SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of Social Science - course description

General information
Course name Methodology of Social Science
Course ID 14.0-WP-SOCD-MNS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Justyna Nyćkowiak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade
Lecture 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Zaznajomienie studentów z funkcjami nauki, specyfiką badań społecznych, procesem kształtowania się różnych sposobów poznania naukowego i ideału wiedzy naukowej, założeniami badań ilościowych i jakościowych. Opanowanie przez studentów umiejętności projektowania własnych badań naukowych, doboru adekwatnego do celu badań paradygmatu, umiejętności doboru lub konstruowania narzędzi badawczych.

Prerequisites

Znajomość podstawowych pojęć metodologicznych.

Scope

Zakres tematyczny wykładów

  1. Różne rodzaje praktyk społecznych, funkcje nauki, współczesna klasyfikacja nauk, źródła wiedzy, wiedza naukowa i potoczna. Pojęcie teorii naukowej, prawa nauki, generalizacje historyczne.
  2. Scjentyzm i pozytywistyczna koncepcja nauki; założenia współczesnego konstruktywizmu; konstruktywizm jako orientacja metodologiczna w badaniach socjologicznych.
  3. Status nauk humanistycznych i osobliwości nauk społecznych. Ideał socjologii niezaangażowanej w wartości oraz obecność wartości w uprawianiu nauki; pojęcie prawdy w nauce.
  4. Paradygmaty w naukach społecznych.
  5. Składniki tekstów naukowych: pojęcia, definicje, hipotezy.

Zakres tematyczny ćwiczeń

  1. Etapy procesu naukowego.
  2. Planowanie i realizacja badań socjologicznych.
  3. Konceptualizacja, operacjonalizacja, metody badawcze.
  4. Cel badań, problemy badawcze, hipotezy, zmienne, wskaźniki.
  5. Konstruowanie narzędzi badawczych do poszczególnych typów badań - wprowadzenie.

Teaching methods

Wykład z prezentacją multimedialną;

Ćwiczenia z formułowania hipotez, konstruowania planu badań i narzędzi badawczych; praca z tekstem źródłowym, dyskusja, zastosowanie mobilnych metod edukacji w formie gier symulacyjnych.

e-learning, blended learning

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunki zaliczenia wykładu:

Zaliczenie na ocenę w formie kolokwium pisemnego.

Warunki zaliczenia ćwiczeń:

Przygotowanie projektu procesu badawczego na wybrany temat. Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu. Ocenę z ćwiczeń stanowić będzie ocena z przygotowanego projekt

 

Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładu.

Recommended reading

  1. Amsterdamski S., Między historią a metodą. Spory o racjonalność nauki, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1983.
  2. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
  3. Elementy koncepcji badawczej i założenia metodologiczne, Krzysztof Lisowski, Młodzież w czasach nieufności. Studenci zielonogórscy o sobie i innych / red. nauk. Maria Zielińska, Dorota Szaban . - Zielona Góra: Fundacja Obserwatorium Społeczne Inter Alia, 2016 - s. 16—23.
  4. Hajduk E., Hipoteza w badaniach społecznych, Wydawnictwo WSP, Zielona Góra 1998.
  5. Lubuski Sondaż Społeczny - założenia, cele i problemy badań zachodniego pogranicza, Krzysztof Lisowski, Transgraniczność w perspektywie socjologicznej. Pogranicza Polski w integrującej się Europie / pod red. nauk. Marii Zielińskiej, Beaty Trzop, Krzysztofa Lisowskiego . - Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe, 2007 - s. 349—353.
  6. Metodologiczne problemy w badaniach pokoleń. Wybrane zagadnienia, Maria ZielińskaDorota Szaban, Rocznik Lubuski: zrozumieć społeczeństwo, zrozumieć pokolenia. Młodzież, młodość i pokoleniowość w analizach socjologicznych . - 2011, Tom 37, część 2, s. 33--47
  7. Nowak S., Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.
  8. Ossowski S., O osobliwościach nauk społecznych, wyd. 4, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001;
  9. Sady W, Spór o racjonalność naukową od Poincarégo do Laudana; Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej. Wydawnictwo „Funna”, Wrocław 2000.
  10. Zybertowicz A, Konstruktywizm jako orientacja metodologiczna w badaniach społecznych, „ASK”. Społeczeństwo, Badania, Metody”, nr 8,/1999, ss. 7-28.

Further reading

  1. Kotarbiński T., Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1986.
  2. Kryzys i schizma: antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej, wyboru dokonał i wstępem opatrzył Edmund Mokrzycki, T. 1 i 2, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1984.

Notes


Modified by dr Justyna Nyćkowiak (last modification: 26-04-2022 10:25)