SylabUZ
Course name | Limits of tolerance towards pathological and criminal behavior |
Course ID | 05.9-WP-RzK-GTWZP |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Resocjalizacja z kryminologią |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 6 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest poznanie uwarunkowań społecznego odbioru patologii i przestępczości oraz problemu winy i kary, a także związku pomiędzy postawami społecznymi w tym zakresie a kreowaniem zmian w regulacjach prawnych.
Podstawowa wiedza z zakresu filozofii, prawa, psychologii, pedagogiki i socjologii
Wykłady
Podstawy filozofii praw człowieka
System ochrony praw człowieka oraz środki ochrony w prawie polskim i międzynarodowym
Standardy ochrony praw człowieka w kontekście ochrony praw ofiar przestępstw
Standardy ochrony praw człowieka w kontekście ochrony praw osób pozbawionych wolności
Wartości oraz normy społeczne i ich naruszanie.
Relatywizm moralny w ocenie patologii i przestępstwa.
Ćwiczenia
Niedostosowanie społeczne, dewiacja, patologia społeczna, anomia, przestępczość.
Zjawiska braku poczucia bezpieczeństwa i paniki moralnej jako wyznaczniki granic moralności.
Populizm penalny a populizm polityczny.
Postawy punitywne a kreowanie zmian w regulacjach prawnych.
Stygmat społeczny. Dystans jako sankcja społeczna. Wykluczenie społeczne.
Społeczny odbiór przestępczości oraz problemu winy i kary.
Zmiany postaw społecznych wobec wybranych zachowań dewiacyjnych, patologicznych i przestępczych.
Rola szkoły, kościoła, polityków i mediów w kreowaniu obrazu przestępczości oraz problemu winy i kary
Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, pogadanka, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, prezentacja
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Formą zaliczenia jest zaliczenie z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.
Formą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena przygotowania i sposobu omówienia wybranych zagadnień programowych oraz ocena sposobu prezentacji i argumentacji poglądów w toku zajęć.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z wykładów i z ćwiczeń.
1. Filar M., Rola mediów w kreowaniu zagrożeń i sprzyjaniu populizmowi, Archiwum Kryminologii, T. XXIX-XXX, 2006, s. 489-493.
2. Hołda J., Hołda Z., Ostrowska D., Prawa człowieka. Zarys wykładu, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011.
3. Siemaszko A., Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych, PWN, Warszawa1993.
4. Szymanowski T., Przestępczość i polityka karna w Polsce w świetle faktów i opinii społeczeństwa w okresie transformacji, Wolters Kluwer, Warszawa 2012.
5. Zalewski W., Populizm penalny - próba zdefiniowania zjawiska, w: Populizm penalny i jego przejawy w Polsce, Z. Sienkiewicz i R. Kokot (red.), Wrocław 2009, s. 13 -
1. Czykwin E., Stygmat społeczny, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2007.
2. Krajewski K. (red.), Poczucie bezpieczeństwa mieszkańców wielkich miast. Kraków na tle innych miast europejskich, Wyd. UJ, Kraków 2008.
3. Pawlica B., Mechanizmy naznaczenia społecznego. Socjologiczne studium teoretyczno-empiryczne empiryczne, Wyd. WSP, Częstochowa 2001.
4. Pytka L., Kara, miłosierdzie, resocjalizacja. Sakratyzacja versus utylizacja „ludzkich odpadów”, Wychowanie. Opieka. Terapia, Nr 1-2.
5. Pospiszyl I., Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
-
Modified by dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (last modification: 12-02-2022 19:24)