SylabUZ
Course name | Przedmiot do wyboru: Wybrane pola leksykalno-semantyczne języka rosyjskiego |
Course ID | 09.3-WH-FRSD-WPLS-K-S15_pNadGenJ41SK |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | Filologia rosyjska |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 6 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | russian |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Tutorial | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Celem nadrzędnym przedmiotu jest uświadomienie studentom złożoności sieci relacji istniejących między jednostkami leksykalnymi w ramkach określonych – uporządkowanych pod względem paradygmatycznym i syntagmatycznym – zbiorów, związanych z konkretnym pojęciem nadrzędnym. Celem podrzędnym jest wzbogacenie i usystematyzowanie leksyki w zakresie określonych zbiorów jednostek leksykalnych.
Brak
Analiza wybranego przez studentów materiału leksykalno-semantycznego z zastosowaniem metodologii pól. Wyodrębnienie w strukturze makropola mezopól tj. uporządkowanych zbiorów związanych z konkretnym pojęciem nadrzędnym (np.: Kobieta, Pieniądze, Stosunek do własności, Barwa, Śmiech, Uczucie, Komplement i in.) i usytuowanie ich w strukturze pola w płaszczyznach nie-centrum, bliższego i dalszego peryferium. Grupa leksykalno-semantyczna jako mikropole i relacje znaczeniowe typu synonimia, antonimia i in. wiążące zbiór jednostek leksykalnych w ustrukturowaną całość. Wzajemne przenikanie się pól leksykalno-semantycznych.
Wykład konwersatoryjny, praca z książką (praca ze słownikiem i tekstem literackim lub publicystycznym – indywidualna i grupowa), dyskusja, „burza mózgów”.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie na podstawie pozytywnych ocen z kontroli bieżącej oraz zaprezentowania dowolnego zbioru jednostek leksykalnych z zastosowaniem metodologii pola leksykalno-semantycznego (praca pisemna).
Modified by dr hab. Małgorzata Łuczyk, prof. UZ (last modification: 22-04-2022 20:21)