SylabUZ

Generate PDF for this page

Photography - course description

General information
Course name Photography
Course ID 03.4-WA-EASPP-FOTO-Ć-S14_genRGG2L
Faculty Faculty of Arts
Field of study Visual arts
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Doświadczenie fotografii jako autonomicznego (posiadającego swoją własną tradycję) środka wypowiedzi artystycznej. 

3 semestr studiów - pogłębienie wiedzy i umiejętności nabytych w ramach realizacji przedmiotu Podstawy fotografii cyfrowej, warunkujących prawidłowość rejestracji obrazu fotograficznego (praca z aparatem fotograficznym - zapis cyfrowy). Uświadomienie udziału różnorodnych elementów w budowaniu znaczeń obrazu fotograficznego: kreatywna rola światła, przełożenie przestrzeni na płaszczyznę, element ruchu w fotografii. Nabycie umiejętności świadomego wyboru elementów pracy jako składowych przemyślanej, spójnej ekspozycji końcowej zrealizowanego projektu /tematu. Nabycie umiejętności archiwizowania własnych prac w zapisie cyfrowym poprzez opracowanie katalogów bieżących.

Prerequisites

Opanowanie techniki i technologii fotografii w stopniu podstawowym; umiejętność samodzielnej rejestracji obrazu poprzez zapis cyfrowy. Świadomość tradycji obrazowania fotograficznego.

Scope

Zajęcia ćwiczeniowe w Pracowni: fotografia studyjna - interpretacja tematów w oparciu o zapis: cyfrowy. Techniki oświetleniowe.

Przykładowe zagadnienia: fotografia światła, fotografia przestrzeni, fotografia ruchu, fotografia inscenizacji. Tematy proponowane do pracy grupowej i indywidualnej. Sposób realizacji zakresu tematycznego w dużym stopniu wynika z indywidualnych zainteresowań i doświadczeń studenta. Propozycja koncepcyjnej formy realizacji tematu indywidualnego (przedstawionego przez studenta).

Teaching methods

Realizacja ćwiczeń w warunkach studyjnych, dyskusja, korekta indywidualna. Systematyczne przeglądy prac.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Podstawowe kryteria otrzymania zaliczenia:

  • aktywne uczestnictwo w zajęciach i konsultacjach indywidualnych
  • dokumentacja przebiegu procesu kształcenia - katalogi zaliczeniowe etapowe i końcowe umieszczone na dysku Drive wg instrukcji opracowania udostępnionej przez prowadzącą Pracownię 
  • realizacja przez studenta ćwiczeń i tematów z efektem finalnym - prace o charakterze koncepcyjnym, prace o charakterze wystawienniczym

Recommended reading

  1. Barthes Roland, „Światło obrazu”, wyd. Aletheia, Warszawa, 2020
  2. Czartoryska Urszula, „Fotografia – Mowa Ludzka. Perspektywy historyczne", wyd. Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, 2006
  3. Sontag Susan, „O fotografii”, wyd. Karakter, Warszawa, 2017

Further reading

  1. Flusser Vilém, „Ku filozofii fotografii”, wyd. Aletheia, Warszawa, 2015
  2. Michałowska Marianna, „Niepewność przedstawienia. Od kamery obskury do współczesnej fotografii”, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań, 2017
  3. „Od fotografii do rzeczywistości wirtualnej”, praca zbiorowa pod red. M. Hopfinger, wyd. IBL PAN, 1999
  4. www.magazynszum.pl
  5. www.obieg.pl
  6. www.szerokikadr.pl

Notes


Modified by dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (last modification: 27-04-2023 13:29)