SylabUZ

Generate PDF for this page

Repetytorium epoki II - course description

General information
Course name Repetytorium epoki II
Course ID 08.3-WH-HD-RE II-S17
Faculty Faculty of Humanities
Field of study History
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Łukasz Janeczek
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest szczegółowa znajomość wybranej epoki z zakresu historii Polski i powszechnej, co ma wspomóc studenta w pisaniu pracy dyplomowej oraz przygotowaniu do egzaminu dyplomowego.

Prerequisites

Temat pracy dyplomowej odpowiadający wybranej epoce historycznej.

Scope

A. Starożytność: 1) Dorobek cywilizacji antycznych; 2) Demokracja ateńska w okresie klasycznym; 3) Ustrój Rzymu republikańskiego; 4) Przemiany ustrojowe w Imperium Romanum w I-IV w.; 5) Wczesne chrześcijaństwo.

B. Średniowiecze: 1) Wybór zagadnienia; 2) Krytyka źródła w praktyce; 3) Historiografia wybranych zagadnień; 4) Metody w badaniu historycznym; 5) Hipoteza i argumentacja

C. Nowożytność: 

D. XIX - XX wiek: 1) Wojny napoleońskie i upowszechnienie idei i zdobyczy Wielkiej Rewolucji Francuskiej w Europie. 2)Osiągnięcia cywilizacyjne XIX wieku, druga rewolucja przemysłowa. 3) Imperium Rosyjskie w II połowie XIX wieku, próby modernizacji i reform.  4) Zjednoczenie Niemiec i Włoch. 5) Wojna secesyjna i jej konsekwencje.  6) Sytuacja polityczna i społeczna na ziemiach polskich w XIX wieku. 7) Nowoczesne polskie ruchy polityczne przełomu XIX i XX wieku: narodowy, socjalistyczny, ludowy.  8) Rywalizacja mocarstw europejskich o wpływy na świecie, apogeum kolonializmu. 9) Przyczyny wybuchu I wojny światowej. 10) Przebieg i główne konsekwencje polityczne I wojny światowej (do 1918 r.). 11) Traktat wersalski i okres dwudziestolecia międzywojennego. 12) Nazizm i komunizm studium porównawcze. 13) Wielki kryzys gospodarczy i jego skutki. 14) Polityka zagraniczna II RP główne założenia.  15) Przyczyny wybuchu i przebieg II wojny światowej.  16) Nowy porządek świata po 1945 roku i wybuch zimnej wojny. 17) Budowa i rywalizacja obozów socjalistycznego i kapitalistycznego.  18) Sukcesy i porażki PRL, specyfika "najweselszego baraku w obozie". 19) Przyczyny i przebieg integracji europejskiej. 20) Czym jest globalizacja i jakie są jej skutki? 

Teaching methods

Wykład konwersatoryjny, dyskusja, prelekcja, praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Uzyskanie minimum 7 pkt. za aktywność na zajęciach polegającą na udziale w dyskusji, samodzielnym przedstawieniu i analizowaniu faktów, interpretacji analizowanych na zajęciach źródeł historycznych, dokonywaniu ocen historycznych faktów i postaci; zaliczenie w ramach konsultacji 1 lektury z wykazu literatury uzupełniającej. Uzyskane punkty są potwierdzeniem aktywności studenta. Powinna im towarzyszyć ocena w skali od 2 do 5 za merytoryczne przygotowanie się do zajęć. W przypadku negatywnej oceny pracy studenta, nie przyznaje się punktów. Punkty, które można otrzymać: 1 – aktywność na zajęciach, 2 – przygotowanie samodzielnego wystąpienia w formie prelekcji.

W przypadku braku aktywności, student zobowiązany jest uzyskać te punkty w ramach konsultacji.

Recommended reading

Starożytność: 

1. Crawford M., Rzym w okresie Republiki, Warszawa 2003.
2. Hansen M. H., Demokracja Ateńska w czasach Demostenesa, Warszawa 1999;
3. Wells C., Cesarstwo rzymskie, Warszawa 2005.
4. Wipszycka E., Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 1994.

Średniowiecze:

1. Myślenie historyczne, cz. 1-2 , R. Traba, H. Thünemann (red.) Poznań 2015 (wybrane zag.)
2. Vademecum historyka mediewisty, red. J. Nikodem, D.A. Sikorski, Warszawa 2012

Nowożytność:

 

XIX-XX wiek:

1. Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, Kraków 2000 i nast. wyd.

2. Pajewski J., Historia Powszechna. Wiek XIX, Warszawa 2008. 

3. Roszkowski W., Najnowsza historia Polski T. 1-3, Warszawa 2003

4. Zdrada J., Historia Polski 1795-1914, Warszawa 2005.

Further reading

Starożytność:

1. Musiał D.,  O perspektywach nauk o starożytności, Klio. Czasopismo poświęcone dziejom Polski i powszechnym, 1 (2001), s. 5-14;
2. Gillmeister A., Badacz religii rzymskiej wobec współczesnych paradygmatów badawczych, Roczniki Humanistyczne KUL. Filologia klasyczna 66.3 (2018), s. 77-92.

Średniowiecze:

1. W. Werner, Wprowadzenie do historii, Warszawa 2012.
2. K. Zamorski, Dziwna rzeczywistość – historia, Kraków 2008.
3. J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię, Warszawa 1999.

Nowożytność:

 

XIX-XX wiek:

1.     Czubiński A., Historia Polski 1864-2001, Wrocław 2002.

2.     Goldstein R J., Political Repression in 19th Century Europe, London 1983.

3.    Mularska-Andziak L., Historia najnowsza 1914-2003, Warszawa 2003

4.    Powstanie Listopadowe 1830-1831. Dzieje wewnętrzne, militaria. Europa wobec powstania, red. W. Zajewski, Warszawa 1980.

Notes

brak


Modified by dr Łukasz Janeczek (last modification: 08-05-2022 12:23)