SylabUZ

Generate PDF for this page

Rola i praktyka badań historii lokalnej - course description

General information
Course name Rola i praktyka badań historii lokalnej
Course ID 08.3-WH-HD-HL- 17
Faculty Faculty of Humanities
Field of study History
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Prerequisites

Brak

Scope

1) Region - pojecie i problematyka w perspektywie badawczej; 2) Globalizacja i regionalizacja - atuty regionów na tle działań centralnych; 3) Działania instytucji samorządowych oraz organizacji pozarządowych; 4) Historia lokalna i turystyka; 5) Polityka Wspólnoty Europejskiej wobec regionów; 6) Współpraca transgraniczna; 7) Historia lokalna na pograniczu polsko-niemieckim; 8) Badania społeczności lokalnych; 9) Metody badań mikrohistorii - w perspektywie historycznej i społecznej; 10) Historia lokalna jako narzędzie kreowania tożsamości; 11) Historia lokalna jako narzędzie budowania potencjału gospodarczego regionów; 12) Historia lokalna w edukacji i praktyce społecznej; 13) Historia lokalna jako historia ratownicza; 14) Pamięć miejsca

Teaching methods

wykład konwersatoryjny, prezentacja, sprawdzian, lektura

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie minimum 4 pkt. za aktywność na zajęciach, która polega na udziale w dyskusji i prezentacji referatu. Uzyskane punkty są potwierdzeniem aktywności studenta. Powinna im towarzyszyć ocena w skali od 2 do 5 za merytoryczne przygotowanie się do zajęć. W przypadku negatywnej oceny pracy studenta, nie przyznaje się punktów. Punkty, które można otrzymać: 1 – aktywność w dyskusji, 1 – za prezentację referatu. W przypadku braku aktywności, student zobowiązany jest uzyskać te punkty w ramach sprawdzianu oraz w wyniku zaliczenia lektury.

Ocena końcowa:

4 pkt. – dostateczny

5 pkt.  – dostateczny plus

6 pkt. – dobry

7 pkt. – dobry plus

8 pkt. – bardzo dobry

Recommended reading

1. O nowy model historycznych badań regionalnych, red. K. A., Makowski, Poznań 2007. 

Further reading

1. Domańska E., Mikrohistorie. Spotkania w międzyświatach. Poznań 1999.

2. Duża i mała ojczyzna w świadomości historycznej, źródłach i edukacji, red. B. Burda, M. Szymczak, Zielona Góra 2010.

3. Działania Unii Europejskiej na rzecz kultury i turystyki kulturowej, Warszawa 2007.

4. Funkcje turystyki i krajoznawstwa w strategii rozwoju regionów w Polsce, Kielce - Wólka Milanowska - Nowa Słupia - Chęciny 2003;

5. Gospodarka lokalna i regionalna, Wrocław 1994;

6. Łoś E., Wykorzystanie metody projektów w kształceniu geograficznym i regionalnym, Łódź 2003;

7. Marketing turystyczny regionu, red. S. Kuśmierski, Kielce 2003;

8. Medick H., Mikrohistoria (w:) Historia społeczna. Historia codzienności. Mikrohistoria. Przeł. A. Konopacki. Warszawa 1996.

9. Samsonowicz H., Historiografia regionalna w Polsce po II wojnie światowej, Kwartalnik Historyczny, R. 94: 1987 nr 1.

10. Szczepański M. S., Ślęzak- Tazbir W., Region i społeczności lokalna w perspektywie socjologicznej, Górnośląskie Studia Socjologiczne, Seria Nova 1, 2010.

11. Stępnik A., Trzy modele historii regionalnej w nauczaniu szkolnym, Historia i kultura, nr 3, 2002.

12. Traba R., Historia. Przestrzeń dialogu, Warszawa 2006.

13. Tureczek M., Ziemia Lubuska. Społeczny wymiar dialogu o przeszłości i tożsamości, Zielona Góra 2014.

14. Unger P., Muzea w nauczaniu historii, Warszawa 1988.

15. Zielecki A., Regionalizm w reformowanej szkole polskiej. “Wiadomości Historyczne” R. 44: 2001 nr 2.

historialokalna.pl 

Notes


Modified by dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ (last modification: 20-04-2022 12:12)