SylabUZ

Generate PDF for this page

Metody badania mass mediów - course description

General information
Course name Metody badania mass mediów
Course ID 14.2-WP-SOCD-MBM
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Krzysztof Lisowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z tradycyjnymi i nowoczesnymi badaniami mediów masowych, ich specyfiką i możliwościami zastosowania.

Prerequisites

Brak

Scope

  1. Media tradycyjne i nowoczesne - wprowadzenie.
  2. Prasa, radio, telewizja, Internet jako przedmiot badania.
  3. Badania monomedialne i multimedialne
  4. Badania oglądalności programów telewizyjnych (telemetria,  dzienniczki oglądalności)
  5. Badania słuchalności programów radiowych, standardy RADIO TRACK (metodologia DAR)
  6. Badania czytelnictwa prasy (standardy Polskiego Badania Czytelnictwa)
  7.  Badania internetu
  8. Analiza zawartości mediów.
  9. Badania sondażowe.

Teaching methods

Przygotowanie projektu, praca z tekstem, praca w grupie, dyskusja grupowa, e-learning, blended learning

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Projekt badania mediów do wybranej tematyki. Oceniana zgodność z tematem, dobór adekwatnych do tematu metod i technik prowadzenia badań, struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Recommended reading

  1. Baran S., Davis D., Teorie komunikowania masowego, Wydawnictwo. UJ, Kraków 2007.
  2. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004.
  3. Lisowska-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów, Wydawnictwo UJ, Kraków 2004.
  4. Pisarek W., Analiza zawartości prasy, Ośrodek Badań Prasoznawczych, Kraków 1983.
  5. Sztabiński P.B., Sztabiński F., Sawiński Z. [red.], Nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, IFiS PAN, Warszawa 2004
  6. Wimmer R., Dominick J., Metody badań mass mediów, Wydawnictwo. UJ, Kraków 2008
  7. Strony internetowe ośrodków badawczych realizujących badania mediów: https://www.pbc.pl/     https://pbi.org.pl/.   https://radiotrack.pl/.   https://www.nielsen.com/pl/pl/solutions/measurement/television/.   https://www.gov.pl/web/krrit/telemetria-polska

 

Further reading

  1. Churchill G.A., Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, PWN Warszawa 2002
  2. Sułek A., Ogród metodologii socjologicznej, Scholar, Warszawa 2002

Notes

Brak


Modified by dr Krzysztof Lisowski (last modification: 26-04-2022 18:26)