SylabUZ

Generate PDF for this page

Społeczno-kulturowe oddziaływanie internetu - course description

General information
Course name Społeczno-kulturowe oddziaływanie internetu
Course ID 14.2-WP-SOCD-SKOI
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
  • dr Dorota Bazuń
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

W trakcie zajęć student zdobywa wiedzę o kulturze, internecie, mediach społecznych oraz ich odbiorcach, zorientowaną na zastosowania praktyczne w sferze działalności społecznej, medialnej i promocyjno-reklamowej (omówienie i analiza case studies), poznaje normy i dobre praktyki stosowane w internecie oraz rozwija świadomość odpowiedzialności za skutki swoich działań, podejmowanych w sferze cyfrowej i w innych obszarach  internetowej działalności zawodowej.

Prerequisites

brak 

Scope

  1. Koncepcje społeczeństwa sieci.
  2. Społeczne funkcje Internetu.
  3. Grupy społeczne i społeczności w świecie realnym i wirtualnym. Typologia grup/społeczności wirtualnych.
  4. Komunikacja w grupie wirtualnej. Zakłócenia w komunikacji wirtualnej.
  5. Normy, role społeczne, kontrola społeczna w internecie
  6. Interakcje w sieci – szanse i zagrożenia.
  7. „Hejt” w sieci.
  8. Sieć jako narzędzie marketingu (komercyjnego, politycznego itp.).
  9. Nowy model uprawiania polityki w Internecie. Internet miejscem walki ideologicznej. Media społecznościowe jako narzędzie pozyskiwania popleczników. Internetowe debaty polityczne. Różnice między kampanią wyborczą w Internecie i tradycyjnych mediach.
  10. Media społecznościowe i ich rola we współczesnym świecie. Facebook jako narzędzie marketingu - Reklama w mediach społecznościowych. Prywatność w mediach społecznościowych.
  11. Autoprezentacja w mediach społecznościowych – społeczne konstrukcje narcyzmu. 

Teaching methods

Dyskusja, studia przypadków i ich analiza, prezentacje multimedialne, e-learning, blended learning

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

 Przygotowanie pisemnego projektu dotyczącego wybranej problematyki spośród zagadnień podejmowanych na zajęciach. Prezentacja projektu.

Recommended reading

  1. Castells M., Społeczeństwo sieci, przekł. Mirosława Marody [et al. ], Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010.
  2. Naruszewicz-Duchlińska A., Nienawiść w czasach Internetu, Novae Res, Gdynia, 2015.
  3. Szaban D., www. przekonajwyborcę. pl - technologie informacyjne w służbie polityki, Rocznik Lubuski: Druga dekada wolności. Socjologiczne konsekwencje i zagadki transformacji, Tom 36, część 2, 2010.
  4. Szpunar M., Społeczności wirtualne jako nowy typ społeczności – eksplikacja socjologiczna, „Studia Socjologiczne” , nr 2/2004, ss. 95–135.

van Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów: analiza społeczeństwa sieci, przekł. Jacek Konieczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010.

Further reading

  1. Ben- Ze’ev A., Miłość w sieci. Internet i emocje, Wydawnictwo „Rebis”, Poznań 2005.
  2. http:/politykawsieci. pl
  3. Juszczyk S., Internet. Współczesne medium komunikacji społecznej, „Edukacja i Dialog”, nr 5-6/ 2011, ss. 42–46.
  4. Królikowska A., Pomocna dłoń w cyberprzestrzeni. Poszukiwanie pomocy i formy jej udzielania w internecie, [w:] Społeczna przestrzeń internetu, (red.) D. Batorski, M. Marody, A. Nowak, Warszawa 2006.
  5. Olcoń-Kubicka M., Blogi jako przejaw współczesnego trybalizmu, [w:] Społeczna przestrzeń internetu, [w:] Społeczna przestrzeń internetu, (red.) D. Batorski, M. Marody, A. Nowak, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej "Academica”, Warszawa 2006.
  6. Para P. Procesy instytucjonalizacji społeczeństwa sieci, „Via Comunnicandi – Pismo z antropologii komunikacji

i epistemologii społecznej”, nr 1/2010.

  1. Siuda P., Kryteria wspólnotowości w internecie, „Kultura i Edukacja”, nr 4/2009, ss. 21–36.
  2. Sobolewska-Popko A. M., E-macierzyństwo. Internet miejscem spotkań i nowych doświadczeń współczesnych kobiet. W kręgu i dialogu rozrywki, „Edukacja”, nr 3/2011, ss. 90–99.
  3. Sokołowski M., Sztuczne raje, sztuczne piekła. Internet a nowe ruchy religijne, „Kultura i Edukacja”, nr 2/2005, ss. 53–69.
  4. Staniewicz M., O trollach i plonkach, czyli o niektórych aspektach netykiety językowej w grupach dyskusyjnych. [w:] Język a multimedia, (red.)A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 2005.
  5. Szaban D., Wskaźniki społeczeństwa informacyjnego w województwie lubuskim, (w:) Jakość i warunki życia a procesy demograficzne w Europie Środkowo-Wschodniej w czasach nowożytnych / red. Hanna Kurowska, Dorota Szaban, Zielona Góra, (Zielonogórskie Studia Demograficzne ; nr 3), 2013.
  6. Zbieg A., Żak B., Czy funkcja powiadomień w e-społecznościach ma wpływ na ludzkie interakcje?, [w:] Człowiek u progu trzeciego tysiąclecia. Zagrożenia i wyzwania, tom 4, (red.) M. Plopa, Wydawnictwo Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej, Elbląg 2010.

Notes


Modified by dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (last modification: 14-04-2022 06:46)