SylabUZ

Generate PDF for this page

Work with sex offenders - course description

General information
Course name Work with sex offenders
Course ID 05.9-WP-RzK-PSIPWPS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Resocjalizacja z kryminologią
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 4
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Zbigniew Izdebski
  • mgr Alicja Kozakiewicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą przestępczości seksualnej w odniesieniu do osób popełniających przestępstwa seksualne. Wzrost wiedzy na temat diagnozowania i terapii osób będących sprawcami przestępstw seksualnych. Przedstawienie kwestii prawnych dotyczących przestępczości seksualnej.

 

Prerequisites

Wiedza z zakresu resocjalizacji, psychologii, seksuologii.

Scope

Wykłady:

-       Wprowadzenie w problematykę przestępczości seksualnej: rodzaje, zakres pojęciowy, definicje

-       Zjawisko przestępczości seksualnej w badaniach

-       Zjawisko przestępczości seksualnej wobec dzieci i dorosłych. Nieletni sprawcy przemocy seksualnej

-       Psychopatia a przestępstwa seksualne

-       Terapia sprawców przestępstw – możliwości i ograniczenia

-       Profilaktyka przestępczości seksualnej

-       Resocjalizacja przestępców seksualnych. Środowisko lokalne w opiece postpenitencjarnej nad przestępcami seksualnymi

-       Pomoc osobom stosującym przemoc seksualną – kwestie prawne, placówki terapeutyczne i lecznicze w Polsce

 

Ćwiczenia:

-       Teorie dotyczące przestępczych zachowań seksualnych – biologiczne, psychologiczne, społeczno-kulturowe, ekonomiczne, eklektyczne

-       Indywidualne i zbiorowe zniekształcenia poznawcze na temat przestępstw seksualnych - mity na temat zgwałceń osób dorosłych, mity na temat wykorzystywania seksualnego dzieci, postrzeganie zgwałcenia

-       Normy moralno-seksualne na tle rozwoju społeczeństw i socjalizacja zachowań seksualnych w rozwoju psychoseksualnym

-       Kazirodztwo – typy sprawców przemocy w rodzinie – sprawca psychopatyczny i regresywny

-       Sprawcy przestępstw przeciwko wolności seksualnej: preferencyjni i zastępczy

-       Przestępstwo zgwałcenia, teorie wyjaśniające zgwałcenia, społeczno-kulturowe uwarunkowania zgwałceń

-       Kobieta jako sprawca przemocy

-       Preferencje seksualne, zaburzenia preferencji seksualnych, a przemoc seksualna

-       Problemy psychiczne a zjawisko przemocy seksualnej – zaburzenia nastroju, zaburzenia psychotyczne, otępienie.

-       Przemoc seksualna wśród osób używających substancji psychoaktywnych – substancje i narkotyki ułatwiające napaść na tle seksualnym

-       Osoby niepełnosprawne jako ofiary i jako sprawcy

-       Rozwiązania systemowe i programy resocjalizacyjne skierowane do osób popełniających przestępstwa seksualne

Teaching methods

Wykład, wykład problemowy, pogadanka, metoda projektów, metoda przypadków, praca indywidualna i w grupach, metoda warsztatowa, dyskusja, prezentacja multimedialna

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena uzyskana z testu wiedzy z pytaniami zamkniętymi.

Uzyskanie co najmniej 60% punktów jest równoznaczne ze zdaniem testu zaliczeniowego.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu lub prezentacji wybranego zagadnienia problemowego.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z zaliczenia wykładów i ćwiczeń.

Udział w zajęciach jest obowiązkowy (możliwa 1 nieobecność do odrobienia na konsultacjach lub z  inną grupą).

Recommended reading

  1. Beisert M., Pedofilia: geneza i mechanizm zaburzenia, Gdańsk 2012Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”.
  2. Izdebski Z., Pospiszyl K., Resocjalizacja przestępców seksualnych, czyli próby okiełzania żywiołów, W: Kształtowanie się tożsamości zielonogórskiej pedagogiki (1971-2011), red. Miłkowska G., Furmanek M., Zielona Góra 2011
  3. Izdebski Z., Leczenie i resocjalizacja osób wykorzystujących seksualnie dzieci, W: Resocjalizacja, red. Urban B., Stanik M., Tom 2, Warszawa
  4. Krasowska A, Depko A., Seksuologia sądowa – teorie, modele, badania, Warszawa 2021
  5. Pospiszyl K., Terapia przestępców seksualnych. Przesłanki teoretyczne, diagnoza i organizacja, Warszawa 2021

Further reading

  1. Kowalczyk M., Kobiety wykorzystujące seksualnie dzieci : geneza i możliwości resocjalizacji, Resocjalizacja Polska (Polish Journal of Social Rehabilitation) 2013, 4, 47-71
  2. Pastwa-Wojciechowska B., Psychopaci. Sprawcy przestępstw seksualnych, Gdańsk 2013
  3. Pospiszyl K., Postacie przestępstw seksualnych kobiet − przegląd zagadnień, Przegląd Więziennictwa Polskiego, nr 94, Warszawa 2017

Notes

-


Modified by dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (last modification: 13-02-2022 10:07)