SylabUZ
Course name | Rola i praktyka badań historii lokalnej |
Course ID | 08.3-WH-HD-HL- 17 |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | History |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Brak
1) Region - pojecie i problematyka w perspektywie badawczej; 2) Globalizacja i regionalizacja - atuty regionów na tle działań centralnych; 3) Działania instytucji samorządowych oraz organizacji pozarządowych; 4) Historia lokalna i turystyka; 5) Polityka Wspólnoty Europejskiej wobec regionów; 6) Współpraca transgraniczna; 7) Historia lokalna na pograniczu polsko-niemieckim; 8) Badania społeczności lokalnych; 9) Metody badań mikrohistorii - w perspektywie historycznej i społecznej; 10) Historia lokalna jako narzędzie kreowania tożsamości; 11) Historia lokalna jako narzędzie budowania potencjału gospodarczego regionów; 12) Historia lokalna w edukacji i praktyce społecznej; 13) Historia lokalna jako historia ratownicza; 14) Pamięć miejsca
wykład konwersatoryjny, prezentacja, sprawdzian, lektura
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie minimum 4 pkt. za aktywność na zajęciach, która polega na udziale w dyskusji i prezentacji referatu. Uzyskane punkty są potwierdzeniem aktywności studenta. Powinna im towarzyszyć ocena w skali od 2 do 5 za merytoryczne przygotowanie się do zajęć. W przypadku negatywnej oceny pracy studenta, nie przyznaje się punktów. Punkty, które można otrzymać: 1 – aktywność w dyskusji, 1 – za prezentację referatu. W przypadku braku aktywności, student zobowiązany jest uzyskać te punkty w ramach sprawdzianu oraz w wyniku zaliczenia lektury.
Ocena końcowa:
4 pkt. – dostateczny
5 pkt. – dostateczny plus
6 pkt. – dobry
7 pkt. – dobry plus
8 pkt. – bardzo dobry
1. O nowy model historycznych badań regionalnych, red. K. A., Makowski, Poznań 2007.
1. Domańska E., Mikrohistorie. Spotkania w międzyświatach. Poznań 1999.
2. Duża i mała ojczyzna w świadomości historycznej, źródłach i edukacji, red. B. Burda, M. Szymczak, Zielona Góra 2010.
3. Działania Unii Europejskiej na rzecz kultury i turystyki kulturowej, Warszawa 2007.
4. Funkcje turystyki i krajoznawstwa w strategii rozwoju regionów w Polsce, Kielce - Wólka Milanowska - Nowa Słupia - Chęciny 2003;
5. Gospodarka lokalna i regionalna, Wrocław 1994;
6. Łoś E., Wykorzystanie metody projektów w kształceniu geograficznym i regionalnym, Łódź 2003;
7. Marketing turystyczny regionu, red. S. Kuśmierski, Kielce 2003;
8. Medick H., Mikrohistoria (w:) Historia społeczna. Historia codzienności. Mikrohistoria. Przeł. A. Konopacki. Warszawa 1996.
9. Samsonowicz H., Historiografia regionalna w Polsce po II wojnie światowej, Kwartalnik Historyczny, R. 94: 1987 nr 1.
10. Szczepański M. S., Ślęzak- Tazbir W., Region i społeczności lokalna w perspektywie socjologicznej, Górnośląskie Studia Socjologiczne, Seria Nova 1, 2010.
11. Stępnik A., Trzy modele historii regionalnej w nauczaniu szkolnym, Historia i kultura, nr 3, 2002.
12. Traba R., Historia. Przestrzeń dialogu, Warszawa 2006.
13. Tureczek M., Ziemia Lubuska. Społeczny wymiar dialogu o przeszłości i tożsamości, Zielona Góra 2014.
14. Unger P., Muzea w nauczaniu historii, Warszawa 1988.
15. Zielecki A., Regionalizm w reformowanej szkole polskiej. “Wiadomości Historyczne” R. 44: 2001 nr 2.
historialokalna.pl
Modified by dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ (last modification: 20-04-2022 12:12)