Zapoznanie studentów z podstawami wiedzy pedagogicznej dotyczącej istoty, celów i prawidłowości procesu wychowania dzieci i młodzieży.
Kształcenie zainteresowań i umiejętności pedagogicznych przez uczenie dostrzegania i rozwiązywania złożonych problemów edukacyjnych.
Budzenie refleksji nad różnorodnością problemów edukacyjnych.
Prerequisites
Student posiada podstawową wiedzę na temat psychologicznych podstaw funkcjonowania człowieka w kontekście wychowania i kształcenia.
Posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i społecznym z uwzględnieniem aktywności twórczej.
Scope
ZAKRES TEMATYCZNY
WYKŁADY:
Miejsce pedagogiki wśród nauk.
Wartości i cele edukacji.
Typologia metod nauczania – uczenia się.
Rola nauczyciela w procesie nauczania i wychowania.
Zadania wychowawcy klasy. Współpraca nauczyciela z rodzicami.
Dojrzałość szkolna dziecka. Trudności szkolne.
Środki kształcenia. Diagnostyka dydaktyczno - wychowawcza.
Uczeń zdolny. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zadania rozwojowe. Komunikacja interpersonalna.
Oczekiwania społeczne, kompetencje i pełnione role współczesnego nauczyciela - wychowawcy.
Przemiany i innowacje we współczesnej szkole.
Założenia pedagogiki Marii Montessori.
ĆWICZENIA:
Pedagogika zabawy.
Indywidualizacja w kształceniu.
Zasady nauczania – uczenia się.
Autorytet i osobowość nauczyciela.
Nauczyciel i szkoła w zmieniającym się społeczeństwie.
Niepowodzenia dzieci w nauce szkolnej.
Proces kształcenia.
Metody aktywizujące proces uczenia się.
Teaching methods
Dyskusja,
Debata,
Opis,
Metody problemowe,
Metoda projektów.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Warunki zaliczenia:
Ustne i pisemne sprawdzenie wiadomości studenta ( udział w dyskusji, argumentacja własnego stanowiska).
Przygotowanie indywidualne lub w grupach prac pisemnych, gromadzenie i analiza materiałów dotyczących przedmiotu ( portfolio lub prezentacja multimedialna ).
Wygłaszanie referatów.
Test / Kolokwium.
Recommended reading
W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, W-wa 1993 r.
W. Okoń, Słownik pedagogiczny, W-wa 1991r.
G. Miłkowska-Olejniczak, K. Uździcki (red.), Pedagogika wobec przemian i reform oświatowych, Z. Góra 2000r.
M. Taraszkiewicz, Jak uczyć jeszcze lepiej, Poznań 2001r.
R. I. Arends, Uczymy się nauczać, W-wa 1994r.
M. Łobocki, Wybrane problemy wychowania nadal aktualne, Lublin 2004r.
K. Konarzewski, K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania – t. 1-2, W-wa 2002r.
Z. Kwieciński, B.Śliwerski (red.), Pedagogika 1. Podręcznik akademicki, W-wa 2004 r.
Z. Kwieciński, B.Śliwerski (red.), Pedagogika 2. Podręcznik akademicki, W-wa 2005 r.
K. Skolimowska, M. Kud, Wychowanie do osobistego rozwoju, część 1, W-wa 2017 r.
T. Hejnicka - Bezwińska, Pedagogika. Podręcznik dla I stopnia kształcenia, Warszawa 2015 r.
K. Skolimowska, M. Kud, Wychowanie do osobistego rozwoju, część 2, W-wa 2018 r.
Further reading
F. Bereźnicki, Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2001 r.
B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001 r.
K. Denek, Ku dobrej edukacji, Toruń 2005 r.
M. Dudzikowa, Pomyśl siebie. Mini eseje dla wychowawcy klasy, Gdańsk 2007 r.
Notes
Modified by dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (last modification: 27-04-2022 21:44)