SylabUZ
Course name | Warsztaty psychologiczne zintegrowane z realizacją praktyk |
Course ID | 08.3-WH-HistP-WPZZPPsych-S20 |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | History |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z psychologicznymi podstawami nowoczesnego nauczania i wychowania.
brak
Potrzeby emocjonalne i rozwojowe dzieci i młodzieży w kontekście uczenia się i wychowania. Bariery i trudności uczniów oraz rozwój uzdolnień i zainteresowań: umiejetność ich rozpoznawania i identyfikowania przez nauczyciela. Specyfika rozwoju wybranych funkcji psychicznych w poszczególnych okresach rozwojowych i jej znaczenie dla procesu edukacji. Nauczanie jako proces dwustronny: relacja uczeń - nauczyciel, skuteczne strategie komunikowania się, radzenie sobie z konfliktami, zarządzanie klasą, , dyscyplina i pokonywanie trudności organizacyjnych. Organizowanie procesu uczenia się: wspieranie pamięci, utrzymanie uwagi, pomoc uczniom w radzeniu sobie z emocjami, motywowanie. Osobowość i rozwój osobisty nauczyciela w pracy zawodowej: identyfikacja własnych zasobów i ograniczeń, skuteczne techniki radzenia sobie ze stresem, rozwijanie kompetencji emocjonalnych i społecznych, w tym posiadanie dobrze rozwiniętego i rozbudowanego obrazu siebie, zdolność rozumienia siebie;umiejętność opanowania potrzeb wewnętrznych bez konfliktów; posiadanie bezpieczeństwa emocjonalnego; funkcjonowanie z dozą optymizmu, posiadanie naturalnego entuzjazmu; zdolność obiektywizacji samego siebie – umiejętność widzenia siebie w kategoriach zewnętrznych, poczucie humoru; elastyczność i otwartość na zmiany; świadome zarządzanie swoimi relacjami,wytrwałość i cierpliwość, umiejętność motywowania samego siebie i bliskich do osiągania zamierzonych celów, znajomość własnych emocji, myśli i panowanie nad nimi, znajomość emocji innych osób i umiejętność radzenia sobie z emocjami innych, odpowiedzialność i samodyscyplina oraz pewność siebie i poczucie własnej skuteczności.
warsztat psychologiczny: mini wykład, praca w grupach, analiza przypadku, analiza sytuacji szkolnych, aktywne uczestniczenie w ćwiczeniach i zadaniach, burza mózgu, dyskusja, techniki odgrywania ról.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
aktywny udział w zajęciach i przygotowanie projektu edukacyjnego
Liberska, Trempała (2020). Psychologia wychowawcza. Warszawa:PWN
G.Petty (2017). Nowoczesne nauczanie. Gdańsk: GWP
D. Fontana 1998). Psychologia dla nauczycieli. Zysk i S-ka.
Podawana na bieżaco przez prowadzącego.
Modified by dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ (last modification: 20-04-2022 11:43)