SylabUZ

Generate PDF for this page

Warsztaty psychologiczne zintegrowane z realizacją praktyk - course description

General information
Course name Warsztaty psychologiczne zintegrowane z realizacją praktyk
Course ID 08.3-WH-HistP-WPZZPPsych-S20
Faculty Faculty of Humanities
Field of study History
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z psychologicznymi podstawami nowoczesnego nauczania i wychowania. 

Prerequisites

brak 

Scope

Potrzeby emocjonalne i rozwojowe dzieci i młodzieży w kontekście uczenia się i wychowania. Bariery i trudności uczniów oraz rozwój uzdolnień i zainteresowań: umiejetność ich rozpoznawania i  identyfikowania przez nauczyciela.  Specyfika rozwoju wybranych funkcji psychicznych w poszczególnych okresach rozwojowych i jej znaczenie dla procesu edukacji. Nauczanie jako proces dwustronny: relacja uczeń - nauczyciel, skuteczne strategie komunikowania się, radzenie sobie  z konfliktami, zarządzanie klasą, , dyscyplina i pokonywanie trudności organizacyjnych. Organizowanie procesu uczenia się: wspieranie pamięci, utrzymanie uwagi, pomoc uczniom w radzeniu sobie z emocjami, motywowanie. Osobowość i rozwój osobisty nauczyciela w pracy zawodowej: identyfikacja własnych zasobów i ograniczeń, skuteczne techniki radzenia sobie ze stresem, rozwijanie kompetencji emocjonalnych i społecznych, w tym posiadanie dobrze rozwiniętego i rozbudowanego obrazu siebie, zdolność rozumienia siebie;umiejętność opanowania potrzeb wewnętrznych bez konfliktów; posiadanie bezpieczeństwa emocjonalnego; funkcjonowanie z dozą optymizmu, posiadanie naturalnego entuzjazmu; zdolność obiektywizacji samego siebie – umiejętność widzenia siebie w kategoriach zewnętrznych, poczucie humoru; elastyczność i otwartość na zmiany;  świadome zarządzanie swoimi relacjami,wytrwałość i cierpliwość, umiejętność motywowania samego siebie i bliskich do osiągania zamierzonych celów, znajomość własnych emocji, myśli i panowanie nad nimi, znajomość emocji innych osób i umiejętność radzenia sobie z emocjami innych, odpowiedzialność i samodyscyplina oraz pewność siebie i poczucie własnej skuteczności. 

Teaching methods

warsztat psychologiczny: mini wykład, praca w grupach, analiza przypadku, analiza sytuacji szkolnych, aktywne uczestniczenie w ćwiczeniach i zadaniach, burza mózgu, dyskusja, techniki odgrywania ról. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

aktywny udział w zajęciach i przygotowanie projektu edukacyjnego

Recommended reading

Liberska, Trempała (2020). Psychologia wychowawcza. Warszawa:PWN 

G.Petty (2017). Nowoczesne nauczanie. Gdańsk: GWP

D. Fontana 1998). Psychologia dla nauczycieli. Zysk i S-ka. 

Further reading

Podawana na bieżaco przez prowadzącego. 

Notes


Modified by dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ (last modification: 20-04-2022 11:43)