SylabUZ

Generate PDF for this page

Wielokulturowość we współczesnym świecie - course description

General information
Course name Wielokulturowość we współczesnym świecie
Course ID 14.2-WP-SOCD-WWS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Magdalena Pokrzyńska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade
Lecture 15 1 - - Exam

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z problematyką wielowymiarowo rozumianego zróżnicowania kulturowego, jego genezą, współczesnym obliczem i znaczeniem dla życia społecznego (na jego poszczególnych poziomach) oraz sposobami naukowego jego ujęcia. Przedmiot ma za zadanie uwrażliwić na nierówności społeczne oraz wskazać przykłady reakcji indywidualnych i zbiorowych na doświadczenie różnicy kulturowej.

Prerequisites

Brak.

Scope

Wykłady

Pojęcie kultury, wymiary zróżnicowania kulturowego w kontekście życia społecznego.

Kategorie pojęciowe: kontakt kulturowy, zderzenie kultur, dyfuzja, asymilacja, akomodacja, synkretyzm, enkulturacja, dystans społeczny, relatywizm kulturowy, pogranicze kulturowe, tradycja, dziedzictwo kulturowe, pamięć, rewitalizacja.

Tradycyjny świat bezalternatywny a współczesny świat wielokulturowy; kolektywizm a indywidualizm.

Wielokulturowość w kontekście życia społecznego na poziomie mikro, mezzo i makro.

Procesy globalne a wielokulturowość.

 

Ćwiczenia

Wielokulturowość - zjawisko, projekt polityczny czy filozofia?

Przejawy wielokulturowości – na świecie i w Polsce.

Kompetencje międzykulturowe i wyobraźnia antropologiczna.

Badania środowisk wielokulturowych i analiza zjawiska wielokulturowości – przykłady realizacji (teren, metodologia, sytuacje badawcze, wnioski badawcze, sposoby narracji o badaniach i prezentacji wniosków).

Teaching methods

Wykład konwersatoryjny, dyskusje, praca z tekstem źródłowym, prezentacje oraz mobilne metody nauczania (spacery, gry edukacyjne, wizyty studyjne), e-learning, blended learning, analiza materiałów filmowych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład – egzamin pisemny; warunkiem jest uzyskanie min. 50% punktów

Ćwiczenia – praca pisemna/multimedialna przygotowana samodzielnie przez studenta i zaprezentowana podczas zajęć.

Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładu.

Recommended reading

Buchowski M., Zrozumieć Innego. Antropologia racjonalności, Kraków 2004

Budyta-Budzyńska M., Socjologia narodu i konfliktów etnicznych, Warszawa 2010

Burszta W.J., Antropologia kultury, Poznań 1998

Eller J.D., Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, Kraków 2012

Golka M., Socjologia kultury, Warszawa 2007

Hall E., Poza kulturą, Warszawa 2001

Sadowski A., Socjologia wielokulturowości jako nowa subdyscyplina socjologiczna, Pogranicze. Studia Społeczne, 2011 (t. XVIII)

Further reading

Gajek K., Kompetencje międzykulturowe jako element kultury współczesnej organizacji: dylematy teorii i praktyki, W: Problemy Zarządzania 9/2

Krasowska H., Pokrzyńska M., Suchomłynow L.A., Świadectwo zanikającego dziedzictwa. Mowa polska na Bukowinie: Rumunia – Ukraina, Warszawa 2018

Metody badań jakościowych, t.1-2, red. Denzin N.K., Lincoln Y., Warszawa 2009.

Pierwsze narody. Społeczności rdzenne i idea tubylczości we współczesnym świecie, red. J. Derlicki, W. Lipiński, Warszawa 2002

Pokrzyńska M., Zielińska A., Portret antropologiczny rdzennych mieszkańców pogranicza polsko-niemieckiego urodzonych przed 1945 rokiem, W: Sprawy Narodowościowe. Seria Nowa, 2011, z. 39

Przyszłość wielokulturowości w Polsce? Nowe wyzwania dla antropologii kulturowej i etnologii, red. D. Angutek, Wrocław 2016

Rusek H., Pogranicze etniczne – wielokulturowa przestrzeń, Studia Etnologiczne i Antropologiczne 2000/4

Schütz A., O wielości światów, Kraków 2008

Stan i zróżnicowanie kultury wsi i małych miast w Polsce. Kanon i rozproszenie, red. I. Bukraba-Rylska, W. J. Burszta, Warszawa 2011

Straczuk J., Cmentarz i stół. Pogranicze katolicko-prawosławne w Polsce i na Białorusi, Wrocław 2006

Suchocka A., Kompetencje międzykulturowe – przywilej czy konieczność?, W: Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych 4/2016

Szyfer A., Ludzie pogranicza. Kulturowe uwarunkowania osobowości, Poznań 2005

Zielińska A., Mowa pogranicza. Studium o językach i tożsamościach w regionie lubuskim, Warszawa 2013

wybrane artykuły z serii „Transgraniczność w perspektywie socjologicznej”, „Bukowina”

oraz inne opracowania badawcze i podróżnicze opisujące doświadczanie i przykłady zróżnicowania kulturowego świata

Notes


Modified by dr Magdalena Pokrzyńska (last modification: 19-04-2022 09:00)