Celem przedmiotu jest zwiększenie kompetencji studentów w zakresie komunikacji międzykulturowej. Szczególne znaczenie ma w tym kontekście analiza rzeczywistości społecznej pod względem poziomu odzwierciedlenia różnic i podobieństw między poszczególnymi kulturami oraz uwrażliwienie studentów na ich wzajemne przenikanie się.
Prerequisites
Brak
Scope
Wykłady
Rodzaje komunikacji: komunikacji poprzezkulturowej, pomiędzykulturowej, międzynarodowej i globalnej.
Podstawowe koncepcje z zakresu kultury organizacji i wymiarów kultur (m. in. E. Halla).
Podstawowe koncepcje z zakresu kultury organizacji G. Hofstedego.
Język a kultura (typy języków: globalny, światowy, sztuczny itd.).
Teaching methods
Wykład konwencjonalny, analiza tekstów, dyskusja, prezentacja oraz mobilne metody nauczania (spacery, gry edukacyjne, wizyty studyjne), e-learning, blended learning
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Warunki zaliczenia wykładu:
Egzamin- minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów. Zakres materiału na egzamin zgodny z przedstawionym na pierwszych zajęciach sylabusem. Ocena z wykładu to ocena z egzaminu.
Warunki zaliczenia ćwiczeń:
Zaliczenie na ocenę. Przygotowanie pracy grupowej - oceniana będzie zgodność z tematem, poprawna struktura prezentacji, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu. Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału. Kolokwium, zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach sylabusem. Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną oceny z prezentacji i kolokwium.
Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładu.
Recommended reading
Benedyktowicz Z., Portrety „obcego”. Od stereotypu do symbolu, Kraków 2000.
Błuszkowski J., Stereotypy a tożsamość narodowa, Warszawa 2005.
Hofstede G., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Warszawa 2000.
Mikułowski Pomorski J., Komunikowanie międzykulturowe. Wprowadzenie, Kraków 1999.
Słownik etnologiczny, red. Z. Staszczak, Warszawa-Poznań 1987.
Further reading
Krzysztofek K., Komunikowanie międzynarodowe, Warszawa 1983.
Hall E., Ukryty wymiar, Warszawa 2003.
Pokrzyńska M., Kultura regionalna w Polsce zachodniej - kontynuacja i kreacja (wstępny zarys problemu na przykładzie Ziemi Lubuskiej) w: Folklor, folkloryzm, folk red. Kowalik M, Matławski B., Szczecin, 2016.
Pokrzyńska M., Bukowińczycy w Polsce: socjologiczne studium rozwoju wspólnoty regionalnej , Zielona Góra, 2010.
Pokrzyńska M., Ciągłość, innowacja, rewitalizacja? Dziedzictwo kulturowe a poszukiwanie wspólnoty w regionie postmigracyjnym, 2019, Europa Orientalis. Studia z Dziejów Europy Wschodniej i Państw Bałtyckich, Vol. 10, 151--178.
Szopski M., Komunikowanie międzykulturowe, Warszawa 2005.
Notes
Modified by dr Magdalena Pokrzyńska (last modification: 19-04-2022 09:03)