SylabUZ

Generate PDF for this page

Strategie zmiany społecznej - course description

General information
Course name Strategie zmiany społecznej
Course ID 14.2--SocD-SZS-S22
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Mielczarek-Żejmo
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade
Lecture 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z problematyką socjologicznych teorii zmian. Umiejętność socjologicznej analizy przemian społecznych. Poznanie podstawowych zasad programowania i wdrażania pozytywnych zmian społecznych.

Prerequisites

Scope

  1. Pojęcie zmiany społecznej
  2. Rozwój. Postęp. Regres
  3. Teorie zmiany społecznej
  4. Funkcje poznawcze badań nad zmianami społecznymi
  5. Zmiana społeczna w założeniach polityki społecznej Polski i UE (ekonomia społeczna, rewitalizacja, deinstytucjonalizacja i in.)
  6. Strategie rozwojowe – podstawowe zasady tworzenia dokumentów
  7. Ewaluacja realizacji celów dokumentów strategicznych

Teaching methods

Praca z tekstem, praca w grupie, metody warsztatowe, wykład konwersatoryjny, metody mobilne (spacer studyjny, wizyta studyjna, gra terenowa), e-learning, blended learning

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

UWAGI

Zaliczenie na ocenę

Tak

Kolokwium pisemne

W formie pytań otwartych i/lub zamkniętych

Zakres materiału na kolokwium pisemne

Zgodnie z sylabusem przedstawionym w trakcie pierwszych zajęć

Zasady zaliczenia kolokwium pisemnego

Minimalny próg zaliczenia 50% punktów

Zasady uzyskania oceny z wykładu

Ocenę z wykładów stanowi ocena z kolokwium pisemnego

Ćwiczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

UWAGI

Zaliczenie na ocenę

Tak

Praca pisemna indywidualna lub grupowa lub projekt indywidualny lub grupowy (zgodnie z zasadami przedstawionymi w trakcie pierwszych zajęć)

Praca pisemna indywidualna lub grupowa

Analiza wybranego przypadku z zastosowaniem wybranej koncepcji teoretycznej (praca w trakcie zajęć)

Kryteria oceny

Odpowiednia struktura i język pracy, zastosowanie źródeł, zgodność z tematem, zastosowanie odpowiedniej koncepcji teoretycznej

Projekt indywidualny lub grupowy

Projekt zastosowania wybranego narzędzia (metody, techniki) wprowadzania pozytywnych zmian społecznych w wybranej grupie lub społeczności lokalnej (praca w trakcie zająć z nauczycielem oraz bez nauczyciela)

Kryteria oceny

Odpowiednia struktura i język, zgodność z tematem, opracowanie podstawowych elementów (opis problemu, cel, perspektywa czasowa, dobór i opis narzędzia wprowadzania zmian, zasady monitorowania i ewaluacji procesu)

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Ocenę końcową z ćwiczeń stanowi ocena z pracy pisemnej lub grupowej lub z projektu indywidualnego lub grupowego

Ocena końcowa

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0.)

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu.

Recommended reading

  1. Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2020.
  2. Joas H., Wiegandt K. (red.), Kulturowe wartości Europy, IFiS PAN, Warszawa 2012.
  3. Sztompka P., Socjologia zmian społecznych, Wydawnictwo „Znak”, Kraków 2005.
  4. Wallerstein I., Koniec świata jaki znamy, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2004.

Further reading

  1. Kaszkur A., Laska A. (red.), Wyzwania innowacyjności w sferze publicznej, Wydawnictwo Uniwersyteckie, Bydgoszcz 2015.
  2. Gorlach K., Mooney P. (red.), Dynamika życia społecznego. Współczesne koncepcje ruchów społecznych, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2008.
  3. Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. Ja i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, wyd. PWN, Warszawa 2012.
  4. Beck U., Społeczeństwo światowego ryzyka, wyd. Scholar, Warszawa 2012.

Notes


Modified by dr Tomasz Kołodziej (last modification: 14-04-2022 14:49)