SylabUZ

Generate PDF for this page

Didactics basics - course description

General information
Course name Didactics basics
Course ID 05.1-WA-EASPP-PodDy-S19
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Łuczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Exam

Aim of the course

- zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami oraz koncepcjami z zakresu dydaktyki
ogólnej;
- objaśnienie studentom istoty i przedstawienie elementów składowych procesu kształcenia,
czyli nauczania-uczenia się;
- zapoznanie studentów z zasadami procesu kształcenia;
-przedstawienie studentom funkcji i zastosowań mediów w procesie kształcenia.
 

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki.

Scope

Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna. Przedmiot zainteresowań dydaktyki ogólnej. Podstawowe pojęcia. Cele i treści kształcenia. Zasady, metody kształcenia, środki dydaktyczne.
Systemy dydaktyczne. System tradycyjny i współczesny. Klasa szkolna i procesy w niej zachodzące (style kierowania, motywacja, integracja). Formy organizacyjne procesu kształcenia. Lekcja (rodzaje, budowa). Sztuka prowadzenia lekcji. Konspekt. Wyrównywanie szans edukacyjnych. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami. Efektywność pracy nauczyciela-wychowawcy. Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów. Neurodydaktyka jako propozycja współczesnego spojrzenia na proces edukacji.

 

Teaching methods

Dyskusja, metody problemowe, gry dydaktyczne, metody ekspresyjne, metody praktyczne, metody ćwiczebne - projekty.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują: aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska); opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej wybranego zagadnienia z zakresu dydaktyki ogólnej; przygotowanie indywidualnie lub w grupach prac pisemnych/sporządzenie portfolio/wykonanie pomocy dydaktycznej oraz napisanie konspektu lekcji. 

Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń.

Recommended reading

Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.Bąbel P., Wiśniak M., 12 zasad skutecznej edukacji. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć, Gdańsk 2015;
Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2000;
Mietzel G., Psychologia kształcenia, Gdańsk 2002;
Rasfeld M., Breidenbach S.: Budząca się szkoła, Słupsk 2015.;
Sterna D., Ocenianie kształtujące w praktyce, Warszawa 2014;
Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J.: Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań
2003; 2007 (II wyd.);
Żylińska M., Neurodydaktyka, Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń 2013.

 

Further reading

Brophy J., Motywowanie uczniów do nauki, tłum. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.

Konarzewski K., Kruszewski K., Sztuka nauczania, t. 1-2 , PWN, Warszawa 2004.

(Nie)codzienność wychowawcza i dydaktyczna nauczyciela w szkole, red. E. Pasterniak-Kobyłecka, Wydział PPiS UZ, Zielona Góra 2017.

Pasterniak-Kobyłecka E., Innowacje i eksperymenty w procesie kształcenia. Materiały dydaktyczne, UZ Wydział Nauk Społecznych, Zielona Góra 2020.

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003. 

Phillips D. C., Soltis J. F., Podstawy wiedzy o nauczaniu, GWP, Gdańsk 2003.

Notes


Modified by dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (last modification: 25-05-2022 08:15)