SylabUZ

Generate PDF for this page

Musical forms with analysis of musical work - course description

General information
Course name Musical forms with analysis of musical work
Course ID 03.2-WA-EASMP-FAMU-Ć-S14_pNadGenL7ZLR
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Stanisław Leśniewski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

  1. Nabycie podstawowych umiejętności analizy formalno-strukturalnych cech dzieła muzycznego

  2. Wyrobienie świadomości historyczno-kulturowych determinant metod analizy dzieła

  3. Wprowadzenie w podstawowe archetypy kształtowania materiału muzycznego i poznanie opartych na nich form muzycznych należących do uniwersalnego kanonu kształtowania dyskursu muzycznego

 

Prerequisites

zaliczony IV semestr studiów

Scope

Pojęcie muzyki, dzieła muzycznego, formy muzycznej. Podstawowa klasyfikacja form.

Elementy dzieła muzycznego. Zasady kształtowania materiału muzycznego.

Tonalność, składnia i forma w muzyce w oparciu o analizę wybranych form wielkich mistrzów okresu baroku i klasycyzmu: ronda, tematu z wariacjami, fugi, allegra sonatowego. Cel i sens analizy dzieła muzycznego, historyczne konteksty analizy. Analiza formy i składni oraz analiza schenkerowska jako dwie najbardziej rozpowszechnione metody analityczne współczesnej teorii muzyki w wymiarze globalnym.

 

Teaching methods

Wykład oraz ćwiczenia praktyczne w postaci analizy przykładów z literatury muzycznej

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest opanowanie przez studenta odnośnego materiału weryfikowane drogą sprawdzianu ustnego i pisemnego. Wymogiem podstawowym zaliczenia końcowego jest przedstawienie własnej, samodzielnej analizy wybranego dzieła muzycznego.

Recommended reading

1. M. Tomaszewski: Nad analizą i interpretacją dzieła muzycznego. Myśli i doświadczenia w „Res Facta” nr 9 1982;

2. J.M. Chomiński, E. Wilkowska-Chomińska: Formy muzyczne

3. R. Bukowski: Metodyka nauczania form muzycznych;

4. A. Frączkiewicz, F. Skołyszewski: Formy muzyczne t. I-II;

5. St. Łobaczewska: Zarys historii form muzycznych;

6. B. Muchenberg: Literatura Muzyczna,

7. D. Wójcik: ABC Form muzycznych

 

Further reading

M. Gołąb, Spór o granice poznania dzieła muzycznego, Wrocław 2005

Notes


Modified by dr Stanisław Leśniewski (last modification: 21-04-2022 02:13)