Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu projektowania wystaw: czytania i samodzielnego przygotowywania scenariuszy wystaw, projektowania przestrzeni wystawienniczej i elementów wystawienniczych, stosowania różnych form przekazu projektowego, a także rozwijanie umiejętności myślenia przestrzennego i wrażliwości twórczej.
Wymagania wstępne
Wymagane są:
umiejętności rysunkowe pod kątem rysunku architektonicznego oraz malarskie dotyczące kompozycji kolorystycznych, faktur itp.
znajomość technik przekazu projektowego (w tym także technik komputerowych), tworzenia dokumentacji technicznej, wizualizacji, prezentacji koncepcji w formie plansz graficznych
Zakres tematyczny
Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje różne przykłady projektowania przestrzeni ekspozycyjnych, w tym przestrzeni eksponowania dzieł sztuki, towarów, dokumentów, zjawisk bądź idei. Interdyscyplinarność dziedziny wymaga, by rozpoczynać je od zagadnień pozaplastycznych, czyli od tworzenia scenariusza wystawy uwzględniającego aktywności na stoisku, interakcję, elementy choreografii, dźwięku itp. Na jego podstawie powstaje projekt architektoniczny, graficzny, oświetlenia oraz multimedialnych środków przekazu.
Zajęcia podstaw projektowania wystaw mają na celu zapoznanie studentów z tymi zagadnieniami na podstawie specyfiki i podstawowych wymogów:
wystawiennictwa muzealnego i wystaw obiektów sztuk plastycznych
wystawiennictwa targowego
przestrzeni ekspozycji towarów, takich jak wzorcownie czy sklepy firmowe
projektowania elementu ekspozycyjnego
Poruszane zagadnienia:
tworzenie scenariusza wystawy
multimedialność środków przekazu
oświetlenie wystawiennicze
funkcjonalność podziału przestrzeni
koncepcja architektoniczna
forma zabudowy z rozróżnieniem na zabudowę systemową, indywidualną i modułową
pomysł na sposób zaprezentowania produktów i elementy wystawowe grafika w przestrzeni wystawienniczej
Metody kształcenia
Zajęcia składają się z kilku elementów:
wykładów
realizacji ćwiczenia tworzenia scenariusza wystawy
opracowania prezentacji na określony temat związany z wystawiennictwem (opcjonalnie)
opracowania indywidualnej koncepcji stoiska targowego na zadany temat
Zajęcia mogą być prowadzone w oparciu o metody kształcenia na odległość (wideokonferencja, korekty e-mail).
Metodą sprawdzenia zdobytej wiedzy oraz umiejętności jest wykonanie przez studenta projektu obejmującego przedstawienie:
propozycji scenariusza wystawy
funkcjonalnego podziału przestrzeni stoiska targowego
kilku wariantów koncepcji architektonicznej
dobrania kolorystyki, stworzenia projektu grafiki i projektu oświetlenia
rozrysowania detali projektu – opcjonalne, uzależnione od obranego tematu
przedstawienie koncepcji projektu za pomocą:
szkiców
architektonicznego rysunku technicznego,
makiety wykonanej w tradycyjnej formie albo w formie wirtualnego modelu,
zaprezentowania finalnego efektu w formie atrakcyjnej wizualnie planszy oraz portfolio (oba elementy w formie zarówno drukowanej jak i elektronicznej)
Kryteria oceny koncepcji projektowej:
komplementarność pracy
adekwatność zaprojektowanej przestrzeni do specyfiki wybranego obiektu
funkcjonalność i atrakcyjność wizualna projektu atrakcyjność sposobu zaprezentowania projektu
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia jest zdobycie odpowiedniej ilości punktów:
obecność na wykładach – 5 pkt
opracowanie scenariusza wystawy – 5 pkt
przygotowanie koncepcji stoiska targowego – 20 pkt
przedstawienie koncepcji projektowej w formie planszy zgodnej z wymogami - 10 pkt
Literatura podstawowa
miesięcznik „ARCHITEKTURA” wyd. Murator
Neufert E. „Podręcznik Projektowania architektoniczno-budowlanego”
Świtała M., Zawistowska K., Dojlitko M. „Wystawiennictwo, scenografia, komunikacja wizualna” Wydział Architektury i Wzornictwa ASP Gdańsk, 2016r, https://issuu.com/wydziaarchitekturyiwzornictwa/docs/wystawiennictwo_scenografia
Sandu Cultural Media „On Show by Design” Gingko Press, ISBN: 978-1-58423-564-4, 2015r.
portale internetowe firm wystawienniczych i projektowych
portale internetowe producentów systemów wystawienniczych (np. www.octanorm.pl)
Literatura uzupełniająca
Jan Wrana, Wystawiennictwo – strukturalne ogniwo rozwoju miasta” Oficyna Saska, ISBN: 83-909678-0-4, Kraków 2002r.
Song Jia „Stage Design” Gingko Press, ISBN: 978-1-58423-518-7, 2013r.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.