SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Elektroniczny obieg dokumentów |
Kod przedmiotu | 04.2-WE-BEP-EOD |
Wydział | Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki |
Kierunek | Biznes elektroniczny |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie słuchaczy z najważniejszymi zagadnieniami związanymi z funkcjonowaniem systemów elektronicznego obiegu dokumentów. Omówienie kluczowych cech tego typu systemów oraz wskazanie korzyści płynących z ich wdrożenia i używania w firmie. Zapoznanie słuchaczy z najważniejszymi technologiami informatycznymi używanymi w systemach obiegu dokumentów. Omówienie przykładów komercyjnych rozwiązań systemów zarządzania obiegiem dokumentów. Opanowanie umiejętności przygotowania prostych systemów elektronicznego przetwarzania dokumentów w przedsiębiorstwie.
Bazy danych, Techniki programowania, Sieci komputerowe.
Systemy elektronicznego obiegu dokumentów w przedsiębiorstwach. Charakterystyka, zadania i przykłady zastosowań.
Korporacyjne systemy zarządzania obiegiem dokumentów (Document Management Systems).
Systemy do gromadzenia i przetwarzania treści cyfrowych w przedsiębiorstwach (Enterprise Content Management).
Systemy zarządzania dokumentami wrażliwymi (Records Management).
Problemy integracji klasycznych sposobów przetwarzania dokumentów z nowoczesnymi systemami informacyjnymi. Przetwarzanie dokumentów w wersji papierowej do postaci elektronicznej. Gromadzenie, przetwarzanie i udostępnianie dokumentów przetworzonych do postaci elektronicznej.
Urządzenia do skanowania dokumentów. Techniki rozpoznawania treści dokumentów (OCR) i zapisywanie ich do postaci dokumentu elektronicznego.
Przesyłanie dokumentów za pomocą poczty elektronicznej. Bezpieczeństwo danych, szyfrowanie treści przesyłanych dokumentów i podpis elektroniczny .
Udostępnianie dokumentów w postaci plików w sieciach lokalnych i rozległych. Problematyka zapewnienia bezpieczeństwa.
Budowa systemów wspomagających przetwarzanie dokumentów elektronicznych współpracujących z systemami baz danych.
Wykład - wykład konwencjonalny z wykorzystaniem wideoprojektora.
Laboratorium - zajęcia praktyczne w laboratorium komputerowym.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - sprawdzian w formie pisemnej i/lub ustnej, realizowany na koniec semestru.
Laboratorium – ocena końcowa stanowi sumę ważoną ocen uzyskanych za realizację poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych.
1. Radziszewski T., Jabłoński M., Prawne i techniczne aspekty archiwizacji dokumentów elektronicznych, Presscom, 2014
2. Marucha-Jaworska M., Podpisy elektroniczne, biometria, identyfikacja elektroniczna, Wolters Kluwer Polska SA, 2015
3. Chromicka D., Descours D., Kaucz A., Madejczyk M., Perłakowska E., Pękalski B., Schmidt K., Szpor G., Dokumentacja elektroniczna w podmiotach publicznych, Wolters Kluwer Polska SA, 2013
4. Blinowski, G., Systemy poczty elektronicznej standardy, architektura, bezpieczeństwo, Helion, 2012.
1. LeBlanc, P., Microsoft SQL Server 2012. Krok po kroku, Helion, 2012.
2. Matulewski J., Grabek M., Pakulski M. , Borycki D., ASP.NET Web Forms. Kompletny przewodnik dla programistów interaktywnych aplikacji internetowych w Visual Studio, Helion, 2013
3. Farbaniec D., Visual Studio 2013. Tworzenie aplikacji desktopowych, mobilnych i internetowych, Helion, 2015
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Marek Kowal, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-04-2022 09:00)