SylabUZ
Course name | United States: History and Contemporary 2 |
Course ID | 08.3-WH-FAP-SZHW2-S19 |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | English Philology |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | english |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Exam |
Przedmiot ma za zadanie przedstawić najważniejsze etapy tworzenia się cywilizacji amerykańskiej, które doprowadziły do powstania Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej oraz ukazać proces kształtowania się amerykańskiego społeczeństwa i wydarzeń wpływających na jego rozwój. Poprzez ukazanie zmian w rozwoju terytorialnym, administracyjnym, ustrojowym i gospodarczym USA, przedmiot ten ma pozwolić dostrzec i zrozumieć zmieniającą się pozycję polityczno-gospodarczą kraju na przestrzeni wieków oraz jego znaczenie i wpływ na dzieje Europy i świata.
Brak
Program zajęć realizowany jest w trakcie jednego semestru i obejmuje następujące zagadnienia z zakresu historii: pierwotni mieszkańcy Ameryki-Indianie, odkrycie Ameryki i okres Konkwistadorów, pierwsze osady brytyjskie w Ameryce (Jamestown, Plymouth)- ich rozwój i rola, życie kolonialne w Ameryce, wojna o niepodległość i powstanie Stanów Zjednoczonych, Konstytucja amerykańska, ekspansja na zachód, Północ – Południe (niewolnictwo), Wojna Secesyjna (1861-1865) i okres rekonstrukcji, żywiołowy rozwój Ameryki po Wojnie Secesyjnej (Wielka Równina, transport, gorączka złota, nauka i wynalazki), walka Indian o równouprawnienie, okres progresywnych prezydentów, polityka kolonialna na początku XX w., I Wojna Światowa, „Złote lata 20-ste”, wielki kryzys gospodarczy (1929-1933) i jego przezwyciężenie (polityka Roosevelta, „Nowy Ład”), udział Stanów Zjednoczonych w II Wojnie Światowej, okres zimnej wojny, udział w paktach NATO, wojny w Korei i Wietnamie, kryzys kubański, walka ciemnoskórych Amerykanów o równouprawnienie, wewnętrzne problemy USA –prezydentury Kennediego, Johnsona, Nixona, Forda, Cartera i Regana, rola CIA i kontrwywiad na świecie.
Wykład konwersatoryjny, prezentacja, dyskusja, w tym także dyskusja panelowa i punktowana.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Podstawą do przystąpienia do egzaminu jest obecność na wykładach. Warunkiem do zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu pisemnego, na który składają się pytania otwarte oraz test wyboru.
Diniejko, A. An Introduction to the United States of America. Kraków: EGIS, 2005.
Falk, R. Spotlight on the USA. New York: Oxford University Press, 1993.
Hammond E., A Brief History of the US, Poznań 1994.
O’Callaghan., An Illustrated History of the USA, Harlow 1990.
Olson K., Outline: An Outline of American History, USA Information Agency 1990.
Burner D., An American Portrait: A History of the US, New York 1995.
Fiedler, E. America in Close Up. Longman, 2001.
Leudtke, E. ed. Making America. The Society and Culture of the US. Washington, 1990.
Stevenson, D. American Life and Institutions. Stuttgart, 1987.
Tindall Brown G., Shi D. E., America – A Narrative History, New York 1992.
Zaremba P., Historia USA, Warszawa 1992.
Modified by dr hab. Marek Smoluk, prof. UZ (last modification: 12-04-2022 12:22)