdrowia i rozwoju, ochrony zdrowia innych ludzi oraz tworzenia zdrowego środowiska fizycznego i społecznego. Umiejętność konstruowania programów profilaktyki i promocji zdrowia.
Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju, psychologii, pedagogiki i socjologii.
Wykłady
Współczesne koncepcje zdrowia. Holistyczna koncepcja zdrowia. Ujęcie zdrowia w psychologii zdrowia, orientacja patogenetyczna i salutogenetyczna. Czynniki ryzyka zagrażające zdrowiu. Czynniki chroniące zdrowie (fizyczne, psychiczne, społeczne, duchowe).
Kultura zdrowotna. Zachowania prozdrowotne i antyzdrowotne. Prawa pacjenta, prawa pacjenta niepełnoletniego, prawa pacjenta w leczeniu psychiatrycznym.
Mierniki zdrowia. Stan i jakość zdrowotna społeczeństwa polskiego. Główne problemy zdrowotne i zapobieganie im. Problemy zdrowotne współczesnych rodzin. Choroby układu krążenia. Nowotwory złośliwe. Otyłość. Cukrzyca. Osteoporoza.
Zdrowy styl życia. Zasady zdrowego stylu życia. Najczęstsze problemy zdrowotne dzieci, młodzieży i osób dorosłych.
Promocja zdrowia, koncepcje, założenia. Obszary działań w promocji zdrowia, modele promocji zdrowia (podejścia). Promocja zdrowia a prewencja choroby (profilaktyka), pojęcie i poziomy profilaktyki.
Edukacja zdrowotna - pojęcie i cele edukacji zdrowotnej. Wzajemne związki między promocją zdrowia, edukacją zdrowotną, profilaktyką i terapią. Edukacja ukierunkowana na kształtowanie umiejętności życiowych, jako sposób wzmacniania zasobów zdrowotnych człowieka i budowania zdrowego stylu życia. Szkoły promujące zdrowie.
Ćwiczenia
Zdrowe odżywianie (definicja WHO, rodzaje diet i ich racjonalne stosowanie, żywność GMO, oznaczenia i skróty na produktach). Zaburzenia odżywiania (otyłość, anoreksja, bulimia, ortoreksja). Diety i ich racjonalne.
Aktywność fizyczna jako składowa zdrowego stylu życia. Bezpieczeństwo i zapobieganie wypadkom, i urazom.
Higiena osobista i higiena otoczenia. Dbałość o ciało. Ozdabianie ciała – pircing, tatoo, skaryfikacja. Tanoreksja i bigoreksja.
Zdrowie seksualne i reprodukcyjne.
Zapobieganie używaniu substancji psychoaktywnych. Przeciwdziałanie przemocy i agresji
Choroby cywilizacyjne, epidemie i ich zwalczanie, szczepienia, ruch antyszczepionkowy.
Medycyna niekonwencjonalna i alternatywne formy leczenia.
Zdrowie psychiczne – wybrane aspekty (emocje i stres, optymizm – pesymizm, poczucie własnej wartości). Pojęcie dobrostanu i wymiary dobrostanu - czynniki warunkujące poczucie szczęścia, cechy człowieka szczęśliwego, psychika a zdrowie.
Podstawowe umiejętności osobiste i społeczne niezbędne dla poprawy, utrzymania i ochrony zdrowia psychicznego oraz ich kształtowanie w dzieciństwie i w młodości. Techniki i metody relaksacyjne. Sanus per aquam (SPA).
Wykład, wykład problemowy, pogadanka heurystyczna, praca grupowa, prezentacje multimedialne, metoda projektów.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Formą zaliczenia jest zaliczenie z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.
Formą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena przygotowanych przez studentów prezentacji i/lub opracowań z wybranych zagadnień programowych, ocena opracowanego zespołowo programu profilaktyki bądź promocji zdrowia oraz ocena sposobu prezentacji i argumentacji poglądów w toku zajęć.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z wykładów i z ćwiczeń.
-
Modified by dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (last modification: 12-02-2022 23:05)