SylabUZ

Generate PDF for this page

Criminology theories - course description

General information
Course name Criminology theories
Course ID 05.9-WP-RzK-TK
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Resocjalizacja z kryminologią
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Wykład ma na celu przedstawienie miejsce kryminologii wśród nauk penalnych i jej dorobek w zakresie rozpoznawania zjawiska przestępczości oraz zapobiegania mu. Ukazane zostają uwarunkowania przestępczości problematyka pomiaru zjawiska przestepczości ujawnionej i rzeczywistej, problematyka ofiary w badaniach kryminologicznych oraz problematyka strachu i leku przed przestępczością, jak również problematyka społecznej reakcji na przestępczość.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej

Scope

Pojęcie teorii, nurtu, paradygmatu. Poglądy kryminologiczne twórców szkoły klasycznej prawa karnego (C. Beccaria, A. Feuerbach). Poglądy C. Lombroso i jego uczniów jako podstawa rozwoju pozytywizmu kryminologicznego. Recepcja kryminologii pozytywistycznej na ziemiach polskich. Współczesna problematyka integracji teorii kryminologicznych. Poglądy polskich kryminologów na etiologię przestępczości.,ĆWICZENIA:Pozytywistyczne teorie biopsychologiczne, w szczególności dziedziczenia skłonności do zachowań antyspołecznych, zaburzeń OUN w zachowaniach antyspołecznych, osobowości przestępczej J. Pinatela, poglądy E. de Greeffa. Pozytywistyczne teorie socjologiczne, w szczególności anomii R. Mertona, zróżnicowania kulturowego, uczenia się zachowań przestępnych, kontroli. Poglądy przedstawicieli kryminologii antynaturalistycznej, w szczególności koncepcja E. Lemerta, poglądy H. Beckera, teoria kryminalizacji A. Turka, poglądy W. Chamblissa i M. Foucault, kryminologia humanistyczna.

Teaching methods

Burza mózgów, wykład, projekcja filmowa, pogadanka

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Sposób weryfikacji wiedzy: egzamin pisemny na ocenę z materiału przekazanego na wykładach zgodnie z poniższym kluczem:

3 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 51%- 60%)

3,5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 61-70%)

4 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 71-80%)

4,5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 81-90%)

5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 91-100%)


Ćwiczenia: kolokwium, praca pisemna

Recommended reading

1) H. Schneider, Przyczyny przestępczości. Nowe aspekty międzynarodowej dyskusji o teoriach kryminologicznych, t. XXIII-XXIV, Archiwum Kryminologii, 1988-1989, s. 13-44

2) P. Chlebowicz, Czy istnieje przestępczość białych kołnierzyków? Wokół koncepcji white-collar crime Edwina H. Sutherlanda, Wydawnictwo INP PAN, 2019, s. 103-117

3) J. Błachut, A. Gaberle, K. Krajewski, Kryminologia, Arche, 2001, s. 88-187

4) A. Siemaszko, Granice tolerancji. O koncepcjach zachowań dewiacyjnych, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1993, s. całość

Further reading

Notes


Modified by dr Monika Kaczmarczyk (last modification: 12-02-2022 22:06)