SylabUZ

Generate PDF for this page

Socjologia codzienności - course description

General information
Course name Socjologia codzienności
Course ID 14.2--SocD-SC-S22
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade
Lecture 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi aspektami socjologii życia codziennego. Studenci będą mieli okazję zapoznać się z najważniejszymi i popularnymi zagadnieniami poruszanymi w tym nurcie oraz z podstawowymi założeniami metodologicznymi. Główne zagadnienia poruszane na kursie: socjologia emocji, problematyka seksualności, jakość życia, kwestie stylu życia, popkulturowe odzwierciedlenie rzeczywistości

Prerequisites

Scope

1. Podstawowe założenia socjologii codziennej, refleksja teoretyczna, zagadnienia metodologiczne

2. Socjologia miejsca – pojęcie domu i życia, przestrzeni życiowej

3. Socjologia czasu – czas wolny, czas pracy, czas urlopowy

4. Socjologia rodziny, relacji i relacji społecznych

5. Socjologia przedmiotów – rzeczy jako element życia codziennego

6. Socjologia ciała – komunikacja niewerbalna, płeć, tożsamość ciała

7. Socjologia mediów – media i relacje między jednostkami, grupami społecznymi, mediami, instytucjami politycznymi, biznesowymi i kulturalnymi

8. Jakość życia – główne nurty, badania empiryczne, kontrowersyjne kwestie

9. Kwestie stylu życia – ustalenia pojęciowe, operacjonalizacja, perspektywa strukturalna

10. Socjologia emocji, miłość jako konstrukt społeczny

11. Socjologia seksualności

12. Życie codzienne w popkulturze

Teaching methods

Wykład, praca w grupach, praca z materiałem audiowizualnym, dyskusja, e-learning, blended learning

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład – test wyboru z pytaniami otwartymi. Minimalny próg – 50%

Ćwiczenia – esej na jeden z tematów wybranych spośród proponowanych na pierwszych zajęciach zagadnień

Ocena końcowa jest średnią ocen z wykładu i ćwiczeń

Recommended reading

Bogunia-Borowska M., Sztompka P, Socjologia codzienności, Znak, Kraków 2008

Giddens A., Socjologia, PWN, Warszawa 2012

Bogunia-Borowska, Małgorzata (red.), Barwy codzienności. Analiza socjologiczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009

Rudnicki S., Stypińska J., Wojnicka K. (red.), Społeczeństwo i codzienność. W stronę nowej socjologii?, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009
 

Further reading

Notes


Modified by dr Tomasz Kołodziej (last modification: 13-04-2022 01:05)