SylabUZ

Generate PDF for this page

Public Information and E-administration - course description

General information
Course name Public Information and E-administration
Course ID 10.6-WH-ZDP-IPEA
Faculty Faculty of Humanities
Field of study History
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Bogumiła Burda
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie z istotą informacji publicznej, dostępem do niej, wykorzystania w pracy podstawowych źródeł informacji publicznej, korzystania z BIP i usług e-administracji, z usług publicznej administracji na przykładzie platformy e-PUAP, przygotowanie dokumentacji i jej umieszczanie na BIP-ie.

Prerequisites

Brak

Scope

1) Informacja publiczna: istota informacji publicznej; dostęp do informacji publicznych; uregulowania europejskie w zakresie dostępu do informacji publicznej  (dyrektywa 2003/98/EC) i ich implementacja w prawie krajowym (podstawowe informacje) 2) Pozyskiwanie informacji publicznej. Praktycznie umiejętności związane z wyszukiwaniem określonej informacji z publicznie dostępnych ‘statycznych’ źródeł np. z zakresu statystyki publicznej, zamówień publicznych. 3) Zawartość i struktura podstawowych źródeł informacji publicznej jak strony urzędów i Biuletyn Informacji Publicznej. 4) Przeszukiwanie źródeł informacji publicznej w celu znalezienia konkretnej informacji (na przykład na temat aktualnej struktury urzędu i jego zadań). 5) wyszukiwanie określonych informacji publicznych i wykorzystanie ich do tworzenia dokumentu ustrukturyzowanego (np kopiowanie do notatki służbowej). 6) Wyszukiwanie niezbędnych do pracy informacji prawnych lub projektów aktów prawnych i wykorzystać ich do konstrukcji własnego dokumentu. 7) Wyszukiwanie informacji specjalistycznych ze źródeł publicznych takich jak zbiory orzeczeń sądowych czy interpretacji podatkowych i prawidłowe wykorzystywanie w konstrukcji własnego dokumentu. 8) Usługi e-administracji. Rola i specyfika serwisów usług elektronicznych administracji, w tym wykorzystanie ich jako „dynamicznego” źródła informacji publicznej np. danych statystyki publicznej, zamówień publicznych itd. 9) Umiejętność interaktywnej pracy z serwisami takimi jak portale statystyki publicznej, zamówień publicznych, polityki rozwoju regionalnego itp. 10) Wyszukiwanie niezbędnej informacji w „dynamicznym” zasobie np. w serwisie statystyki publicznej. 11) Właściwe wykorzystania informacji w dokumencie o określonej strukturze. 12) usługi elektroniczne: aktywne korzystanie z usług publicznych administracji na przykładzie platformy e-PUAP /elektroniczna skrzynka podawcza/.

Teaching methods

Ćwiczenia przy komputerach 30 godzin. Stosowane metody praktyczne, ale także podające i problemowe.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest przygotowanie dokumentacji na BIP, także usług elektronicznych, poprzez platformę e-PUAP. Aktywny udział w zajęciach, indywidualne rozwiązywanie problemów oraz ocenianie ciągłe.

Recommended reading

  1. Bremer A., Sławik M., E-Obywatel, Chorzów 2009.
  2. Dąbrowski W., Kowalczuk P., Podpis elektroniczny, Warszawa 2003.
  3. Ganczar M., Informatyzacja administracji publicznej, Warszawa 2009.
  4. Instrukcje dla oprogramowania systemu EPUAP i e-Urząd.
  5. Podręcznik redaktora strony podmiotowej BIP [dostęp: www.bip.gov.pl, v.2.0 z dn.15.02.2013r.].
  6. Pomykała M., Pomykała J., Systemy informacyjne, Warszawa 1999.
  7. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych I Administracji Z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej.
  8. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz.U. z 2011 r. Nr 14, poz. 67 z późn. zm.).
  9. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2001r. Nr 112, poz. 1198 z n.  zmianami.

Further reading

  1. Administracja publiczna, red. J. Hausner,  Warszawa 2005.
  2. Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju „POLSKA  2030. Trzecia fala nowoczesności oraz z kierunkami ze Średniookresowej Strategii Rozwoju Kraju do 2020 roku.
  3. Izdebski H., Kulesza M., Administracja publiczna. Zagadnienia ogólne, Warszawa 2004.
  4. Norek E., Zamówienia publiczne. Komentarz, Warszawa 2008.
  5. Prezentacja Ministra Administracji i Cyfryzacji „Państwo 2.0” (Michał Boni, Nowy start dla e-administracji 2.0, Warszawa 23 kwietnia, 2012, dostęp https://mac.gov.pl/wp-content/uploads/2012/04/PANSTWO-2-0_23-04-2012-OSTATECZNA.pdf).
  6. Raport o stanie informatyzacji za rok 2012, Wpływ cyfryzacji na działanie urzędów administracji publicznej w Polsce w 2012 r., Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, październik 2012.
  7. Rozporządzenie  Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych.
  8. Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 6 marca 2012 r. w sprawie wzoru i sposobu prowadzenia metryki sprawy (Dz.U. z 2012 r. poz. 250).
  9. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 września 2005 r. w sprawie warunków organizacyjno-technicznych doręczania dokumentów elektronicznych podmiotom publicznym (Dz. U. Nr 200, poz. 1651 ze zm.).
  10. Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2005 r. Nr 64, poz. 565 z późn. zm.) wraz z aktami wykonawczymi.

Notes


Modified by dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ (last modification: 20-04-2022 11:43)