SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy kompozycji i aranżacji |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-JiMEP-PKA-Ć-S15_genE2CME |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Jazz i muzyka estradowa |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
[1] Wprowadzenie w podstawy komponowania małych form muzycznych. [2] Rozwój wyobraźni twórczej w aspekcie operowania wybranymi środkami elementami dzieła muzycznego (warstwa harmoniczna, rytmiczna, konstrukcja linii melodycznej). [3] Rozwijanie warsztatu kompozytorsko – aranżerskiego celem nabycia umiejętności tworzenia na różne składy instrumentalne kameralne: combo jazzowe, kwintet smyczkowy, kwartet saksofonowy. [4] Zapoznanie studenta z technikami i nurtami kompozycyjnymi muzyki artystycznej XX wieku [5] Przegląd literatury muzycznej dokumentującej rozwój technik kompozytorskich XX wieku.
Zaliczenie przedmiotu w semestrze pierwszym.
[1] Omówienie możliwości sonorystycznych i artykulacyjnych instrumenty dętych blaszanych, a także ich transpozycji i możliwych rejestrów; [2] Tworzenie małych form na kwintet dęty blaszany oraz tworzenie małych form wykorzystujących sposoby łączenia czterech trąbek i czterech puzonów z jazzową sekcją rytmiczną; [3] Instrumenty smyczkowe: możliwości wyrazowe; tworzenie małych form na głos solowy (wokalny lub instrumentalny, kwintet lub kwartet smyczkowy oraz jazzową sekcję rytmiczną); [4] Rozważania estetyczne w aspekcie aranżacyjnym w obszarze większych form instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych: wstępy i zakończenia, tag endings, vamps, special chorus, background, improwizacjia, riff; [5] Sposoby harmonizacji dźwięków przejściowych i chromatycznych; [6] Melodia i kontrapunkt – rozważania estetyczne i analiza zjawiska na przykładach wybranych twórców muzyki jazzowej.
Wykład, ćwiczenia, analizy partytur.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Przedstawienie do oceny minimum trzech prac autorskich: kompozycji lub aranżacji
1. Russell Garcia, THE PROFFESSIONAL ARRANGER COMPOSER, Criterion Music Co.;
2. Sammy Nestico, THE PROFESSIONAL ARRANGER, Fenwood Music Co.;
3. Rayburn Wright, INSIDE THE SCORE, Kendor Music;
4. Don Sebesky, THE CONTEMPORARY ARRANGER, Alfred Publishing Co.;
5. Henry Mancini, SOUNDS AND SCORES, Northridge Music Inc.
6. M. Rimski – Korsakow, ZASADY INSTRUMENTACJI, PWM
7. Józef Pawłowski, PODSTAWY INSTRUMENTACJI cz. I i II, PWM;
8. Z. Ciechan, ARANŻACJA, Centralny Ośrodek Metodyki Upowrzechniania Kultury, Warszawa 1972;
9. K. Guzowski PODSTAWOWE ZAGADNIENIA INSTRUMENTACJI, AM Gdańsk;
10. K. Stone, MUSIC NOTATION IN THE TWENTIETH CENTURY: A PRACTICAL GUIDEBOOK, New York, W. W. Norton, 1980;
11. B. Schaeffer, WSTĘP DO KOMPOZYCJI, PWM Kraków, 1976.
1. Andy Jaffe, JAZZ HARMONY, Advance Music
2. M.C Gridley JAZZ STYLES, HISTORY & ANALYZIS, Prentice Hall
3. Dariusz Terefenko, TEORIA JAZZU. OD PODSTAW DO POZIOMU ZAAWANSOWANEGO, PWM, Kraków 2020
4. J.M. Chomiński, HISTORIA HARMONII I KONTRAPUNKTU t. 1-3, PWM Kraków
5. J. Gawlas, KONTRAPUNKT, PWM Kraków
6. K. Baculweski, WSPÓŁCZESNOŚĆ W: HISTORIA MUZYKI POLSKEJ, Sutkowski Edition
7. T.A. Zieliński, KIERUNKI, STYLE I TWÓRCY W MUZYCE XXW. PWM
8. Maria Schneider, EVANESCENCE, Universal Edition, 1998
9. M. Przedpełska-Bieniek, DŹWIĘK W FILMIE, Sonoria, 2003
10. I. Lindstedt, SONORYSTYKA W TWÓRCZOŚCI KOMPOZYTORÓW POLSKICH XX WIEKU, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2010
11. Ch. B. Rae, MUZYKA LUTOSŁAWSKIEG, PWN, Warszawa, 1996
12. Bill Dobbins, JAZZ ARRANGING AND COMPOSING, A LINEAR APPROACH, Advance Music, 1986;
Ponadto: wybrane partytury i nagrania wymienionych kompozytorów XX i XXI wieku.
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 01-04-2022 11:39)