SylabUZ

Generate PDF for this page

Krytyczna analiza i redagowanie tekstów - course description

General information
Course name Krytyczna analiza i redagowanie tekstów
Course ID 14.2--SocD-KAiRT-S22
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Maria Zielińska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z różnego rodzaju tekstami (min. publicystycznym, literackim, popularno-naukowym, dziennikarskim, cyfrowym) oraz wskazanie odmienności w tworzeniu tekstu naukowego; zapoznanie studentów ze specyfiką i różnorodnością tekstów naukowych; wskazanie wyznaczników i wymogów stawianych takim tekstom; zapoznanie ze strukturą, logiką, funkcjami i celami tekstów naukowych w porównaniu z innymi tekstami. Ponadto celem jest zapoznanie studentów z metodami analizy tekstów naukowych, a także z zasadami ich tworzenia/przygotowania.

Prerequisites

  1. Tekst naukowy a inne rodzaje tekstów – podobieństwa i różnice
  2. Klasyfikacje tekstów
  3. Rodzaje, gatunki i charakterystyka tekstów naukowych
  4. Struktura i logika tekstów naukowych
  5. Składniki tekstu naukowego (pojęcia, definicje, prawa nauki, odwołania, odnośniki, przypisy, wzory, wyniki badań empirycznych).
  6. Wymogi stawiane tekstom naukowym.
  7. Kto tworzy teksty naukowe; dla kogo są przeznaczone i jak je należy czytać?
  8. Przykłady tekstów naukowych – analiza
  9. Przygotowanie tekstu naukowego

Scope

Teaching methods

Praca w grupach, prezentacje, praca z tekstem, e-learning, blended learning

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Test wyboru. Wymagany próg zaliczenia 50%

Recommended reading

  1. Grobler A. (2006), Metodologia nauk, Wyd. ZNAK, Kraków
  2. Hajduk E., Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Wydawnictwo WSP im. T. Kotarbińskiego, Zielona Góra 1998.
  3. Morszczyńska U. (1991), Rola elementów metodologii w treściach nauczania
  4. Nowak S., Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.
  5. Ossowski S., O osobliwościach nauk społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1983.
  6. Po co nam socjologia. Rozmowy z socjologami. Warszawa, Wyd. IS UW 2009
  7. Sułek A. (2002), Ogród metodologii socjologicznej, Scholar, Warszawa
  8. Sztompka P. (red.) Metodologiczne podstawy socjologii, Wydawnictwo UJ, Kraków 1980.
  9. Turner J.H., Struktura teorii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.

Further reading

  1. Co to jest tekst naukowy? Koncepcja i przykłady. (2018). Hiszpania: pisownia. Odzyskany z: spelling.com.es.
  2. García, M. (2013). Konstrukcja tekstów naukowych z zakresu badań. Kuba: Magazyn Multimed. Odzyskany z: revmultimed.sld.cu.
  3. Sevilla, M. i Sevilla J. (2003). Klasyfikacja tekstu naukowo-technicznego z podejścia wielokierunkowego. Uniwersytet Complutense w Madrycie. Hiszpania: Studia lingwistyki języka hiszpańskiego. Odzyskany z: elies.rediris.es.
  4. Szreder M., Metody i techniki sondażowych bada opinii, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne 2010
  5. Wimmer, Roger D., Joseph R. Dominick Mass media. Metody badań, Wydawnictwo UJ, Kraków 2008.
  6. Ziembiński Z., Logika praktyczna, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 1996.

Notes


Modified by dr Tomasz Kołodziej (last modification: 13-04-2022 01:18)