SylabUZ

Generate PDF for this page

Musical literature - course description

General information
Course name Musical literature
Course ID 03.2-WA-EASMP-LIT-Ć-S14_pNadGenJD6GB
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Rafał Ciesielski, prof. UZ
  • dr Stanisław Leśniewski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

- zapoznanie studentów z kanonem literatury muzycznej od średniowiecza do baroku w powiązaniu z kontekstem estetycznym i podstawowymi zagadnieniami techniki kompozytorskiej,

- zaznajomienie z dziełami reprezentatywnymi dla poszczególnych epok, stylów muzycznych i wybitnych twórców,

- nabycie umiejętności rozpatrywania zjawisk i dzieł muzycznych w perspektywie historycznej, z uwzględnieniem ich tradycji gatunkowych i relacji pozamuzycznych

- inspirowanie i przygotowanie do samodzielnego korzystania z wiedzy o muzyce i pogłębiania swej kompetencji w dziedzinie muzyki

Prerequisites

Brak wymagań.

Scope

ŚREDNIOWIECZE

Chorał gregoriański /msze chorałowe, sekwencja Dies irae

Organum kwintowe, organum kwartowe, organum melizmatyczne, motet

Leoninus, Perotinus: Viderunt omnes

Trubadurzy, truwerzy, Minnesängerzy /wybór/

G. de Machaut: Messa de Nostre Dame

 

RENESANS

C. Jannequin: Le chant des oiseaux, La guerre

O. di Lasso: Matona mia cara, O la! o che bon eco

G. P. da Palestrina: Missa Papae Marcelli

C. Gesualdo da Venosa: Dolcissima mia vita, Moro lasso


 

BAROK

C. Monteverdi: Orfeusz /Uwertura/, Lasciate mi morire

A. Corelli, Concerti grossi

A.Vivaldi: Cztery pory roku op. 8 nr 1-4

J.S. Bach: Magnificat, Msza h-moll, Pasja wg św. Jana, Das wohltemperierte Klavier, t.I, Passacaglia c-moll BWV 582, Chaconne z II Partity d-moll BWV 1004, koncerty skrzypcowe /E-dur BWV 1042, d-moll BWV 1043/, koncerty klawesynowe /d-moll BWV 1052, A-dur BWV 1055/, Koncerty Brandenburskie /BWV 1046-1051/, Suity orkiestrowe /BWV 1066-1069/

G.F. Händel: Mesjasz (fragm.), Water Music, Firework Music


 

Teaching methods

Ćwiczenia, praca z dokumentem źródłowym (partytura, nagranie)

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena semestralna wynika z ocen uzyskanych podczas zajęć oraz oceny z kolokwium ze znajomości literatury muzycznej.

Recommended reading

  1. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki, cz. I i II
  2. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki polskiej, cz. I i II
  3. D.Gwizdalanka, Historia muzyki, t.I-IV Kraków 2005 - 2011

 

Further reading

1. Encyklopedia Muzyczna PWM, Część biograficzna, red. E.Dziębowska, Kraków 1979-2012

2. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne, t. I-V

 

Notes


Modified by dr Stanisław Leśniewski (last modification: 21-04-2022 02:05)