SylabUZ

Generate PDF for this page

School Pedagogy - course description

General information
Course name School Pedagogy
Course ID 05.0-WH-WND-PGS-S16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study History
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Joanna Kapica Curzytek
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie absolwenta do zawodu nauczycielskiego - do pracy w placówkach publicznych i niepublicznych. Rozszerzenie zagadnień pedagogicznych przyswojonych na studiach I stopnia. Opanowanie wiedzy pedagogicznej na wyższym stopniu uogólnienia. Uwrażliwienie przyszłych nauczycieli na współczesne tendencje w zakresie edukacji. Kształtowanie twórczego, refleksyjnego i krytycznego stosunku do rzeczywistości edukacyjnej.

Prerequisites

brak

Scope

Wybrane zagadnienia z humanistycznych podstaw edukacji. Kulturowe, antropologiczne i filozoficzne konteksty współczesnej pedagogiki. Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej z uczniami. Specyfika pracy z uczniami na poszczególnych szczeblach kształcenia oraz z uczniami o szczególnych potrzebach edukacyjnych. Wartościowanie osiągnięć uczniów. Niepowodzenia szkolne i trudności wychowawcze. Współpraca ze środowiskiem rodzinnym uczniów. Dylematy nauczyciela-wychowawcy. Budowanie wizerunku szkoły: marketing, promocja i public relations w oświacie.

Teaching methods

Rozmowa nauczająca, dyskusja, „śnieżna kula”, drzewo decyzyjne, analiza SWOT, symulacja, lista pytań, klasyczna metoda problemowa, studium przypadku.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie na ocenę kolokwium końcowego. Obecność na zajęciach.

Recommended reading

Jerzak J., Jak uczyć i wychowywać? Poradnik dla nauczycieli, Wyd. LOP, 2003

Konarzewski K. - Sztuka nauczania. T. 1 - 2. Szkoła, Wyd. PWN 1991 (oraz wydania późniejsze)

Łobocki M. - teoria wychowania, Wyd. Impuls 2009

Plewska Cz., Bednarczyk H., Menedżer i kreator edukacji, Wyd. ITEE 2008

Sałasiński M., Badziukiewicz B., Vademecum pedagoga szkolnego, WSiP 2003

Śliwerski B. (red.) - Pedagogika t. 1 - 4, Gdańskie Wyd. Pedagogiczne 2006

Further reading

Bauer J., Co z tą szkołą?, Wyd. Dobra Literatura, 2015

Potulicka E., Rutkowiak J., (red.) Neoliberalne uwikłania edukacji, Wyd. Impuls 2012.

 

Artykuły z bieżących numerów tygodników opinii, m. in.: "Polityka", "Newsweek", "Tygodnik Powszechny"

Notes

brak


Modified by dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ (last modification: 20-04-2022 12:12)