SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of teaching music - course description

General information
Course name Methodology of teaching music
Course ID 03.2-WA-EASMD-MNM-S20
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Łuczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 90 6 - - Credit with grade

Aim of the course

  • Przygotowanie teoretyczne i praktyczne do wykonywania zawodu nauczyciela muzyki w szkole.
  • Planowanie pracy w klasie do zajęć muzycznych różnego typu, wybór właściwego materiału muzycznego oraz umiejętność gry na instrumencie klawiszowym.
  • Rozwiązywanie problemów metodycznych w zależności od warunków uczenia – nauczania.
  • Zdobycie kompetencji pozwalającej wykonywanie zawodu nauczyciela muzyki w szkole podstawowej.
  • Rozwijanie uzdolnień muzycznych.
  • Kształtowanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów muzycznych.

 

 

Prerequisites

Niezbędna jest znajomość wiedzy z zakresu:

  • Psychologii rozwojowej i poznawczej dzieci i młodzieży.
  •  Psychodydaktyki oraz wiadomości o muzyce.

PONADTO:

  • Znajomość zasad prawidłowej dykcji i emisji głosu.
  • Umiejętność harmonizowania piosenek i utworów.
  • Umiejętność gry na instrumencie.

Scope

  •  Najnowsza podstawa programowa przedmiotu MUZYKA i sposoby jej realizacji.
  • Zagadnienia dotyczące form i metod nauczania muzyki.
  • Kryteria doboru repertuaru wokalnego dla dzieci młodzieży.
  •  Instrumenty stosowane w muzykowaniu.
  •  Realizacja ruchowa tematów rytmicznych oraz rytmów piosenek.
  • Tańce różnych narodów.
  •  Interpretacja ruchowa utworów instrumentalnych.
  •  Zabawy ze śpiewem i inscenizacje.
  • Tworzenie form.
  • Improwizowanie krótkich melodii z uwzględnieniem powtórzenia, zmiany i kontrast.
  • Kształtowanie form: ABA, Ronda, wariacji.
  • Słuchanie muzyki z młodzieżą – założenia programowe.
  •  Kształcenie wyobrażeń słuchowych.
  •  Polskie tańce narodowe.
  • Pieśni ludowe i patriotyczne.
  • Tematyczne i metodyczne planowanie lekcji.
  • Różnorodne style muzyczne oraz sposoby przedstawiania ich młodzieży.
  • Przykładowe plany i scenariusze zajęć muzycznych.
  • Zakres wiadomości i pojęć oraz metody ich odpowiedniego przekazu.
  • Zadania nauczyciela muzyki na poszczególnych poziomach nauczania.
  • Muzyczne opracowanie opowiadań i wierszy.
  • Balety, musicale, opera, operetka.

 

Teaching methods

  • Metoda analityczno – percepcyjna (głównie przy pracy nad piosenką lub utworem instrumentalnym.)
  • Metoda problemowo – odtwórcza (głównie podczas samodzielnej pracy na angażowaniu myślenia i inwencji muzycznej uczniów do rozwiązywania określonego problemu o charakterze twórczym).
  • Metoda problemowo – analityczna (ma ona zastosowanie głównie w nauce słuchania muzyki).
  • Metoda ekspozycji.
  • Metoda organizowania i rozwijania działalności muzycznej.
  • Klasyczna metoda problemowa i ekspresyjna.
  • Metoda praktycznego działania.

·      Elementy muzykoterapii w edukacji.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

  • Każda nieobecność (oprócz 1 dozwolonej) zaliczona na konsultacjach.
  • Zaliczone wszystkie prace semestralne: referat, projekt multimedialny, opracowanych 5 konspektów ( do klasy 4 - 7), przygotowany rozkład materiału do klasy 4 - 7).
  • Posiadanie na każdych zajęciach materiałów metodycznych do ćwiczeń: podręcznik, przewodnik metodyczny, piosenka, cd z nagranym utworem do słuchania muzyki, itp.).
  • Kolokwium/Projekt

 

Recommended reading

  1. E. Lipska, M. Przychodzińska, Drogi do muzyki, Warszawa 1999.
  2. K. Bulla, Słuchanie muzyki, Warszawa 1971.
  3. Z. Burowska, Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, Warszawa 1980.
  4. Z. Ciechan, Nauczyciel i Twórczość muzyczna uczniów, Warszawa 1980.
  5. R. Wawrowska, Muzyka i ruch, Warszawa 1988.
  6. D. Malko, Zasady muzyki i kształcenie słuchu, Warszawa 1992.
  7. B. Schaeffer, Dzieje muzyki, Warszawa 1983.
  8. A. Metera, Muzykoterapia. Muzyka w medycynie i edukacji, Leszno 2002.
  9. R. Ławrowska, Uczeń i nauczyciel w edukacji muzycznej, Kraków 2003.
  10. red.M.Zalewska – Pawlak, Sztuka wobec zakresów wolności człowieka liberalnego, Łódź 2009.
  11. red.A.Michalski –Tożsamość pedagogiki muzyki, Gdańsk 2012.
  12.  L. Konieczna - Nowak, Wprowadzenie do muzykoterapii, Kraków 2013.
  13. red. E. Parkita, A. Parkita, J. Sztejnnbis-Zdyb - Konteksty kultury i edukacji muzycznej, Kielce 2020.

Further reading

  1. E. Rogalski, Muzyka w pozaszkolnej edukacji estetycznej, Bydgoszcz 1992.
  2. B. Gogol-Drożniakiewicz, Działalność społeczno – wychowawcza nauczycieli wychowania muzycznego w pracy pozalekcyjnej i pozaszkolnej, Bydgoszcz 1993.
  3. K. Stasińska, Instrumentarium Orffa w szkole, Warszawa 1986.
  4. B. Piotrowska, Muzykoterapia, Jelenia Góra 1998.
  5. A. Misior-Waś, T. Wójcik, Sztuka (plastyka, muzyka) program nauczania dla klas IV – VI, Kielce.
  6. red.A. Białkowski, Standarty edukacji kulturalnej, W-wa 2008.
  7. SZTUKA, KULTURA, EDUKACJA, Rocznik naukowy nr 3, Gdańsk 2012.

Notes


Modified by dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (last modification: 27-04-2022 21:43)