SylabUZ

Generate PDF for this page

Historia starożytna - course description

General information
Course name Historia starożytna
Course ID 08.3-WH-HistP-HST/8-S16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study History
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 10
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Andrzej Gillmeister, prof. UZ
  • dr Daria Janiszewska-Sieńko
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 60 4 - - Credit
Lecture 30 2 - - Exam

Aim of the course

Przedmiot ma za zadanie ukazanie głównych linii rozwojowych w dziejach starożytnej Europy kręgu śródziemnomorskiego z uwzględnieniem powstania i rozwoju cywilizacji Bliskiego Wschodu, cywilizacji grecko-rzymskiej, a także obszarów Europy północnej  i ich związków z obszarem śródziemnomorskim i zachodnioeuropejskim; przedstawienie kształtowania się pierwszych zorganizowanych społeczeństw i państw; kształtowania się religii pogańskich i chrześcijaństwa oraz jego ekspansji i ewolucji w stosunku do pogańskiego dorobku cywilizacyjnego; ukazanie różnych stanowisk historiograficznych dotyczących etnogenezy Grecji i Rzymu oraz Barbaricum.

Prerequisites

Brak

Scope

wykład:

1) Podstawowe cechy cywilizacji Bliskiego Wschodu. 2) Grecja "homerycka" - społeczeństwo i gospodarka 3). Przemiany społeczno-polityczne w Grecji okresu archaicznego 4) Ateny i Sparta w epoce klasycznej 5-6) Kultura grecka: filozofia, sztuka, literatura. 7) Religia grecka i jej przemiany. 8) Rzym królów - historia, archeologia, mit. 9) Przemiany społeczno-gospodarcze Rzymu republikańskiego 10) Rzym na przełomie er. 11-12) Kultura rzymska: sztuka, literatura, prawo. 13) Wczesne chrześcijaństwo i przemiany religijne w Imperium Romanum.14) Rzym po Rzymie - upadek czy przemiana?

ćwiczenia I

1) Świat starożytny. Zakres chronologiczny i geograficzny. Stan źródeł. 2) Narodziny Egiptu faraonów. 3) Powstanie cywilizacji w Mezopotamii. 4) Egipt w okresie Nowego Państwa. System polityczny i społeczny. Rytuały i wierzenia. 5) Azja Mniejsza i Mezopotamia w późnej epoce brązu. Powstanie i rozwój Imperium Hetyckiego. 6) Rozkwit i upadek cywilizacji minojskiej i mykeńskiej. 7) Okres Wielkiej Kolonizacji. 8) Narodziny i funkcjonowanie greckiej polis. 9) Ustrój polityczny i społeczny Sparty. 10) Ustrój polityczny Aten. 11) Grecja w konfrontacji z państwem perskim w V w. p.n.e. 12) Wojna peloponeska. 13-14) Macedonia za panowania Filipa II i podboje Aleksandra Wielkiego.

ćwiczenia II

1) Rozkład imperium Aleksandra Wielkiego. Epoka hellenistyczna. 2) Geneza państwa rzymskiego. Rzym królewski. 3) Rzym w okresie Republiki. 4-5) Ekspansja militarna Rzymu. Wojny punickie i wojny z królestwami hellenistycznymi. 6-7) Schyłek republiki rzymskiej. Dyktatura Juliusza Cezara 8-9) Wczesne Cesarstwo Rzymskie. Narodziny i przekształcenia systemu pryncypatu. 10) Cesarstwo rzymskie doby Antoninów i Sewerów. 11) Kryzys cesarstwa w III wieku. 12) Przemiany w późnym Cesarstwie rzymskim. 13) Powstanie i rozwój chrześcijaństwa w antyku. 14) Upadek Rzymu i powstanie państwa bizantyńskiego.

Teaching methods

ćwiczenia: rozmowa nauczająca, dyskusja, opis klasyfikujący, opis uzasadniający, praca pod kierunkiem nad tekstem źródłowym i tekstem naukowym

wykład: wykład problemowy

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia modułu jest uzyskanie zaliczeń cząstkowych. Warunkiem uzyskania zaliczeń cząstkowych jest:

wykład: obecność na zajęciach i zaliczenie na ocenę pozytywną egzaminu

ćwiczenia I: uzyskanie minimum 4 pkt. za aktywność na zajęciach polegającą na udziale w dyskusji; zaliczenie w ramach konsultacji 2 lektur z wykazu literatury uzupełniającej lub skonsultowanej z wykładowcą. Uzyskane punkty są potwierdzeniem aktywności studenta. Powinna im towarzyszyć ocena w skali od 2 do 5 za merytoryczne przygotowanie się do zajęć. W przypadku negatywnej oceny pracy studenta, nie przyznaje się punktów. Punkty, które można otrzymać: 1 – aktywność na zajęciach, 1-2 – za zaliczenie lektury na konsultacjach. W przypadku braku aktywności, student zobowiązany jest uzyskać te punkty w ramach końcowego sprawdzianu.

ćwiczenia II: uzyskanie minimum 4 pkt. za aktywność na zajęciach polegającą na udziale w dyskusji; zaliczenie w ramach konsultacji 2 lektur z wykazu literatury uzupełniającej lub skonsultowanej z wykładowcą. Uzyskane punkty są potwierdzeniem aktywności studenta. Powinna im towarzyszyć ocena w skali od 2 do 5 za merytoryczne przygotowanie się do zajęć. W przypadku negatywnej oceny pracy studenta, nie przyznaje się punktów. Punkty, które można otrzymać: 1 – aktywność na zajęciach, 1-2 – za zaliczenie lektury na konsultacjach. W przypadku braku aktywności, student zobowiązany jest uzyskać te punkty w ramach końcowego sprawdzianu. Dodatkowo studenta obowiązuje sprawdzian ze znajomości mapy świata starożytnego.

egzamin: egzamin ustny składający się z trzech pytań otwartych.

Recommended reading

  1. Jaczynowska M., Musiał D., Stępień M., Historia starożytna, Warszawa 1999 i inne.
  2. Ziółkowski A., Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2009.

Further reading

  1. Alföldy G., Historia społeczna starożytnego Rzymu, Poznań 1998.
  2. Appel H., Ite in suffragium. O wyborach w republikańskim Rzymie, Toruń 2019.
  3. Bravo B., Węcowski M., Wipszycka E., Wolicki A., Historia starożytnych Greków, t. 2, Warszawa 2009.
  4. Bravo B., Wipszycka E., Historia starożytnych Greków, t. 1, Wrocław 1988, t. 3, Warszawa 1992 i inne.
  5. Bringmann K., Historia republiki rzymskiej. Od początków do czasów Augusta, Poznań 2010.
  6. Cameron A., Późne cesarstwo rzymskie, Warszawa 2005.
  7. Christ K., Historia Cesarstwa Rzymskiego : od Augusta do Konstantyna, Poznań-Gniezno 2016.
  8. Cline E.H., 1177 przed Chr. Rok, w którym upadła cywilizacja, Oświęcim 2018.
  9. Crawford M., Rzym w okresie Republiki, Warszawa 2003.
  10. Davies J. K., Demokracja Grecji klasycznej, Warszawa 2003.
  11. Gillmeister A., Strażnicy ksiąg sybillińskich, Zielona Góra 2009.
  12. Gillmeister A., Musiał D., W cieniu Kapitolu. Religia starożytnych Rzymian, Kraków 2012.
  13. Grimal N., Dzieje starożytnego Egiptu, Warszawa 2004 i inne.
  14. Hammond N.G.L., Starożytna Macedonia, Warszawa 1999.
  15. Hansen M. H., Demokracja Ateńska w czasach Demostenesa, Warszawa 1999.
  16. Heather P., Upadek cesarstwa rzymskiego, Poznań 2006.
  17. Jaczynowska M., Dzieje Imperium Romanum, Warszawa 1996.
  18. Jaczynowska M., Religie świata rzymskiego, Warszawa 1987.
  19. Janiszewska D., Wojna domowa w Rzymie w latach 193-197, Poznań 2010.
  20. Kulesza R., Sparta w V i IV wieku p.n.e., Warszawa 2003.
  21. Lengauer W., Starożytna Grecja okresu archaicznego i klasycznego, Warszawa 1999.
  22. Murray O., Narodziny Grecji, Warszawa 2004.
  23. Musiał D., Od Homera do Kleopatry, Warszawa 2009.
  24. Patzek B., Homer i jego czasy, Warszawa 2007.
  25. Roux M., Mezopotamia, Warszawa 1998 i inne.
  26. Rhodes P.J., Historia Grecji. Okres klasyczny 478-323 p.n.e., Kraków 2009.
  27. Świderkówna A., Hellenika. Wizerunek epoki od Aleksandra do Augusta, Warszawa 1974.
  28. Vogt J., Upadek Rzymu, Warszawa 1993.
  29. Walbank F.W., Świat hellenistyczny, Warszawa 2003.
  30. Wells C., Cesarstwo rzymskie, Warszawa 2005.
  31. Wipszycka E., Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 1994.
  32. Zabłocka J., Historia Bliskiego Wschodu w starożytności, Wrocław 1982
  33. Ziółkowski A., Historia Rzymu, Poznań 2004.

Notes


Modified by dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ (last modification: 20-04-2022 11:43)