SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogy - course description

General information
Course name Pedagogy
Course ID 05.0-WA-EASMP-PEDA-Ć-S14_pNadGenYR24V
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Łuczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade
Lecture 30 2 - - Exam

Aim of the course

Zapoznanie  studentów  z  podstawami  wiedzy  pedagogicznej  dotyczącej  istoty, celów   i  prawidłowości  procesu  wychowania  dzieci  i  młodzieży. 

Kształcenie  zainteresowań  i  umiejętności  pedagogicznych  przez  uczenie  dostrzegania  i  rozwiązywania  złożonych  problemów  edukacyjnych.

Budzenie  refleksji  nad  różnorodnością  problemów  edukacyjnych.

Prerequisites

Student posiada podstawową wiedzę na temat psychologicznych podstaw funkcjonowania człowieka w kontekście wychowania i kształcenia.
Posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i społecznym z uwzględnieniem aktywności twórczej.

Scope

ZAKRES TEMATYCZNY

WYKŁADY:

  1. Miejsce pedagogiki wśród nauk.
  2. Wartości i cele edukacji.
  3. Typologia metod nauczania – uczenia się.
  4. Rola nauczyciela w procesie nauczania i wychowania.
  5. Zadania wychowawcy klasy. Współpraca nauczyciela z rodzicami.
  6. Dojrzałość szkolna dziecka. Trudności szkolne.
  7. Środki kształcenia. Diagnostyka dydaktyczno - wychowawcza.
  8. Uczeń zdolny. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  9. Zadania rozwojowe. Komunikacja interpersonalna.
  10. Oczekiwania społeczne, kompetencje i pełnione role współczesnego nauczyciela - wychowawcy.
  11. Przemiany i innowacje we współczesnej szkole.
  12. Założenia pedagogiki Marii Montessori.

ĆWICZENIA:

  1. Pedagogika zabawy.
  2. Indywidualizacja w kształceniu.
  3. Zasady nauczania – uczenia się.
  4. Autorytet i osobowość nauczyciela.
  5. Nauczyciel i szkoła w zmieniającym się społeczeństwie.
  6. Niepowodzenia dzieci w nauce szkolnej.
  7. Proces kształcenia.
  8. Metody aktywizujące proces uczenia się.

 

Teaching methods

  • Dyskusja,
  • Debata,
  • Opis,
  • Metody problemowe,
  • Metoda projektów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunki zaliczenia:

  • Ustne  i  pisemne  sprawdzenie  wiadomości  studenta ( udział  w  dyskusji, argumentacja  własnego  stanowiska).
  • Przygotowanie  indywidualne  lub  w  grupach  prac  pisemnych, gromadzenie  i  analiza  materiałów  dotyczących  przedmiotu ( portfolio  lub  prezentacja  multimedialna ).
  • Wygłaszanie  referatów.
  • Test / Kolokwium.

Recommended reading

  1. W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, W-wa 1993 r.
  2. W. Okoń, Słownik pedagogiczny, W-wa 1991r.
  3. G. Miłkowska-Olejniczak, K. Uździcki (red.), Pedagogika wobec przemian i reform oświatowych, Z. Góra 2000r.
  4. M. Taraszkiewicz, Jak uczyć jeszcze lepiej, Poznań 2001r.
  5. R. I. Arends, Uczymy się nauczać, W-wa 1994r.
  6. M. Łobocki, Wybrane problemy wychowania nadal aktualne, Lublin 2004r.
  7. K. Konarzewski, K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania – t. 1-2, W-wa 2002r.
  8. Z. Kwieciński, B.Śliwerski (red.), Pedagogika 1. Podręcznik akademicki, W-wa 2004 r.
  9. Z. Kwieciński, B.Śliwerski (red.), Pedagogika 2. Podręcznik akademicki, W-wa 2005 r.
  10. K. Skolimowska, M. Kud, Wychowanie do osobistego rozwoju, część 1, W-wa 2017 r.
  11. T. Hejnicka - Bezwińska, Pedagogika. Podręcznik dla I stopnia kształcenia, Warszawa 2015 r.
  12. K. Skolimowska, M. Kud, Wychowanie do osobistego rozwoju, część 2, W-wa 2018 r.

Further reading

  1. F. Bereźnicki, Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2001 r.
  2. B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001 r.
  3. K. Denek, Ku dobrej edukacji, Toruń 2005 r.
  4. M. Dudzikowa, Pomyśl siebie. Mini eseje dla wychowawcy klasy, Gdańsk 2007 r.

Notes


Modified by dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (last modification: 27-04-2022 21:44)